Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het wordt ook wel een zeer betekenisvolle koerswijziging genoemd, maar of dat echt zo is moeten we nog zien. Het vertrouwen in Facebook is niet uitermate groot, maar het social medium wil de advertenties op het platform (zijn grootste inkomstenbron) aanpassen. Zo aanpassen, dat advertenties juist aanzienlijk minder van je te weten komen.
Flinke ommezwaai voor Zuckerberg
Als dat klopt, dan zou dat inderdaad een flinke ommezwaai zijn voor Mark Zuckerbergs platform. Facebook is praktisch gebouwd op een fundering van advertenties die juist zo persoonlijk mogelijk werden gemaakt. Toen echter de afgelopen jaren steeds meer tegengas kwam vanuit gebruikers en experts, is het zich blijkbaar achter de oren gaan krabben. Ook wet- en regelgeving speelt hierin een rol.
Het komt namelijk niet bepaald uit het goede hart van Zuckerberg en consorten om de advertenties aan te passen. Het heeft alles te maken met wet- en regelgeving rondom het mogen verzamelen van data. Het is een zware dobber voor Facebook, dat juist dat enorm gericht kunnen adverteren als paradepaardje heeft. Nu mag Facebook niet meer zoveel data verzamelen van zijn gebruikers, waardoor gebruikers meer privacy kunnen verwachten als ze op het social medium surfen.
Minder gepersonaliseerde advertenties
Tegen TheVerge zegt Facebooks topman voor productmarketing: “We zien zeker dat de personalisatie van advertenties de komende vijf jaar flink zal evolueren. En hierin ruim voor die tijd investeren zal al onze klanten ten goede komen en ons in staat stellen om de toekomstige staat van het advertentie-ecosysteem vorm te geven.”
Facebook wil hierin zeker een vinger in de pap hebben, want het was er niet bepaald van gecharmeerd dat Apple het verplicht maakt dat ontwikkelaars toestemming vragen aan iPhone-bezitters om gebruikers te mogen volgen voor doelgerichte advertenties. Dat gaat Facebook veel inkomsten schelen, omdat mensen hierdoor bewuster worden gemaakt en de optie krijgen om dus af te haken. Google werkt aan eenzelfde functie.
Verbod op doelgerichte reclames
Het wordt mogelijk zelfs nog groter gemaakt, want de Europese Unie werkt ook nog aan een volledig verbod op heel specifiek doelgerichte advertenties. Het betekent dat je straks als je een advertentie op Facebook wil zetten, bijvoorbeeld niet meer kunt kiezen voor te specifieke doelgroepen. Je kunt dan bij wijze van spreken niet meer selecteren op een bepaalde locatie, maar wel leeftijdsgroep, of misschien zelfs dat ook niet.
Fotocredits: athree23
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023