Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De NVPI, de belangenorganisatie van de entertainmentindustrie heeft vastgesteld hoeveel iemand die on demand media maakt en voor download aanbiedt, zoals podcasting, minimaal 50 euro betaalt per uitzending wanneer er gebruik gemaakt wordt van muziek waar rechten op zitten. Als men meer dan 10.000 luisteraars (downloads) hebben, dan zal dit stijgen. Professionele partijen zoals 538 betalen zelfs 135 euro. Ik vertelde vanmorgen in het nieuws van 3FM dat het goed is dat er nu eindelijk duidelijkheid is, na anderhalf jaar dovemansoren aan de zijde van balangenorganisaties. Vanavond zat ik even na te rekenen en denk dat de tarieven buitenproportioneel zijn.
5 euro is al teveel:
Stel een amateur podcaster heeft 3000 downloads, waarvan de helft daadwerkelijk wordt beluisterd, dan betaalt hij 50 euro. Hij zal de podcast gesponsord moeten hebben. Stel, hij voegt 1 commercial toe. Dat zijn dan 1500 views. Wat zou een goede rate zijn hiervoor? 10 cpm? Dat betekent 15 euro inkomsten. Tegen 50 euro kosten. 5 euro kosten is al veel, aangezien 33% wegdragen naar de belangenorganisatie ook teveel is.
En hoe zit dat met professionele organisaties? meer dan 10.000 zal meer kosten dan 135. Hoeveel is niet bekend. Stel bij 20.000 is dit 200 euro. Stel een partij als FunX of 3fm heeft 20.000 downloads per uitzending, ongeveer 10.000 die daadwerkelijk luisteren. 10 euro inkomsten per 1000 ‘views’ betekent 100 euro. Ook hier is dus 200 euro naar de belangenorganisaties minstens 10 keer teveel.
Niemand weet echter precies hoe eea zich gaat ontwikkelen. Ik denk in deze post ook maar een beetje hardop. Je zou kunnen denken aan meerdere commercials in de podcast of je zou kunnen denken aan hogere fees. Deel je mening!
Verder lezen over Commercials
Entertainment12.02.2024
Dit zijn de leukste commercials van Super Bowl 2024
Events14.02.2022
Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials
Duurste reclamespotjes van de wereldAdvertising08.02.2021
Super Bowl LV: Een overzicht van alle commercials
Advertising01.02.2021
Uitreiking van de Ster Gouden Loeki weer te zien op televisie
Marketing06.12.2020
Lidl, Kruidvat, Plus, AH & Jumbo komen vandaag met kerstcommercial
Marketing31.07.2020
Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?
Professionele atleten en amateurs komen samenAdvertising31.01.2020
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten
De mooiste en beste commercialsAdvertising06.12.2019
Plus komt met weer een emotionele kerstcommercial
Ook Lidl en Jumbo trappen kerst afVerder lezen over Muziek
Entertainment09.12.2024
Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’
Entertainment05.12.2024
5 redenen waarom Spotify Wrapped een teleurstelling is
Online27.11.2024
Spotify laat je nu veel langer terugkijken wat je luisterde
Media21.11.2024
Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?
Online20.11.2024
Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht
Entertainment15.11.2024
De biopic van zanger Robbie Williams gaat over een aap
Gaming15.10.2024
PlayStation: The Concert volgend jaar in Ziggo Dome
Artificial Intelligence03.10.2024
Snoop Doggs nieuwe videoclip is volledig AI: oordeel zelf
Verder lezen over Podcast
Online18.09.2024
5 tips om je podcast populairder te maken
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksAdvertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Media13.11.2023
Deze podcast werpt nieuw licht op moordcomplot Kennedy
60 jaar na moord John. F. KennedyEntertainment07.04.2023
Spotify lanceert voor het eerst videopodcasts in Nederland
Entertainment05.04.2023