Marketing13.10.2011

Marketing Managers van over de hele wereld vrezen complexiteit als gevolg van Social Media


Onder de titel “From Stretched to Strengthened” verscheen er deze week een rapport van de onderzoeksafdeling van IBM met de resultaten van uitvoerige gespreken met meer dan 1.700 marketing managers van leidende (profit en non-profit) bedrijven uit 64 landen. Nooit eerder is op deze schaal en met een dergelijke diepgang onderzoek geweest naar de opvatting van marketing managers over de snel veranderende markten, consumenten en onderzoeksmethoden.

Samenvattende conclusies: CMO’s van de hele wereld worstelen in het internet tijdperk met de vraag: “Hoe gaan we value leveren aan nog nooit zo machtige consumenten? Hoe gaan we met hen dan duurzame relaties aan? Hoe consolideren we die waarde? En hoe gaan we onze resultaten meten?” Dat zijn de uitkomsten van de gesprekken met de top marketeers. Probleem blijft bij veel bedrijven dat door de Sociale Media, Marketing fundamenteel verschuift van Push naar Pull aanpakt: de consument lijkt nu aan de knoppen te zitten en de marketeer lijkt nu vooral de schietschijf.

marketing-managers-van-over-de-hele-were.jpg
marketing-managers-van-over-de-hele-were.jpg

Gewend als ze waren om de lead in de communicatie met de doelgroepen te hebben, houden marketeers niet (wie wel?) van die nieuwe rol en daarom ruiken de antwoorden van de marketeers toch nog wel veel naar hoe men denkt de oude-marketing-technieken in de nieuwe wereld overeind te kunnen houden met keywords als: Corporate Character, ROI en het begrijpen van markten. Ik vrees echter voor die traditionele marketeers dat de uitdagingen van de nieuwe tijd het karakter van de marketing nog fundamenteler zal doen veranderen dan men nu denkt.

Als grootste uitdagingen in dit internet tijdperk wordt door de marketing expert gezien: explosie aan data (71%), opkomst van Social Media (68%), toename van het aantal (distributie)kanalen (65%), en veranderende demografische kenmerken van de consument (63%). Hier de hele lijst van zaken waar de huidige marketeers zich nog niet goed op voorbereid vinden te zijn:

ibm-underprepareness.jpg
ibm-underprepareness.jpg

Iedereen lijkt nu definitief overtuigd van het feit dat Internet, en dan met name de effecten van de Sociale Media, de organisatie, de producten, de wijze van marketing en verkoop fundamenteel zal aanpassen. De fase van ontkenning en het “zal-wel-overgaan” is nu definitief voorbij. De meesten hebben nog geen pasklare oplossing voor hoe die aanstormende wijziging van markten en organisaties zal leiden tot een fundamenteel andere aanpak van de Marketing. Natuurlijk zijn er vele praktische ideëen, maar wat het tovermiddel is en hoe de structuur van hun veranderende vak zal worden blijft redelijk onduidelijk, en brengt dan vanzelfsprekend ook voor alle betrokkenen nog veel onzekerheid met zich mee. De meeste marketing managers zullen voorlopig wel het idee hebben en houden dat ze achter de feiten aanlopen. Kotler is geen baken meer in de nu oh zo woelige baren van de marketing.

Het rapport spreekt over de huidige wereld als een “digitale oceaan“, door de ongekende groei van data welke het gevolg is van het gegeven dat nu iedere consument zijn eigen uitgever, producent en criticus kan zijn. Dat veroorzaakt dat een marketeer meer informatie moet zien te managen en meer betrokken consumenten dient te doorgronden. Dat kan alleen met tools die – merkt het rapport op – door de kinderen van de marketeers waarschijnlijk beter worden begrepen dan door de marketeers zelf. 79% van de ondervraagden verwachten dan ook een “very high level” van complexiteit.

Maar ook wordt door de marketeer nu onderkent dat juist die Sociale Media ongekende mogelijkheden geeft om in contact te komen met je doelgroep. Alleen lijkt het er dan wel op dat je bijna met een “één-op-één-contact” per consument een communicatie strategie moet gaan opzetten. Dat is natuurlijk ondoenlijk.

De Marketing manager voelen dat ze een strijd hebben te voeren, maar slechts de helft van de managers voelt dat ze klaar zijn voor deze strijd. Onzekerheid is troef. Een belangrijke conclusie uit het rapport is ook dat alle marketeers het er over eens zijn dat ze nog niet voldoende voorbereid zijn op het aanpakken van de opportuniteiten en gevaren.

Zo heeft men de neiging nog steeds liever data te willen verzamelen over markten, dan data over individuen. 80% van de CMO’s steunt nog steeds op d uitkomsten van traditionele marktonderzoek. Slechts 48% maakt bijvoorbeeld gebruik van de analyse van reviews, 40% gebruikt analyses van online communicaties, 26% gebruikt blog’s als informatie bron.

ibm-influence-strategy.jpg
ibm-influence-strategy.jpg

Opmerkelijk is ook dat de CMO’s zich niet bewust lijken te zijn dat als ze die consumenten data gaan analyseren, dat er dan ook problemen met privacy en veiligheid kan gaan ontstaan, terwijl dit – in ander onderzoek – nu juist de grote angst is van diezelfde consument. Hier gaan bedrijven hun consumenten nog onvermijdelijk tegenkomen.

Hier een overzicht van hoeveel managers nieuwe technologie wil gaan inzetten. 82% van de marketeers denkt in ieder geval aan Social Media (dus 18% NIET!). Bij het uitvoeren van deze plannen zien ze gebrek aan budgetten en allerlei IT problemen als belangrijkste opstakels.

Om uiteindelijk de loyaliteit van de klant te verkrijgen, noemen de CMO’s de volgende (technologische) mogelijkheden:

ibm-increase-use-technology.jpg
ibm-increase-use-technology.jpg

Een Finse CMO constateert dan ook dat “in fact, the most CMO’s are still focusing on the transaction instead of the relationship. They are using data primarily to segment and sell, not to generate awareness, stimulating interest and ‘create customer tribes’…”.

In deze nieuwe marketing wereld is er gelijk een ander urgent probleem voor de marketeers: hoe meten we in deze nieuwe wereld nu in vredesnaam ons succes. 63% van de ondervraagden denkt dat dat toch gaat om het meten van marketing ROI en 58% wil de customer experience laten bepalen wat het succes is en 45%  wil ‘overall sales’ als meetinstrument nemen. Hier de lijst van meetinstrumenten. Het opvallendste is eigenlijk dat er nog maar weinig overeenstemming is hoe we dit allemaal gaan meten en 44% van de CMO’s voelt zich ook nog niet goed daarop voorbereid.

ibm-marketing-succes.jpg
ibm-marketing-succes.jpg

Een opvallend effect van de shift van Push- naar Pull-marketing is dat promotie en marketing in elkaar over gaan. Meer dan 80% van de marketeers begrijpt dit. In mindere mate begrijpen SMO’s ook dat dit alles effect zal hebben op de value-chain en productontwikkeling, en op de bestaande distributie/verkoopkanalen. Minder dan de helft denkt dat ook prijs en prijsvorming door dit alles zal wijzigen. Dat is een opmerkelijk laag aantal, omdat Social Media de pricing aanzienlijk transparanter heeft gemaakt.

ibm-invloed.jpg
ibm-invloed.jpg

Welke skills hebben de marketeers nu in de nieuwe tijd nodig om persoonlijk succes te hebben? ‘leadership‘ zegt 65%; ‘creativiteit’ (60%), ‘analytics’ (45%), en slechts 25%: “Social Media Expertise“.

ibm-personal-success.jpg
ibm-personal-success.jpg

De aanbevelingen van het rapport zijn eigenlijk voorstelbaar: ‘voel je versterkt in plaats van gestrest!’ Dus beste CMO’s denk in opportunities en plaats van in problemen.

Om de discussie te volgen kun je naar de website van de IBM CMO study2011.

Wat in de studie verder niet aan de orde komt, maar wel een complicerende factor is, namelijk dat naast de snel opkomende Social Media Optimalisatie (SMO) als marketing tool de oude wereld van print, televisie, mailings, gewoon nog bestaat. Marketing kan nog steeds op de oude manier (en met meetbare successen) worden bedreven en op die terreinen zullen de marketing managers zich ook thuis voelen. Waar de online marketing ongenadig opstoomt zal de CMO’s van beide markten thuis moeten zijn, maar het is niet waarschijnlijk dat een marketing uit de oude school het zelfde profiel succes zal hebben als de Social Media Engeneer. Dat zal ons nog lang getuigen doen zijn van een interessante “competentie” strijd.

Mijn inschatting is dat als de snelheid van de ontwikkelingen het al mogelijk maken dat we op redelijk termijn tot een nieuwe standaard komen voor de interactieve online en Social Media Marketing, we daar toch zeker nog wel 10 jaar voor nodig hebben om online marketing qua vak weer enigszins te standaardiseren en stabiliseren. Belangrijk is daarbij ook of de opleidingen snel genoeg kunnen schakelen en SMO in de lesprogramma’s als vast onderdeel gaan opnemen.

In de afgelopen 7 jaar heeft in het kader van haar C-suite Studies IBM meer dan 15.000 top excecutives geïnterviewd van over de hele wereld. De daarop gebaseerde studies van IBM geven een mooi inzicht in de snel veranderende opvattingen, methoden en opportunities van de managers. Want met technologische gedreven veranderingen hebben veel bedrijven in het Internet tijdperk te maken. Deze studie over de marketing is tot stand gekomen na interviews met 1.734 CMO’s uit 64 landen en uit 19 verschillende branches. 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over IBM

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

Er is een grote doorbraak geweest in de wereld van kwantumcomputers, maar de kans is groot dat je daar niets over hebt gehoord. Het is namelijk niet echt een wereld waarvan grote aantallen mensen op de hoogte zijn. Wat e...

Technology10.02.2023

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

​De toekomst van computers?

Zou het mogelijk zijn als we de intelligentie van Einstein, de context van Gandhi en het geheugen van de gehele mensheid geconsolideerd kunnen aanbieden op een hybride computerplatform? Zijn we in staat, in de nabije toe...

Technology04.05.2020

​De toekomst van computers?

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

Google heeft laten weten dat het bedrijf een nieuwe doorbraak in kwantumkracht heeft bereikt in een artikel dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift: Nature. De aankondiging komt precies een maand nadat...

Technology25.10.2019

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

De technologische ontwikkelingen in onze maatschappij volgen zich in quantum snelheid op. We krijgen dagelijks zoveel informatie op ons af waardoor we steeds meer ondersteuning nodig hebben van intelligente systemen die...

Technology23.09.2019

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Microsoft heeft veel voor LinkedIn betaald toen ze die in 2016 kochten voor meer dan 26 miljard dollar, maar dat kan niet op tegen de 34 miljard dollar (in cash!) die IBM heeft gespendeerd aan het kopen van Red Hat. Dit...

Technology29.10.2018

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Techreus koopt ander model voor de toekomst
Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

IBM Research is in de geurtjes gegaan. Ze zijn namelijk gaan samenwerken met Symrise, een van de grootste bedenkers van smaken en geuren. Daar is een AI uitgekomen die Philyra heet, naar de Griekse godin van de geur. Die...

Technology25.10.2018

Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

'Eau d'intelligence artificielle'
​Oordelen over vooroordelen in AI

Ik had van het weekend voor het eerst de openhaard weer aan. Knetterend haardvuur vermengde zich met de geur van rode wijn. Op de achtergrond hoorde ik de muziek van George Michael “Listen without Prejudice!” Typisch...

Technology03.10.2018

​Oordelen over vooroordelen in AI

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?

We hebben het al eerder gehad over Call for Code, een competitie die ontwikkelaars uitdaagt om technische oplossingen te vinden die voor, tijdens of na klimaat- en natuurrampen kunnen helpen. Maar wat kun je bedenken dat...

Technology07.07.2018

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert