Begin deze maand heeft de jury, onder leiding van Henriette van Swinderen (Bond van Adverteerders), de nominaties voor de 5e editie van de YouTube Works Awards officieel bekendgemaakt. Een diverse jury, bestaande uit brand marketeers, content creators en creatieven, kwamen samen om de meest spraakmakende en impactvolle YouTube-campagnes van het afgelopen jaar te beoordelen. Nieuw dit jaar was de toevoeging van de AI-assistent NotebookLM, die de juryleden konden inzetten om sneller en effectiever te jureren.
1. Categorie The Underdog (impactvolle campagnes van kleine merken):
2. Categorie Creative Excellence (campagnes die creativiteit tot leven laten komen op het platform):
3. Categorie Masterful Media Planning (slimme media-first campagnes):
4. Categorie Changemakers (purpose-driven marketingcampagnes):
Juryvoorzitter Henriette van Swinderen benadrukt de bandbreedte van de cases dit jaar. “Van uitgebreid en multimedia tot super simpel en über creatief. Heel inspirerend om te zien dat beide benaderingen effectief kunnen zijn! Ook hebben we dit jaar voor het eerst de AI-tool inzet die ons goed geholpen heeft om snel bepaalde data terug te vinden. Uiteindelijk draait het op zo’n dag natuurlijk om het met elkaar van gedachten wisselen en elkaar overtuigen welke campagnes het beste zijn. Juist die uitwisseling van ideeën maakt een jurydag zo waardevol!”.
Jurylid Sebastiaan Spinhoven, Creative Content Director GroupM, was onder de indruk van de creatieve breedte van de inzendingen. “Sommige cases sprongen eruit door een ijzersterk inzicht. Anderen tapten slim in op bestaande communities of maakten creators als ambassadeur onderdeel van hun verhaal. Het was soms appels met peren vergelijken, maar juist dat laat zien hoe rijk en veelzijdig YouTube als platform is.” Spinhoven vond de toevoeging van AI vooral praktisch bij het beoordelen van de inzendingen: “Sommige cases focusten sterk op technische aspecten en cijfers. Dan is het prettig om direct vragen te kunnen stellen aan AI voor extra context of uitleg. Zo laat je AI voor je werken, in plaats van dat AI jouw werk overneemt. Maar het échte beoordelen blijft mensenwerk.”
Jurylid Alexandra den Hartog, Head of Growth Swapfiets: “Het leuke aan deze award is dat we cases hebben beoordeeld van zowel de gevestigde merken met grote 360-campagnes. Als van kleinere merken met minder marketingbudget die op YouTube een mega succes hebben behaald. Die switch in marketing is duidelijk voelbaar en dat wordt met de genomineerden van dit jaar nog eens onderstreept! Ook was het erg leuk om met een gemengde jury naar de campagnes te kijken. Dat maakte de discussies over welke case zou moeten winnen, super interessant en leerzaam.”
De volledige jury bestaat uit: Denise Kenter (Brand Marketeer Randstad Groep Nederland), Raoul de Graaf (Creator Bankzitters), Mascha Feoktistova (Creator Beautygloss), Daniel Franco (Head of Retail Media & Advertising HEMA), Paul van Kuilenburg (Strategy Director Alfred), Sebastiaan Spinhoven (Creative Content Director StudioM), Appie Ayoubi (Talentmanager & Creative Director Ayo Agency), Senna Kost (Co-Founder and Head of creative aidem agency), Su May Tan (Country Manager Vayner), Edwin Hof (Global Digital Marketing & CRM Rituals) en Alexandra den Hartog (Head of Growth Swapfiets).
Ga voor meer informatie naar YouTube_Works_Awards.