Advertising05.12.2018

Facebook remarketing; bereik je webshopbezoekers met dynamische advertenties


“Ik wil een super relevante Facebook advertentie met een super relevante doelgroep en het liefst ook niet te veel budget uitgeven.” Ja hallo, wie niet? Maar het kan! En dat zelfs zonder maandenlang een advertentie te optimaliseren. Nu hoor ik je al denken: “Maar hoe dan?”. Nou, met een Facebook Tracking Pixel, Facebook product feed, dynamische advertentie en retargeting op je webshopbezoekers. “Ho, wacht, stop! Hoe?”. Hieronder leg ik het graag detailleert aan je uit.

Facebook remarketing campagne met dynamische advertentie

Maar hoe ziet zo’n Facebook remarketing advertentie er nou uit? Als voorbeeld neem ik hierbij Club Champagne. Dit is een champagne webshop die een remarketing campagne heeft lopen gericht op webshopbezoekers. Figuur 1 laat zien hoe hun dynamische Facebook advertentie eruitziet. Zoals je ziet, is het een carrousel advertentie waarbij iedere slide een ander product toont. En laat dat nou net de producten zijn die de betreffende viewer heeft bekeken in de webshop van Club Champagne. Kortom, een super relevante advertentie met een super relevante viewer.

Om die reden noemen we deze manier van Facebook adverteren ook wel dynamisch adverteren (met dynamische advertenties). Iedere viewer (webshopbezoeker) ziet de advertentie anders. Dit omdat de inhoud van de advertentie volledig is afgestemd op dat wat de viewer/webshopbezoekers heeft bekeken in jouw webshop.

<i><i>Figuur 1: Dynamische advertentie in carrousel vorm</i>.</i>
Figuur 1: Dynamische advertentie in carrousel vorm.

Facebook Tracking Pixel plaatsen

Stap 1 voor het mogelijk maken van zo’n Facebook remarketing campagne, is het plaatsen van een Facebook Pixel op je website/webshop. Deze tracking pixel is als het ware het oog van Facebook. Letterlijk is dit een code die in de back-end van je webshop geplaatst moet worden. Of nog beter, in je Google Tagmanager (verzameling van al je tags bij elkaar). Is deze Facebook tag eenmaal geplaatst, dan verzamelt deze zeer relevante data die je vervolgens kunt gebruiken bij Facebook adverteren. Zo wordt het mogelijk om in Facebook een doelgroep te maken van al je webshopbezoekers van bijvoorbeeld de afgelopen 30 dagen. Of kun je zelfs een doelgroep maken van webshopbezoekers die iets in het winkelmandje hebben gedaan maar uiteindelijk geen aankoop hebben verricht. Kortom, hartstikke interessante targets.

Pixel events instellen

Is eenmaal de pixel geplaatst, dan is het zaak om pixel events in te stellen. Deze events zijn gebeurtenissen die worden doorgestuurd naar Facebook. Denk hierbij onder andere aan ‘het bekijken van een product’, ‘het toevoegen van een product aan de winkelwagen’ en ‘het afrekenen van het product’. Al deze gebeurtenissen worden bijgehouden en kan jij als adverteerder heel goed gebruiken, bijvoorbeeld door hier op te targeten.

Het instellen van deze events is een technisch klusje en laat je meestal uitvoeren door je webbouwer. Geef door dat je graag een productfeed ontvangt (in url-vorm) en dat hij de volgende pagina dient te gebruiken ter informatie: Facebook Pixel events instellen. Vervolgens dient de webbouwer de volgende events te implementeren:

<i>Figuur 2: Standaard Pixel events</i>.
Figuur 2: Standaard Pixel events.

Facebook productfeed plaatsen

Zodra de webbouwer de productfeed heeft gemaakt en jij inmiddels een url naar deze feed hebt ontvangen, is het zaak om de productfeed in Facebook te plaatsen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar Catalogi in de Facebook adverteren omgeving.
<i>Figuur 3: Catalogi in Facebook adverteren omgeving</i>.
Figuur 3: Catalogi in Facebook adverteren omgeving.
  • Klik rechts op de blauwe knop Catalogus maken
  • Klik op de categorie E-commerce
  • Klik op de eerste keuze, Upload product info
  • Geef de catalogus een naam en klik op Create

De catalogus is aangemaakt. Echter bevat deze nog geen producten en moet de catalogus nog gekoppeld worden aan diverse zaken. Laten we beginnen met het toevoegen van producten:

  • Gevolgd op de stappen hierboven klik bovenin het tabblad op Producten en daarna op de blauwe knop Producten toevoegen
  • Je kiest voor de tweede keuze Use Data Feeds
  • Daarna kies je voor Een planning instellen, plaats je de url van de feed en geef je aan hoe vaak de feed moet worden geüpload.
  • Je geeft alleen nog de valuta aan, klikt op Upload starten en voilà: na enkele minuten is je productfeed gekoppeld aan je catalogi!

Dynamische advertentie opzetten

Yes, eindelijk is het zo ver: het daadwerkelijk opzetten van de Facebook remarketing campagne. En goed nieuws, dit is minder lastig dan je denkt.

