Advertising22.12.2020

De impact van iOS 14 op Facebook advertenties


Welke gevolgen heeft de update voor jou als adverteerder?

Je hebt het vast al wel voorbij zien komen op verschillende marketingblogs of in Facebook Advertentie beheer. De nieuwste privacy update van Apple’s iOS heeft grote gevolgen voor jouw Facebook advertenties. Je leest van alles: ruzies tussen Apple en Facebook, MKB-bedrijven in de problemen en andere niet te voorziene omstandigheden. Allemaal leuk en aardig, maar je wilt gewoon concreet, kort en krachtig weten wat de impact is van iOS 14 op Facebook advertenties en waar je als Facebook marketeer rekening mee moet houden.

Facebook-advertentie-conversie
Facebook-advertentie-conversie

Waarom heeft iOS 14 gevolgen voor Facebook advertenties?

iOS 14 is de nieuwste versie van het besturingssysteem van Apple. Bijna alle modellen iPhones nieuwer dan de 6e generatie (Iphone 6) zijn geschikt voor een update naar iOS 14. Dat zijn dus heel wat gebruikers. Sinds de laatste update worden al deze gebruikers door Apple in bescherming genomen met betrekking tot privacy. Apple verplicht app ontwikkelaars namelijk om toestemming te vragen voordat gegevens gedeeld mogen worden met derden. Hierdoor wordt het voor adverteerders, waaronder Facebook, een stuk moeilijker om te adverteren in het zogeheten Audience Network, het netwerk van externe apps die gegevens delen met Facebook. Deze verandering zal volgens Facebook naar verwachting begin 2021 volledig geintroduceerd zijn.

Wat zijn de gevolgen?

Door de update en het nieuwe AppTrackingTransparency-framework van Apple mogen deze gegevens niet zomaar worden uitgewisseld, waardoor je advertenties op deze plaatsingen minder goed kunt personaliseren en optimaliseren en gegevens en resultaten minder goed kunt doormeten. Facebook zal dus minder omzet halen uit deze advertenties, omdat ze de meeste gebruikers niet kunnen identificeren.

Naast Facebook adverteerders zijn vooral applicatieontwikkelaars de dupe. Zij zullen zien dat er steeds minder omzet uit advertenties wordt gegenereerd. Daarnaast kan het zelfs nadelig uitpakken voor gebruikers. Doordat adverteerders geen gepersonaliseerde advertenties kunnen laten zien, gaan app ontwikkelaars mogelijk andere verdienmodellen inzetten om de app draaiende te houden, zoals apps betaald maken in plaats van gratis beschikbaar stellen.

Facebook-advertentie-app-ios-14
Facebook-advertentie-app-ios-14

De impact van iOS 14 op de gemiddelde Facebook marketeer

De vraag waar het vooral om draait voor jou als Facebook marketeer: wat zijn de gevolgen voor mijn advertenties? Het antwoord daarop verschilt per adverteerder, maar over het algemeen lijkt de schade voorlopig mee te vallen. De klappen vallen vooral in de hoek van ads die getoond worden in het Audience Network. De meeste Facebook marketeers richten zich vooral op Facebook en Instagram zelf. Als je toch al weinig tot geen gebruik maakt van het Audience Network kun je dus opgelucht ademhalen.

Wel moet je er als Facebook adverteerder rekening mee houden dat Facebook door de komst van iOS 14 minder conversiegebeurtenissen kan bijhouden en meten. Dit zijn de zogeheten trackingevents, zoals Page View, Add to Card, Leads en Purchase. Je wordt als adverteerder op Facebook gelimiteerd tot een maximum van 8 conversiegebeurtenissen.

Voor welke Facebook advertenties heeft iOS 14 wel een directe impact?

Adverteer je voor app ontwikkelaars? Dan moet je wel echt rekening houden met een flinke impact op je Facebook advertenties. Als jouw campagnedoelstelling namelijk ‘App installaties’ is, zul je de nadelige gevolgen snel ervaren. Denk aan het moeilijk optimaliseren van advertenties, zoals targeting, of specificeren van demografische gegevens in advertentie rapportages. Ook worden real-time rapportages moeilijker te realiseren, omdat door de nieuwe regels een vertraging kan oplopen tot 3 dagen.

Dit kun je doen om minimale hinder te ervaren van iOS 14 als Facebook adverteerder

Naar aanleiding van de wijzigingen in iOS 14 geeft Facebook in haar eigen hulpcentrum voor bedrijven enkele tips aan adverteerders om gebruikers van iOS 14 apparaten zo goed mogelijk te bereiken. Allereerst is het belangrijk om de Facebook-pixel op het domein juist te installeren. Op deze manier kun je gegevens zo goed mogelijk traceren.

1. Optimaliseer advertentiesets in verband met beperking van conversiegebeurtenissen.

Zoals aangegeven ben je straks beperkt tot een maximum van 8 conversiegebeurtenissen per domein. Dit is voor de gemiddelde adverteerder genoeg. Toch is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Advertentiesets die worden weergegeven voor een conversiegebeurtenis die niet meer beschikbaar is, worden namelijk gepauzeerd, zodra Facebook de App Tracking Transparency-structuur van Apple implementeert.

2. Bepaal de belangrijkste conversiegebeurtenissen voor jouw bedrijf

Facebook geeft aan zelf eerst conversiegebeurtenissen te configureren waarvan zij denken dat ze het meest relevant zijn voor jouw bedrijf. Alle andere events zullen inactief worden gemaakt voor zowel optimalisatie als rapportage. In Gebeurtenisbeheer, waar je jouw pixel en events terugvindt, kun je de conversiegebeurtenissen aanpassen. Er wordt aangeraden zelf ook 8 conversiegebeurtenissen te identificeren die voor jou het meest belangrijk zijn.

3. Verifieer je domein

Als je dit nog niet hebt gedaan is het verifiëren van je domein sowieso een goed idee. Je hebt hierdoor namelijk meer bewerkingsopties en -toestemmingen voor Facebook advertenties. In dit geval is het ook belangrijk om je domein te verifiëren als je meer controle wilt hebben over welke conversiegebeurtenissen in aanmerking komen voor je domein.

Hulp nodig met jouw Facebook campagnes?

Trends en updates op het gebied van Facebook adverteren, ontwikkelen zich razendsnel. Vooral met betrekking tot tracking en privacy zie je vaak door de bomen het bos niet meer en haak je al af bij de eerstvolgende nieuwe update. Kun jij wel wat hulp gebruiken met jouw Facebook marketing? De Facebook Advertising specialistenvan onze online partner Red Banana helpen jou graag verder. Van het optimaliseren van conversiegebeurtenissen tot het uitzetten van complete Facebook campagnes.

Johan van Kalmthout

Content manager bij Red Banana • Social media & advertising • Inhakers en woordgrappen • Voetbal • Reizen • Sneakers • Nog meer standaard bio-dingen • Kent vriendin via Tinder

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’