Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald, zo blijkt uit het HubSpot State of Consumer Trends Report uit januari 2024. Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).
HubSpot lanceert daarom nu AI Search Grader, de eerste gratis tool die merken helpt om inzicht te krijgen in hoe ze naar voren komen in Large Language Models (LLM) en bij AI-zoekopdrachten.
"Mensen zoeken minder met traditionele zoekmachines zoals we gewend zijn, en meer met AI-tools. Dat betekent dat wat marketeers jarenlang hebben gedaan om klanten aan te trekken, niet meer zo effectief is. Nu AI steeds vaker wordt gebruikt om informatie te vinden, wil HubSpot marketeers helpen om in deze nieuwe omgevingen op te vallen en ontdekt te worden. Dat is precies wat AI Search Grader marketeers biedt – een nieuwe, gratis manier om verbinding te maken met hun klanten en prospects in het AI-tijdperk."
- Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot.
AI Search Grader helpt marketeers van SEO naar LMO
Tot nu toe testen marketeers handmatig hoe hun merken naar voren komen in AI-zoekopdrachten. Ze bezoeken verschillende omgevingen, maken specifieke prompts, verzamelen de respons en destilleren daaruit de resultaten. Dat is een arbeidsintensieve manier om maar een fractie van de informatie te bemachtigen die online staat en die ze nodig hebben. En er zijn nog weinig richtlijnen en tools om resultaten te vertalen naar acties.
Voor de AI Search Grader van HubSpot is geen AI-expertise nodig en de tool voorkomt dat marketeers moeten gissen naar hoe hun merk wordt weergegeven in AI-zoekopdrachten. AI Search Grader helpt marketeers gerichte prompts op te stellen, zet de prestaties van het merk in de juiste context en maakt Language Model Optimization (LMO) eenvoudig.
AI Search Grader biedt onder meer:
- een algemeen rapportcijfer, waarmee marketeers en ondernemers in één oogopslag inzicht hebben in hoe hun merk in het algemeen presteert in alle LLM’s die HubSpot monitort;
- inzicht in merkzichtbaarheid, dankzij:
1. een unieke merksentiment score, die de gebruikte taal in AI-reacties een waarde geeft en zo marketeers helpt begrijpen hoe hun merk wordt besproken en waargenomen;
2. de Share of Voice (SOV) score, die de merkzichtbaarheid meet en afzet tegen die van concurrenten in dezelfde categorie; - analyses op maat, waarmee marketeers direct en makkelijk zien wat goed gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn om het merkbewustzijn en het merksentiment te versterken.
AI Search Grader is wereldwijd beschikbaar in het Engels en is voor elke marketeer gratis te gebruiken.
Verder lezen over ChatGPT
Artificial Intelligence04.09.2024
Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd
Artificial Intelligence30.08.2024
ChatGPT heeft wekelijks dubbel zoveel gebruikers
Nieuws08.08.2024
Autoriteit Persoonsgegevens: gebruik AI-chatbot kan leiden tot datalek
Online05.08.2024
Geen watermerk voor ChatGPT om angst dat gebruikers weglopen
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Online20.06.2024
We hebben geen idee wanneer we met een robot praten
Online21.05.2024
OpenAI stopt tijdelijk met Sky omdat Scarlett Johansson boos is
Online14.05.2024
OpenAI komt met GPT-4o: AI-taalmodel à la Her
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Artificial Intelligence04.09.2024
Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd
Artificial Intelligence30.08.2024
ChatGPT heeft wekelijks dubbel zoveel gebruikers
Online28.08.2024
AI moet visueler worden gemaakt om echt te overtuigen
Technology21.08.2024
ESA zet een AI-satelliet in om aarde in de gaten te houden
Social Media15.08.2024
X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Online12.08.2024
Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?
Verder lezen over SEO
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023
Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid
DC Business09.05.2023
4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau
Verder lezen over Software
Online21.08.2024
Microsoft Teams maakt eindelijk één app voor al je accounts
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Cybercrime29.07.2024
E-mailadressen van 15 miljoen Trello-leden op straat door hack
Mobile11.06.2024
Alles dat je moet weten over iOS 18
Technology03.06.2024
Copilot helpt je met de dagelijkse taken en dat geeft tijdwinst
Online26.05.2024
Hét chatprogramma uit de 90’s stopt ermee: vaarwel ICQ
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Online20.05.2024
5 tips om online veilig te zijn
Verder lezen over Zoekmachine
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search31.05.2024