Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ik was best een beetje verrast toen ik in de aanloop naar dit artikel ontdekte dat de NEE – NEE sticker dit jaar al 30 jaar bestaat. In mijn beleving was dat iets van de jaren negentig… om me vrijwel meteen daarna te realiseren dat we al in de twenties van het volgende millennium leven. Papieren reclamefolders, en dito ongeadresseerde post, is voor velen nog altijd een grote ergernis. Daarentegen zijn er natuurlijk ook tienduizenden tieners die met de bezorging ervan een leuk zakcentje verdienen. Al is het vinden van bezorgers tegenwoordig een veel grotere uitdaging dan toen ik nog een tiener was, many, many moons ago.
Analoge stickers hebben hun langste tijd gehad
Om het makkelijker te maken dergelijke junkmail uit de brievenbus te weren werd dus in 1992 een stickersysteem geïntroduceerd. NEE – NEE voor het weren val alle ongeadresseerde post, reclame en huis-aan-huis bladen, NEE – JA voor alleen het weren van ongeadresseerde reclame en JA – JA voor mensen die het prima vonden dat hun brievenbus wekelijks volgestopt werd met oud papier in wording.
Maar, de ‘analoge stickers’ hebben hun langste tijd gehad. De organisatie die het systeem van de stickers, en de naleving daarvan, al 30 jaar verzorgt introduceert in de zomer van dit jaar – juli 2022 – InMijnBus. Daarmee kun je dan via een webapplicatie online de ‘sticker plakken’. Behalve dat dit het gedoe met plakkende stickers tot het verleden bombardeert, bijvoorbeeld dat je met e aanschaf van een nieuwe brievenbus ook een nieuwe sticker moet regelen, heeft een online systeem nog een groot voordeel. Je kunt er namelijk op elk moment voor kiezen om je voorkeur aan te passen. Ga je een paar weken op vakantie, dan zet je bijvoorbeeld de NEE – NEE optie aan om te voorkomen dat je brievenbus bij terugkeer uitpuilt. Wil je rondom de feestdagen wel geïnspireerd worden door reclame, dan zet je de voorkeuren gewoon even op JA – JA. Daarvoor is een handige optie ingebouwd waarin je per weeknummer kunt aangeven wat je wel of juist niet wilt ontvangen.
Voor het eind van dit jaar in heel Nederland
InMijnBus moet voor het eind van dit jaar in heel Nederland beschikbaar zijn. Om je voorkeuren voor het eerst in te kunnen stellen moet je, vanaf juli dus, wel eerst even wachten op de InMijnBus kaart die in je brievenbus valt. Daarop staat een QR-code die je moet scannen zodat jouw adres geregistreerd staat bij InMijnBus. Daarna kun je dus op elk gewenst moment de voorkeuren voor reclame, ongeadresseerde post en huis-aan-huis bladen opgeven of wijzigen. Het is raadzaam de kaart met de QR-code daarna te bewaren omdat die gekoppeld is aan het adres. Mocht je ooit verhuizen, dan kunnen de volgende bewoners hun voorkeuren ook doorgeven.
Iedereen die nu al een sticker heeft, en die zijn of haar voorkeuren niet wil wijzigen, hoeft overigens niets te doen. De huidige stickers staan al in het systeem en die voorkeuren worden voor elk adres ook meegenomen naar het nieuwe systeem.
Uit een marktonderzoek blijkt dat momenteel iets meer dan een derde (35%) van alle huishoudens een sticker op de brievenbus heeft. Zo’n 15 procent zou dat wel willen, maar vindt het gedoe met stickers te lastig en//of wil de brievenbus niet beplakken.
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023