Marketing03.12.2011

Veel marcom-professionals niet gelukkig met huidige baan


veel-marcom-professionals-niet-gelukkig-.jpg
veel-marcom-professionals-niet-gelukkig-.jpg

Volgens onderzoek van het werving & selectie bureau USG Capacity zit er een aanzienlijk verschil tussen de branche waarin marcom-professionals graag zouden willen werken en de branche waarin zij momenteel werkzaam zijn. Vooral de verschillen in de communicatie/mediabranche zijn opvallend.

Het percentage marcom-professionals dat de voorkeur geeft aan het werken in deze branche staat in schril contrast met het percentage professionals dat daadwerkelijk in deze branche werkzaam is. In het onderzoek werden bijna 340 marketing- en communicatieprofessionals gevraagd naar de branche waarin ze werkzaam zijn en de branche waarin ze graag zouden willen werken. Van de marketingprofessionals geeft 58 procent aan dat de communicatie/mediabranche hun voorkeur geniet, terwijl slechts 24 procent momenteel in die branche werkt. Voor communicatieprofessionals geldt dat nu 36 procent werkzaam is in de communicatie/mediabranche en dat maar liefst 74 procent er zou willen werken.

Naast de communicatie/mediabranche geven communicatieprofessionals aan dat ook de consultancybranche (30 procent) en de branche onderwijs en wetenschap (26 procent) hun voorkeur geniet. De top drie voorkeursbranches voor marketingprofessionals wordt afgesloten met de consultancybranche (44 procent) en overige (zakelijke) dienstverlening (33 procent).

Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat marcom-professionals niet alleen een duidelijke voorkeur hebben voor het type organisatie, maar dat ook de branche een belangrijke rol speelt. Naar mijn idee zouden organisaties over de rand van hun eigen business kunnen kijken en zich moeten afvragen hoe het is gesteld met de populariteit van de branche. Wellicht dat organisaties dan een stap verder gaan dan employer branding en via een branchevereniging krachten kunnen bundelen om aandacht aan ‘branche branding’ te besteden“, aldus Wout Oosterhof, operationeel directeur USG Capacity.

Het onderzoek is een initiatief van USG Capacity en wordt uitgevoerd door Intelligence Group. Aan dit onderzoek namen bijna 340 marcom-professionals deel met een HBO+ opleidingsniveau.

Verder lezen over Recruitment

​Skeeled gebruikt kunstmatige intelligentie om talent te vinden

Sinds 2018 is de startup Skeeled in Nederland actief. Het heeft een tool ontwikkeld waarmee bedrijven dankzij kunstmatige intelligentie mensen kunnen werven. De software vindt de talenten die bij de baan passen. Dat blij...

DC Business02.07.2020

​Skeeled gebruikt kunstmatige intelligentie om talent te vinden

En dat werpt zijn vruchten af
​Uitzendorganisatie doet stap terug: bedrijven en flexkrachten zelf aan zet

Door de snel aantrekkende arbeidsmarkt is de spoeling op de flexmarkt dit jaar dunner dan voorgaande jaren. Voor bedrijven die deze zomer niet op tijd vervanging regelen dreigen dan al snel capaciteitsproblemen. Om zo mi...

DC Business06.07.2017

​Uitzendorganisatie doet stap terug: bedrijven en flexkrachten zelf aan zet

Afwezigheid op sociale media kan voor recruiter verdacht zijn

Werkgevers reageren negatief op ongepaste berichten of foto's van potentiële medewerkers op sociale netwerken, maar kunnen ook achterdochtig worden wanneer er geen enkele aanwezigheid op deze platformen opgemerkt w...

Social Media12.02.2015

Afwezigheid op sociale media kan voor recruiter verdacht zijn

LinkedIn introduceert mobiele App voor recruiters

De vacatures op LinkedIn zijn een groot succes, van alle vacatures wordt een derde mobiel bekeken. Dit is ook de reden dat LinkedIn vanaf nu een iPhone app introduceert voor recruiters: Recruiter Mobile.

Social Media17.10.2013

LinkedIn introduceert mobiele App voor recruiters

5 trends in e-recruitmentland

De e-recruitmentsector is volop in beweging. Denk hierbij aan het centraal stellen van de werkgever bij het zoeken naar talent, maar ook aan sollicitanten alle vrijheid geven zodat zij hun creativiteit en motivatie kunne...

Vacatures08.07.2013

5 trends in e-recruitmentland

NS vindt talent via Facebook

Vooral in tijden waarin het aanbod groter is dan het aantal banen is het van belang dat men zo gericht mogelijk potentiële kandidaten weet te bereiken. Er zijn echter meer mogelijkheden zijn dan ooit om vacatures te ver...

Social Media14.05.2013

NS vindt talent via Facebook

Analyse van ‘big data’ kan het rekruteringsproces verbeteren

HR-verantwoordelijken zijn ook maar mensen, en ook zij maken fouten. Geef ze echter betere tools zoals statistische software tot hun beschikking en ze zullen betere wervingsbeslissingen nemen, zo zeggen voorstanders van...

Vacatures08.04.2013

Analyse van ‘big data’ kan het rekruteringsproces verbeteren

Jobambassadors wil Nederlandse recruitmentmarkt openbreken

Begin deze week is een nieuwe vacaturewebsite JobAmbassadors van start gegaan. De nieuwe site wil de recruitmentmarkt openbreken. De initiatiefnemers gaan er van uit dat wij zelf weten wie in ons netwerk op zoek is naa...

Startups23.11.2012

Jobambassadors wil Nederlandse recruitmentmarkt openbreken