SPOT: We kijken nog altijd het meeste naar de TV

SPOT: We kijken nog altijd het meeste naar de TV

Vorig artikel Volgend artikel

Overal lezen we dat de tijd bestedingen aan Facebook, WhatsApp, Netlfix, Games en nog veel meer toe blijft nemen. Toch komt SPOT nu met cijfers naar buiten die laten zien dan we dagelijks nog altijd 3 uur TV kijken, tegenover zo'n 103 minuten aan browsen, social media, mailen en gamen. Daar bovenop komt nog eens 18 minuten per dag waarin we via internet TV kijken, radio luisteren en tijdschriften lezen.

TV kijken grootste media activiteit

Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan TV kijken, voor de gemiddelde Nederlander van 13 jaar en ouder is dat bijna 3 uur per dag (166 minuten). Dat is live, uitgesteld en on demand TV kijken, ongeacht via welk apparaat. Niet internet maar radio is op TV na het meest geconsumeerde medium. Ruim 2 uur per dag. Naarmate de leeftijd stijgt, wordt er meer TV gekeken. Van alle leeftijdsgroepen is Internet het grootst onder jongeren van 13-19 jaar. De jongeren zijn 3,5 uur per dag online. Daarnaast kijken zij ook twee uur per dag TV. Lezen doet deze groep nauwelijks.

tijdbesteding in minuten

Apparaten

Kijkend naar de apparaten, die gebruikt worden voor de consumptie van media is de conclusie duidelijk. Ondanks de toenemende beschikbaarheid en mogelijkheden van online devices consumeren we media nog op een traditionele manier. TV via het TV toestel, de krant via de papieren uitgave en radio via het radio toestel. Gedreven door het aanbod gamen we wel veel op online devices.

Werkdagen

Alhoewel de zondag de beste bekeken TV dag is van de week besteden we op werkdagen meer tijd aan media dan in het weekend. Op zaterdag nemen we meer tijd voor de krant. Radio luisteren wordt veel meer op werkdagen gedaan, veel onderweg naar en tijdens het werk. Verder zijn we op weekdagen ook actiever op het internet voor mailen, bezoeken van websites en gebruik van social media.

De volledige presentatie met meer resultaten van de extra analyses die René van Beers van Tilburg University heeft gemaakt staat hier (PDF).

Tijdbesteding

Het nieuwe tijdbestedingsonderzoek Media:tijd is een samenwerking van verschillende partijen waarvan een aantal voorheen zelfstandig hun eigen tijdbestedingonderzoeken uitvoerden. Voor Media:tijd hebben in het najaar van 2013 2.947 Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bijgehouden hoe zij hun tijd besteedden. Per gemiddelde weekdag heeft dat een netto steekproef van 2.751 personen opgeleverd.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies