Marketing03.11.2010

Komt er nieuwe Europese Privacywetgeving aan?


Eurocommissaris Viviane Reding wil de Europese Data Protectie Richtlijn herzien. Deze Richtlijn is de ‘moeder’ van alle privacywetten in Europa. Van oudsher is het uitgangspunt privacybescherming enerzijds en vrij verkeer van data anderzijds. In Europa lijkt de balans een beetje zoek en voert de privacybescherming de boventoon. Zo pleitte de Raad van Europa al voor een opt-in voor alle dialoogmarketing en verplichtte de Europese commissie een opt-in voor cookies.

Europese Marketing Verenigingen doen daarom een dringende oproep aan Reding om tot een gebalanceerde Richtlijn te komen. De Europese DM Koepel FEDMA (waar ook de DDMA uit Nederland bij is aangesloten) roept op tot een evenwichtige richtlijn. De FEDMA geeft in haar oproep, acht volgens haar belangrijke kernboodschappen mee:

1. De Richtlijn is niet exclusief het domein van de consumentenbescherming. Er dient een balans te zijn tussen het privacybelang van de consument en het economische belang van organisaties bij vrij verkeer van data
2. Vrij verkeer van data is cruciaal voor de economische groei, het ontstaan van nieuwe markten, innovatie en werkgelegenheid
3. Vrij verkeer van data is cruciaal voor de Europese digitale agenda, die onder meer grensoverschrijdende handel een impuls wil geven
4. De Richtlijn moet technologieneutraal zijn om toekomstbestendig te zijn
5. De Richtlijn moet streng gehandhaafd worden door nationale toezichthouders
6. De nationale toezichthouders moeten een actieve rol spelen in de voorlichting over de herziene Richtlijn
7. De Richtlijn moet uitgaan van het ‘country of origin’ principe. Waarbij bij grensoverschrijdend verkeer van goederen, diensten en data het recht van het thuisland van de aanbieder leidend is
8. Houd rekening met alle (industrie) stakeholders als SME’s, multinationals, lokale ondernemers, start-ups en volwassen marktpartijen

Controle bij consument
EU Commissaris Vivian Redding (justitie en mensenrechten) wil de EU Richtlijn Privacy herzien om deze beter tegemoet te laten komen aan nieuwe technieken. Haar uitspraken geven inzicht in haar visie: “Europeans must have the right to control how their personal information is used. We cannot give up this basic principle, and have all our exchanges monitored, surveyed and stored, in exchange for a promise of ‘more relevant’ advertising.”

Toestemming vs Transparantie
De huidige Privacy Richtlijn stamt uit 1995 en is de basis voor de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens. Uitgangspunt van deze wet is dat organisaties persoonsgegevens mogen verwerken voor marketingdoeleinden, mits zij hier transparant over zijn. Die transparantie vertaalt zich praktisch in een helder privacy statement, een melding bij de toezichthouder en het bieden van het Recht van Verzet.

Bron: DDMA nieuwsbrief november

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024