Marketing02.03.2017

​Dag reclamebureau, hallo software


De slimste marketeer lost jouw probleem op nog vóór het een probleem is

Ooit werden er ontelbare producten verkocht door de consumenten via massamedia een probleem aan te wrijven. Met verzekeringen kon je, hoera, het probleem van onzekerheid te lijf gaan. Met bepaalde gezichtscrème het probleem van verouderende huid. Met een stofzuiger het probleem van dreigend gezichtsverlies door een slordig huishouden. Met vakantie het probleem van te hoog oplopende stress.

Bedrijven gaven miljoenen uit om het probleem via reclame-uitingen te agenderen en, vervolgens, hun eigen product als de beste oplossing naar voren te schuiven. Dat een groot deel van de consumenten het óf niet als een probleem beschouwde óf het probleem al via een concurrerend product had opgelost (en dus geen boodschap had aan de reclame-uiting), moesten deze bedrijven voor lief nemen.

Slechts een fractie van hun kostbare marketing- en reclame-inspanningen kwam terecht bij de ‘juiste mensen’, dat wil zeggen: bij hen die onder invloed van reclame het geagendeerde probleem extra prioriteit gaven en daadwerkelijk overgingen tot de aanschaf van het aanbevolen product.

In het wilde weg

Kortom, in al die jaren – voor de introductie van het internet – schoten marketeers in het wilde weg met hun reclame-uitingen. Natuurlijk bestonden er wel zogenaamde ‘doelgroepen’, zoals mannen en vrouwen, pubers en volwassenen, rijken en minder rijken, cultureel geïnteresseerden en minder cultureel geïnteresseerden, maar toch kwam de rondgebazuinde reclameboodschap nooit bij één doelgroep terecht, maar bij een mengeling van doelgroepen. Traditionele media deden weliswaar hun best te omschrijven welke doelgroep ze bedienden, maar harde bewijzen waren schaars en advertentiedeals werden grotendeels gesloten op basis van wankele gegevens dan wel een wederzijdse gunfactor. Daarbij was de hoeveelheid weggegooid geld, vanuit het heden bezien, astronomisch.

En nu dan?

Anno 2017 zijn er gek genoeg nog legio bedrijven die, net als vroeger, pretenderen te weten wat het probleem van de consument is en via massamedia hun eigen product als oplossing aandragen. Elk bedrijf waarbij deze miljoenen verslindende marketingfilosofie nog leidend is, wens ik snel nieuwe inzichten toe (op straffe van zakelijke irrelevantie). In de nieuwe wereld ‘bombardeer’ je consumenten namelijk niet met dure commercials, als een leger dat vanuit de lucht op goed geluk bommen afwerpt om de juiste personen ‘te treffen’, maar weet je, als het goed is, op grond van openbare dan wel gekochte data welke problemen/vraagstukken er bij individuele personen bovenaan het lijstje staan. En kun je hen met diensten en producten laten kennismaken, nog voor ze zelf doorhebben dat ze ernaar verlangen of zien dat ze een probleem voor hen kunnen oplossen.

Intent data

Digitale marketing is een nieuwe type marketing zonder bemoeizucht of, zo je wilt, bemoeizucht die niet langer schreeuwt, maar zijn oor te luister legt.

De revolutie in marketing, zoals ik hier schets, is precies de reden waarom bedrijven als Google, Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Airbnb en Uber in korte tijd miljarden, soms zelfs tientallen of honderden miljarden, waard zijn geworden. Zij klimmen niet meer op een podium om de lof te zingen van hun eigen product. Nee, zij grossieren in zogenaamde ‘Intent data’, ofwel: data die wij als consumenten zèlf produceren en waarmee we, bewust of onbewust, iets over onszelf vertellen.

Het nieuwe goud

Voor bedrijven die dagelijks gigantische hoeveelheden ‘Intent data’ krijgen toegespeeld (en die vervolgens kunnen opslaan), breken dan ook veelbelovende tijden aan. De economische macht zal niet langer toebehoren aan de bedrijven die het duurste reclamebureau inhuren en het hardste roepen dat wat ze doen fantastisch is, maar aan de softwarepioniers die consumenten (en bedrijven) verleiden hun ‘Intent data’ ter beschikking te stellen.

Van bombarderen naar slim luisteren, is dat geen pure vooruitgang?

[Afbeelding © LiliGraphie – Fotolia]

Herman Vissia

Dr. Herman Vissia is DGA van het software ontwikkelbedrijf Byelex en doet al jaren onderzoek naar geautomatiseerde beslissingsondersteunings-systemen en kunstmatige intelligentie in nauwe samenwerking met de Staatsuniversiteit in Minsk. Verder staat hij bekend als een gepassioneerd spreker die thuis is op grote internationale conferenties en hij publiceert regelmatig wetenschappelijke artikelen over onderwerpen die gelieerd zijn aan Big Data.

Verder lezen over Data

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

Data recovery is het proces van het herstellen van verloren of beschadigde gegevens van een opslagapparaat. Je kunt terecht bij professionals die jou helpen met het redden van je data. Dit is super handig wanneer jij bel...

DC Business03.05.2023

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars