Marketing19.01.2022

NEE – NEE sticker? Daar komt een web-app voor!


Straks hoef je niks meer op je brievenbus te plakken om reclame eruit te houden

Ik was best een beetje verrast toen ik in de aanloop naar dit artikel ontdekte dat de NEE – NEE sticker dit jaar al 30 jaar bestaat. In mijn beleving was dat iets van de jaren negentig… om me vrijwel meteen daarna te realiseren dat we al in de twenties van het volgende millennium leven. Papieren reclamefolders, en dito ongeadresseerde post, is voor velen nog altijd een grote ergernis. Daarentegen zijn er natuurlijk ook tienduizenden tieners die met de bezorging ervan een leuk zakcentje verdienen. Al is het vinden van bezorgers tegenwoordig een veel grotere uitdaging dan toen ik nog een tiener was, many, many moons ago.

Analoge stickers hebben hun langste tijd gehad

Om het makkelijker te maken dergelijke junkmail uit de brievenbus te weren werd dus in 1992 een stickersysteem geïntroduceerd. NEE – NEE voor het weren val alle ongeadresseerde post, reclame en huis-aan-huis bladen, NEE – JA voor alleen het weren van ongeadresseerde reclame en JA – JA voor mensen die het prima vonden dat hun brievenbus wekelijks volgestopt werd met oud papier in wording.

Maar, de ‘analoge stickers’ hebben hun langste tijd gehad. De organisatie die het systeem van de stickers, en de naleving daarvan, al 30 jaar verzorgt introduceert in de zomer van dit jaar – juli 2022 – InMijnBus. Daarmee kun je dan via een webapplicatie online de ‘sticker plakken’. Behalve dat dit het gedoe met plakkende stickers tot het verleden bombardeert, bijvoorbeeld dat je met e aanschaf van een nieuwe brievenbus ook een nieuwe sticker moet regelen, heeft een online systeem nog een groot voordeel. Je kunt er namelijk op elk moment voor kiezen om je voorkeur aan te passen. Ga je een paar weken op vakantie, dan zet je bijvoorbeeld de NEE – NEE optie aan om te voorkomen dat je brievenbus bij terugkeer uitpuilt. Wil je rondom de feestdagen wel geïnspireerd worden door reclame, dan zet je de voorkeuren gewoon even op JA – JA. Daarvoor is een handige optie ingebouwd waarin je per weeknummer kunt aangeven wat je wel of juist niet wilt ontvangen.

Voor het eind van dit jaar in heel Nederland

InMijnBus moet voor het eind van dit jaar in heel Nederland beschikbaar zijn. Om je voorkeuren voor het eerst in te kunnen stellen moet je, vanaf juli dus, wel eerst even wachten op de InMijnBus kaart die in je brievenbus valt. Daarop staat een QR-code die je moet scannen zodat jouw adres geregistreerd staat bij InMijnBus. Daarna kun je dus op elk gewenst moment de voorkeuren voor reclame, ongeadresseerde post en huis-aan-huis bladen opgeven of wijzigen. Het is raadzaam de kaart met de QR-code daarna te bewaren omdat die gekoppeld is aan het adres. Mocht je ooit verhuizen, dan kunnen de volgende bewoners hun voorkeuren ook doorgeven.

Iedereen die nu al een sticker heeft, en die zijn of haar voorkeuren niet wil wijzigen, hoeft overigens niets te doen. De huidige stickers staan al in het systeem en die voorkeuren worden voor elk adres ook meegenomen naar het nieuwe systeem.

Uit een marktonderzoek blijkt dat momenteel iets meer dan een derde (35%) van alle huishoudens een sticker op de brievenbus heeft. Zo’n 15 procent zou dat wel willen, maar vindt het gedoe met stickers te lastig en//of wil de brievenbus niet beplakken.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s