Autotesten door moeders

Vorig artikel Volgend artikel
1114622773moeders webloco

[Stephan Fellinger] Loop een autoshowroom binnen met een vrouw en je weet dat 9 van de 10 autoverkopers een verhaal tegen de man zullen houden. Hooguit de vraag welke kleur de auto moet worden. Vrouwen worden nauwelijks serieus genomen door autoverkopers. En dat is gewoon dom van de autoindustrie. In de VS zijn ze al weer een stap verder. Wat te denken van een autosite door moeders, Mother proof car review.

Geniaal! De wagens worden getest vanuit praktisch perspectief: hoeveel boodschappentassen passen erin of hoe kun je oliepeilen zonder vieze handen?

In plaats van MPV wordt daar gesproken over Mother Proof™ MVP - Motor Vehicle Purchase, waarbij moeders ook maatadvies krijgen welke auto bij ze past.

Overigens hebben we ook in Nederland een website die vanuit vrouwenpersepctief naar auto's kijkt, Automobiliste.nl. Een aanrader voor mensen die in de auto en marketingindustrie werkzaam zijn.

Volvo snapt het al veel langer en kwamen vorig jaar in het nieuws met hun auto die volledig door vrouwen was ontwikkeld. Ik vind het een logische ontwikkeling, denk alleen al aan al die single vrouwen die een auto willen kopen. Begin 2004 schreef ik al een column over deze ontwikkeling. Hieronder de inhoud:

Clichés zijn er om bevestigd te worden. Loop als man een showroom van een autodealer binnen met je vrouwelijke partner, grote kans dat de verkoper doet alsof je vriendin of vrouw niet bestaat. Het gesprek richt zich tot de man met stoere taal over motorvermogen en tractiecontrol. Pas wanneer het over de kleur van de auto gaat, mag de vrouw meepraten van mijnheer de verkoper.

Niet zo raar overigens dat vrouwen zo weinig serieus worden genomen, bij de meeste bedrijven zijn het mannelijke marketingmanagers, die ook erg mannelijk denken. En die kunnen zich vaak moeilijk verplaatsen in de denkwereld van de vrouw. Ze hebben er thuis al moeite mee om hun vrouw te begrijpen, laat staan op hun werk. En erg veel moeite willen ze ook niet doen, het gaat toch goed zo?

Natuurlijk zullen veel marketingmanagers van automerken roepen dat dit niet voor hun merk geldt. Maar niet alleen de auto-industrie maakt zich schuldig aan "discriminatie", wat dacht u van bijvoorbeeld de financiële wereld? En ondertussen krijg ik onderzoeken onder ogen over Nederlandse gezinnen, waar de vrouw de beslissende stem heeft bij financiële zaken. Om nog maar te zwijgen over een onderzoek, waaruit blijkt dat vrouwen beter beleggen dan mannen. Wij mannen blijken het zelfs slechter te doen, dan een aantal apen die mee mochten doen met het onderzoek. Nog al logisch dat vrouwen in Nederland meestal over het geld gaan. En dan hebben we het nog niet eens over al die zelfstandige vrouwen die als single door het leven gaan en uitstekend hun eigen financiële boontje doppen, een steeds groter wordende groep.....

In het buitenland is het niet anders. De grootste bank ter wereld (Citygroup) is een tijdje geleden gestart met Womenandco. Het blijkt nu bij Citygroup dat vrouwen veel meer voor de (verstandige) lange termijn visie gaan, terwijl mannen niet verder komen dan de korte termijn. Verder valt op dat ook veel mannen zich aangesproken voelen tot deze female touch van de Citygroup. In Nederland heeft Rabobank het een paar jaar geleden geprobeerd i.s.m Vrouwonline, maar dat werd geen succes.

Er liggen wel degelijk kansen voor bedrijven in Nederland die vrouwen wel serieus willen nemen. Op een Hollandse nuchtere manier, zonder truttigheid en vanuit de speciale wensen van vrouwen en daarbij behorende nieuwe diensten en producten.

Oh ja, nog even over die autoverkoper. Steeds meer automerken in Amerika waaronder Opel en Ford stellen "Managers women's marketing" aan. Maar of er nog hoop is voor die Hollandse autoverkoper, ik denk eerlijk gezegd van niet.......

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies