Marketing29.04.2015

Nederland wil Koninginnedag terug, echt waar?


Supermarktketen start burgerinitiatief om Koninginnedag te herintroduceren.

Nederlanders willen Koninginnedag in ere herstellen, dat is wat supermarktketen Dirk ons wil laten geloven. Bijna zestig procent (58,1%) vindt namelijk dat Koningin Máxima, net als haar man, haar verjaardag met alle Nederlanders mag vieren. Directeur van de supermarktketen, Steven van der Krogt, start een burgerinitiatief om Koninginnedag te herintroduceren.

De vraag is wel of dit een leuk reclamestuntje is of dat dit echt zou leven onder de Nederlanders. Klanten van Dirk zouden regelmatig laten horen dat zij trots zijn op onze koningin en dat zij haar eigen nationale feestdag verdient. Echt een kassagesprekje denk je dan want hoe kom je daar anders in godsnaam achter. Boeiend ook om te weten natuurlijk hoe dat dan zit bij de klanten van de Jumbo en AH.

Op Koningsdag zijn mensen op straat gevraagd of zij, naast Koningsdag, Máxima een eigen feestje gunnen op haar eigen verjaardag. Nederlanders zijn eensgezind: ook Máxima verdient als koningin een eigen Koninginnedag. Gevraagd naar hoe dit het beste gevierd kan worden zijn we het ook, niet verrassend, behoorlijk eens: met een vrije dag natuurlijk (50%). Vrijmarkt (32,3%) en openluchtconcerten (31,5%) eindigden op de tweede en derde plaats. Opvallend is dat een deel van de ondervraagden aangeeft zich op deze dag in te willen zetten voor een goed doel.

Om het stuntje te laten lukken moet Van der Krogt minimaal 40.000 handtekeningen ophalen om het initiatief op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Tekenen voor dit burgerinitiatief kun je hier.

Het onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard onder 1.000 Nederlandse mannen en vrouwen van 16 jaar en ouder.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes