Marketing17.08.2006

Wat vindt McKinsey eigenlijk van Zapfraude


1155765797zapfraude.jpg
1155765797zapfraude.jpg

In 2010 is de effectiviteit van traditionele tv-reclame nog maar een derde van die in 1990. Dat blijkt uit onderzoek van McKinsey. Op zich zal dat niemand echt verbasen. Wat wel verbaasd zijn de redenen die het buro weet aan te dragen.

Zij zien multitasking bij de consument en vermijdingsgedrag als de grote boosdoeners. De uitgaven aan tv-commercials in de VS zijn in 10 jaar welliswaar met 40% gestegen maar het aantal kijkers daalt in dezelfde periode met bijna 50%.

Verder weten ze te melden dat 65% van de consumenten vindt dat er te veel reclame is en 54% vermijdt producten waar naar zijn smaak te veel reclame voor wordt gemaakt.

McKinsey zoekt de schuld hierdoor bij zowel pc`s, mobieltjes, cd-spelers, videorecorders, spelcomputers en internet als bij nieuwe ontwikkelingen als pda`s, mp3-spelers, dvr`s en vod.

De verschuiving van het mediagebruik onder jongeren is nog sterker dan onder volwassenen waarbij jongeren ook nog maar half zo veel televisie kijken als volwassenen en 600% meer van hun tijd aan online besteden.

De vraag die de onderzoekers stellen is of bovengenoemde ontwikkelingen moeten leiden tot een andere marketing mix. Voor velen is het daarvoor nog te vroeg. McKinsey noemt het internet nog te gefragmenteerd en online reclame te chaotisch .

Bovendien stellen ze, als alle adverteerders 30% van hun reclamebudget richting internet verplaatsten, er veel clutter zou ontstaan. Marketeers kunnen hun boodschap beter afstemmen op de groep tv-kijkers die op een bepaald moment daadwerkelijk oplet in plaats van op kijkers in het algemeen.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd welke tv-malloot opdracht heeft gegeven voor een dergelijk onderzoek. Online reclame te chaotisch! Amuhoela, wat zouden de veel te dure onderzoekers van McKinsey vinden van Zapfraude (laten we dit woord maar even claimen ;-)), ofwel het wegzappen van kijkers tijdens reclameblokken maar die wel geacht worden te blijven kijken op basis van bereikscijfers van de reclamezuilen. (Bron: Advertisng Age)

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Reclame

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024

Sinterklaas is weg, de kersttijd breekt aan en dat betekent: de mooiste commercials van het jaar. Dit zijn de leukste kerstcommercials.

Advertising08.12.2024

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024

Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv

Misschien is een reclame op zich niet meer genoeg: Walmart maakte een hele film om de kersttijd in te luiden.

Advertising27.11.2024

Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!

Verder lezen over Wikipedia

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Websites met Comic Sans, of gekke kleurencombi's. Je kunt nu stemmen op de website die jij eruit vindt springen op het gebied van lelijkheid.

Online29.05.2024

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

​Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023

Het wordt vaak als een minder goede bron gezien, omdat iedereen er iets op kan zetten, maar dat valt wel mee. Je kunt er alsnog heel veel informatie vandaan halen die gewoon klopt: geen wonder dat we het al jaren gebruik...

Online15.12.2023

​Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

​Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie

De website die van alle websites het vaakst om donaties vraagt, zegt ‘nee’ tegen bepaalde donaties. Het wil geen Bitcoin of andere cryptovaluta ontvangen. Mensen met goede bedoelingen ten opzichte van de online encyc...

Online14.04.2022

​Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie

​NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op

YouTube-sensatie Charlie bit my Finger bracht 620.000 euro op, maar de eerste Tweet ooit werd verkocht voor 2,5 miljoen euro. Dé encyclopedie van het internet, Wikipedia, is geveild voor 663.000 euro. Een tegenvaller, a...

Online16.12.2021

​NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op

Een matige vangst
​Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen

Wikipedia staat erom bekend dat het een soort open encyclopedie is, die niet door een paar auteurs is gemaakt, maar waarop iedereen mag bewerken. Dat heeft vaak als voordeel dat er veel controle is en dat een onderwerp n...

Technology17.08.2021

​Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen

Satanisch begin van de lente

Er komt een satanisch begin van de lente aan komende nacht. Het is de zogeheten Walpurgisnacht. De Walpurgisnacht is een van oorsprong Europees voorchristelijk feest, dat wordt gevierd in de nacht van 30 april op 1 mei....

Nieuws30.04.2021

Satanisch begin van de lente

​Vrouwelijke CEO Wikimedia Foundation (Wikipedia dus) stapt op

Katherine Maher, de CEO van Wikimedia Foundation, stopt ermee. Ze stopt per april 2021 bij het moederbedrijf van Wikipedia na vijf jaar CEO te zijn geweest. Dat deed ze niet onverdienstelijk: in haar tijd is het vertrouw...

Online05.02.2021

​Vrouwelijke CEO Wikimedia Foundation (Wikipedia dus) stapt op