Campagne

Hierbij kies je als marketingdoelstelling ‘Verkopen uit catalogus’ en selecteer je de catalogus die je zojuist hebt aangemaakt. A/B testen en budget optimalisatie is voor nu niet van toepassing maar kan je in een later stadium uiteraard altijd uitproberen.

Advertentieset

Bij productverzameling selecteer je ‘Store collection Alle producten’ en bij doelgroep selecteer je ‘Retarget producten op mensen die je website of app hebben bezocht’. Voor Club Champagne richt ik me op ‘Bekeken of toegevoegd aan winkelwagen maar niet gekocht’ de afgelopen 30 dagen. Overigens is de keuze hierbij aan jou. Je kan namelijk ook uit andere groepen kiezen. Zie figuur 3.

<i>Figuur 4: Doelgroep selecteren voor dynamische advertentie</i>.
Figuur 4: Doelgroep selecteren voor dynamische advertentie.

Vervolgens komen we aan bij de looptijd. Aangezien het een advertentie betreft die niet periode gebonden is (zoals acties, feestdagen etc.), is mijn advies om deze campagne doorlopend weer te geven. Qua budget adviseer ik te starten met €5,00 per dag. Mocht dit op den duur goed gaan, dan kan je tussentijds altijd het budget eenvoudig verhogen. Verder is het nog belangrijk dat je Conversiegebeurtenissen aanklikt bij ‘Optimalisatie voor advertentieweergave’.

Advertentie

Nu zijn we aangekomen bij de laatste stap. Hier ga je de advertentie daadwerkelijk opzetten. Hoewel, het merendeel van de advertentie wordt al voor je gemaakt op basis van je productfeed. De afbeeldingen en extra informatie zoals prijs en productnaam, worden automatisch ingeladen. Echter dien je zelf nog wel een tekst boven de advertentie toe te voegen. Let wel, zorg dat dit een tekst is die continu van toepassing is. De advertentie wordt namelijk doorlopend weergegeven. Denk hierbij aan een trigger en usp’s (een voorbeeld hiervan zie je in figuur 1).

Voor de rest selecteer je de juiste Facebookpagina en Instagram-account. Ook klik je Caroussel aan als advertentie-indeling en zorg ervoor dat de knop Shoppen aan de advertentie wordt toegevoegd. Check als laatst nog of de juiste pixel is gekoppeld. Is dit eenmaal gedaan? Dan is het toch echt tijd om op de ‘Publiceer’ knop te klikken! Gefeliciteerd, jouw Facebook remarketing campagne staat live!

Leuke extra’s met je Facebook Shopping feed

Naast dat je de ingeladen productfeed perfect kan gebruiken voor een dynamische Facebook campagne, zijn er nog 2 hele leuke extra’s die je er mee kan doen. Namelijk zorgen voor een shop op je Facebookpagina en het taggen van je producten in Instagram posts.

1. Productfeed plaatsen op Facebook bedrijfspagina (Facebook Page Shop)

Op de Facebookpagina heb je aan de linkerzijde het tabblad Shopping. Deze is nu als het goed is nog niet gevuld, maar met de feed gaan we daarvoor zorgen.

Mocht jij dit tabblad niet zien, dan dien je het Sjabloon nog om te zetten naar Shoppen. Dit doet je in de Instellingen onder Sjablonen en Tabbladen.

<i>Figuur 5: Facebook shop op je Facebook bedrijfspagina</i>.
Figuur 5: Facebook shop op je Facebook bedrijfspagina.

Is dit eenmaal gedaan, dan ga je (zoals eerder) naar Catalogi in de Facebook Adverteren omgeving en klik je vervolgens op de catalogi die je eerder hebt toegevoegd. Zie je onderstaande afbeelding, klik hierop en doorloop de eenvoudige stappen.

<i>Figuur 6: Facebook Page Shop maken</i>.
Figuur 6: Facebook Page Shop maken.

2. Productfeed koppelen aan Instagram (Instagram Shopping)

De productfeed die je hebt toegevoegd aan Facebook kan je ook koppelen aan Instagram! Zo wordt het voortaan mogelijk om je producten te taggen in je Instagram berichten en/of stories. Dit levert natuurlijk weer meer webshopbezoekers en aankopen op.

<i>Figuur 7: Producten taggen in <a href=\
Figuur 7: Producten taggen in

Dit doe je eenvoudig door weer naar Catalogi te gaan en op de juiste catalogus te klikken. Vervolgens krijg je Figuur 7 te zien en klik je het juiste Instagram-account aan.

Let op: zorg wel dat je voldoet aan deze Instagram Shopping eisen, anders is het niet mogelijk!

<i>Figuur 8: Instagram Shopping inschakelen</i>.
Figuur 8: Instagram Shopping inschakelen.

Succes met de verkoop van jouw producten via Facebook en Instagram.

Deze blogpost is geschreven door Astrid de Hoon, Content manager, 2Bfound Online marketing.

[Afbeelding © designer491 – Adobe Stock]

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’