Marketing17.06.2020

4 simpele instellingen om Facebook advertenties te optimaliseren


Meer resultaat in een paar klikken

Facebook en Instagram advertenties zijn bijna niet meer weg te denken uit jouw social media strategie in 2020. Het is daarbij belangrijk om jouw campagnes goed te analyseren en optimaliseren op basis van jouw doelstelling. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want voor veel ondernemers en webshopeigenaren is de Facebook adsmanager al gecompliceerd genoeg. Toch zijn er een aantal kleine simpele trucjes die jouw Facebook advertenties naar een hoger niveau tillen. Zelfs de meest logische instellingen worden nog vaak overgeslagen met als gevolg dat je niet het maximale uit het budget haalt. Met deze vier simpele advertentieset instellingen optimaliseer je jouw Facebook en Instagram advertenties in een paar klikken!

Facebook en Instagram advertenties optimaliseren voor het algoritme

Facebook heeft een waslijst aan regels waar je je aan moet houden bij het opmaken van advertenties voor Facebook en Instagram. Denk aan regels voor gevoelige inhoud, advertentieformaten en advertentiemiddelen. Maar er zijn ook een aantal ongeschreven regels die er voor zorgen dat jouw advertentie beter of juist minder goed wordt opgenomen in het algoritme. Deze regels zijn na te leven door een paar simpele instellingen door te voeren in jouw Facebook of Instagram advertenties. Doordat een campagne beter is doordacht en geoptimaliseerd met de juiste instellingen, geeft Facebook jouw advertenties voorrang in het algoritme. Dat betekent meer resultaat voor minder geld.

Facebook-advertenties-optimaliseren-feed
Facebook-advertenties-optimaliseren-feed

Instelling 1: optimalisatie van campagnebudget

Deze instelling is een van de eerste vage moet-ik-deze-nu-wel-of-niet-aanvinken-opties die je krijgt bij het aanmaken van jouw campagne. Het antwoord daarop is simpel. Heb je maar één adset? Dan maakt het niet uit. Bij het aanvinken van optimalisatie van campagnebudget wordt het budget namelijk op campagneniveau verspreid over de adsets. Bij één adset gaat dus het volledige budget naar die adset. Als je meerdere adsets hebt, kan het interessant zijn om optimalisatie van campagnebudget aan te vinken. Wil je graag dat alle adsets evenveel budget krijgen of het budget handmatig verdelen over de adsets? Dan kun je het budget het beste per adset invoeren.

Maar je kunt ook verschillende adsets aanmaken, omdat je bijvoorbeeld doelgroepen wilt testen. Het maakt daarbij niet uit welke adset/doelgroep het beste werkt, als er maar resultaat geboekt wordt. In zo’n geval kies je voor optimalisatie van campagnebudget. Doordat Facebook het budget zelf mag uitsmeren over de advertentiesets, geef je het platform de mogelijkheid om te testen en uiteindelijk de best presterende set het meeste budget te geven.

Facebook-advertenties-optimaliseren-budget
Facebook-advertenties-optimaliseren-budget

Instelling 2: looptijd

Het liefst willen we de meeste resultaten in een zo kort mogelijke tijd. Facebook en Instagram advertenties zijn hiervoor een perfect middel. Maar houd er wel rekening mee dat een Facebook advertentie eerst door een leerfase gaat. In deze leerfase is Facebook aan het testen hoe, waar, wanneer en aan wie precies de advertentie het beste getoond kan worden. Deze leerfase duurt meestal een paar dagen. Een campagne van een week heeft dus slechts een paar dagen over na de leerfase waarin de advertentie echt goed in het algoritme is opgenomen. Door de looptijd te verlengen, geef je Facebook langer de tijd om de advertentie te laten zien na de leerfase. Want pas na de leerfase boek je de meeste resultaten.

Facebook-advertenties-optimaliseren-looptijd
Facebook-advertenties-optimaliseren-looptijd

Instelling 3: taal

Bij de doelgroeptargeting heb je waarschijnlijk goed nagedacht over de demografische gegevens van de doelgroep. Zo target je bijvoorbeeld alle mannen onder de 40 jaar in de omgeving van Breda met interesses in sneakers en online winkelen. Een simpele, maar belangrijke instelling is dat je daarbij ook een taal toevoegt. Je zult zien dat de potentiële doelgroep afneemt, omdat er ook mensen in Breda wonen die geen Nederlands spreken. Zo bespaar je jezelf de moeite en het geld om hen een Nederlandstalige advertentie te tonen. Daarnaast ziet Facebook dat je de campagne beter hebt doordacht door een specifieke targeting. Dit levert een voorsprong op in het algoritme.

Facebook-advertenties-optimaliseren-taal
Facebook-advertenties-optimaliseren-taal

Instelling 4: handmatige plaatsingen

De ene advertentie past perfect in de Facebook of Instagram feed en de andere scoort beter in de stories of bij plaatsingen in het Audience Network. Welke plaatsing ook het meest geschikt is voor jouw advertentie, zorg dat je deze plaatsing handmatig aanvinkt. Sommige publicaties zijn prima geschikt voor meerdere plaatsingen tegelijk, maar eigenlijk nooit voor alle plaatsingen. Als je kiest voor automatische plaatsingen zal Facebook jouw advertentie enkel publiceren op plaatsingen waar het mogelijk is. Dus ook op de plaatsen waar het wel mogelijk is, maar niet optimaal is. Hierdoor levert jouw advertentie op die plaatsen mogelijk niet het gewenste resultaat op. Kies daarom voor handmatige plaatsingen. De doelgroep kan hierdoor afnemen, maar de te verwachten resultaten zien er in de meeste gevallen beter uit. Speel dus een beetje met de instellingen van de plaatsingen en optimaliseer jouw advertentie per plaatsing. Zo komt jouw advertentie het beste tot zijn recht.

Facebook-advertenties-optimaliseren-plaatsing
Facebook-advertenties-optimaliseren-plaatsing

Facebook en Instagram advertentie optimalisatie

Dit zijn slechts een paar simpele instellingen in Facebook advertentiebeheer die jou helpen om je Facebook en Instagram advertenties beter te optimaliseren. Adverteren kun je leren. Hoe vaker je campagnes aanmaakt, des te beter je wordt in Facebook advertising. Het gaat daarbij om testen, analyseren en optimaliseren in repeat. Niet voor niets zijn social advertisers op dagelijkse basis bezig met het analyseren van data en het optimaliseren van campagnes. Niets voor jou? Geen probleem! Onze online partner Red Banana helpt je graag verder. Wil je graag ondersteund worden of jouw social advertising volledig uitbesteden? Neem contact op met de specialist voor de mogelijkheden.

Johan van Kalmthout

Content manager bij Red Banana • Social media & advertising • Inhakers en woordgrappen • Voetbal • Reizen • Sneakers • Nog meer standaard bio-dingen • Kent vriendin via Tinder

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden