De NVPI, de belangenorganisatie van de entertainmentindustrie heeft vastgesteld hoeveel iemand die on demand media maakt en voor download aanbiedt, zoals podcasting, minimaal 50 euro betaalt per uitzending wanneer er gebruik gemaakt wordt van muziek waar rechten op zitten. Als men meer dan 10.000 luisteraars (downloads) hebben, dan zal dit stijgen. Professionele partijen zoals 538 betalen zelfs 135 euro. Ik vertelde vanmorgen in het nieuws van 3FM dat het goed is dat er nu eindelijk duidelijkheid is, na anderhalf jaar dovemansoren aan de zijde van balangenorganisaties. Vanavond zat ik even na te rekenen en denk dat de tarieven buitenproportioneel zijn.
5 euro is al teveel:
Stel een amateur podcaster heeft 3000 downloads, waarvan de helft daadwerkelijk wordt beluisterd, dan betaalt hij 50 euro. Hij zal de podcast gesponsord moeten hebben. Stel, hij voegt 1 commercial toe. Dat zijn dan 1500 views. Wat zou een goede rate zijn hiervoor? 10 cpm? Dat betekent 15 euro inkomsten. Tegen 50 euro kosten. 5 euro kosten is al veel, aangezien 33% wegdragen naar de belangenorganisatie ook teveel is.
En hoe zit dat met professionele organisaties? meer dan 10.000 zal meer kosten dan 135. Hoeveel is niet bekend. Stel bij 20.000 is dit 200 euro. Stel een partij als FunX of 3fm heeft 20.000 downloads per uitzending, ongeveer 10.000 die daadwerkelijk luisteren. 10 euro inkomsten per 1000 ‘views’ betekent 100 euro. Ook hier is dus 200 euro naar de belangenorganisaties minstens 10 keer teveel.
Niemand weet echter precies hoe eea zich gaat ontwikkelen. Ik denk in deze post ook maar een beetje hardop. Je zou kunnen denken aan meerdere commercials in de podcast of je zou kunnen denken aan hogere fees. Deel je mening!