Marketing19.12.2014

Wees niet bang baanbrekend te zijn


Dankzij marketing intelligence kunnen bedrijven het voortouw nemen

Digital marketing is bij veel bedrijven enorm groot, breed en diffuus aan het worden. Er wordt zoveel data gegenereerd dat de oude marketinggarde vaak geen idee heeft wat ermee te doen. En dat is eeuwig zonde, volgens Andrew Markowitz van General Electric. Omdat al je tools digitaal zijn, kun je de marketingresultaten tot op de decimalen nauwkeurig verantwoorden. En omdat je het
kunt verantwoorden, moet je het ook verantwoorden. En dan kun je nieuwe markten aanboren en hele sectoren herdefiniëren. Maar dan moet je niet bang zijn om daar zelf het voortouw in te nemen.

Andrew Markowitz is de directeur van Global Digital Strategy bij General Electric, het Amerikaanse mondiaal opererend technologie-, elektronica- en dienstenconcern. Hij zet zich in om het nut van digitale platforms voor elk aspect van de bedrijfsvoering aan te tonen en hij sprak dit jaar onder meer op de Marketing Summit tijdens Web Summit 2014 in Dublin. Rogier Florijn, Manager Digital Business Development bij internetbureau TriMM, over het verhaal van Markowitz.

Het wordt voor met name de grotere bedrijven steeds ingewikkelder om alle marketingdata die ze verzamelen ook daadwerkelijk te gebruiken. Om het echt in te zetten als onderdeel van je strategie. Omdat de data binnenstroomt op steeds meer contactpunten, via steeds meer kanalen en in alsmaar grotere hoeveelheden, wordt het een omvangrijke taak om al die informatie te managen. Wil je eruit halen wat erin zit, dan is heb je goede mensen nodig die je hierbij helpen. Je moet snappen wat de data betekent die je genereert en het inrichten van een marketing intelligence afdeling kan hierbij helpen. En dat kan een organisatie veel opleveren.

Durf de markt op zijn kop te zetten

Veel traditionele marketingstrategieën doen weinig tot niets met de data die beschikbaar is en deze bedrijven zullen de concurrentiestrijd uiteindelijk gaan verliezen. Wil je als bedrijf je concurrentiepositie handhaven of verbeteren, dan is het raadzaam om je strategie bij te sturen op basis van de informatie die via alle kanalen tot je komt. Deze data gaat je namelijk helpen om nieuwe markten aan te boren en nieuwe klanten te vinden. Op basis van de inzichten die je uit de data haalt, gaan bedrijven bestaande business modellen omgooien en nieuwe bedenken. Jezelf opnieuw uitvinden en de markt op zijn kop zetten.

Een bekend voorbeeld is natuurlijk Google. Zij zijn van technologisch bedrijf getransformeerd tot een databedrijf en tenslotte tot een bedrijf dat zich op alle markten beweegt en dat nu zelfs autonome auto’s laat rijden. Er was geen enkele vraag in de markt naar een zelfrijdende auto en de keuze om er een te ontwikkelen was dan ook louter gebaseerd op analyse van de data afkomstig van Google-gebruikers.

Wees het lichtende voorbeeld

Bedrijven moeten niet bang zijn voor disruptieve technologieën, ze moeten marketingtechnologie EN marketing intelligence juist gebruiken om zelf de disruptor te worden, stelt Markowitz. Leidinggeven door zelf het lichtende voorbeeld te zijn van hoe het ook kan. Eindgebruikers zijn steeds slimmer en beter geïnformeerd en de oplossingen die je als bedrijf in de markt zet, moeten slimmer zijn dan de oplossingen van de concurrent, wil je overleven. En daarin moet je handelen zonder angst, volgens Markowitz. Zoals Tesla, die de autodealer overslaat en zijn auto’s direct online verkoopt. Je helpt daarmee weliswaar een hele sector om zeep, maar je komt als winnaar uit de bus omdat jouw oplossing in een klantbehoefte voorziet.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes