Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
In 2010 is de effectiviteit van traditionele tv-reclame nog maar een derde van die in 1990. Dat blijkt uit onderzoek van McKinsey. Op zich zal dat niemand echt verbasen. Wat wel verbaasd zijn de redenen die het buro weet aan te dragen.
Zij zien multitasking bij de consument en vermijdingsgedrag als de grote boosdoeners. De uitgaven aan tv-commercials in de VS zijn in 10 jaar welliswaar met 40% gestegen maar het aantal kijkers daalt in dezelfde periode met bijna 50%.
Verder weten ze te melden dat 65% van de consumenten vindt dat er te veel reclame is en 54% vermijdt producten waar naar zijn smaak te veel reclame voor wordt gemaakt.
McKinsey zoekt de schuld hierdoor bij zowel pc`s, mobieltjes, cd-spelers, videorecorders, spelcomputers en internet als bij nieuwe ontwikkelingen als pda`s, mp3-spelers, dvr`s en vod.
De verschuiving van het mediagebruik onder jongeren is nog sterker dan onder volwassenen waarbij jongeren ook nog maar half zo veel televisie kijken als volwassenen en 600% meer van hun tijd aan online besteden.
De vraag die de onderzoekers stellen is of bovengenoemde ontwikkelingen moeten leiden tot een andere marketing mix. Voor velen is het daarvoor nog te vroeg. McKinsey noemt het internet nog te gefragmenteerd en online reclame te chaotisch .
Bovendien stellen ze, als alle adverteerders 30% van hun reclamebudget richting internet verplaatsten, er veel clutter zou ontstaan. Marketeers kunnen hun boodschap beter afstemmen op de groep tv-kijkers die op een bepaald moment daadwerkelijk oplet in plaats van op kijkers in het algemeen.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd welke tv-malloot opdracht heeft gegeven voor een dergelijk onderzoek. Online reclame te chaotisch! Amuhoela, wat zouden de veel te dure onderzoekers van McKinsey vinden van Zapfraude (laten we dit woord maar even claimen ;-)), ofwel het wegzappen van kijkers tijdens reclameblokken maar die wel geacht worden te blijven kijken op basis van bereikscijfers van de reclamezuilen. (Bron: Advertisng Age)
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023
Reclameverbod voor online casino’s
Verder lezen over Wikipedia
Online15.12.2023
Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023
Online21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Online14.04.2022
Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie
Online16.12.2021
NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op
Een matige vangstTechnology17.08.2021
Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen
Nieuws30.04.2021
Satanisch begin van de lente
Online05.02.2021
Vrouwelijke CEO Wikimedia Foundation (Wikipedia dus) stapt op
Online09.03.2020