Marketing17.05.2008

Groei netto mediabestedingen online advertising


groei-netto-mediabestedingen-online-adve.jpg
groei-netto-mediabestedingen-online-adve.jpg

IAB Nederland heeft samen met 20 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het eerste kwartaal van 2008 in kaart gebracht.

Deze netto bestedingen betroffen € 34,5 miljoen, een stijging met 8,1% ten opzichte van Q1 2007. De omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.

Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange, MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica (via Adlink), Lycos (via Adlink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Marco Derksen, voorzitter IAB Nederland licht toe: “We zagen in 2007 een afnemende groei van de online display bestedingen. Dat jaar kwamen we via deze registratie uit op een groei van ruim 12 procent. Het cijfer 8,1% is niet zo opzienbarend, van groter belang is dat wij onszelf op dit moment de vraag stellen of deze registratie nog voldoende representatief is voor de markt, voldoende detail bevat en voldoende draagvlak heeft bij exploitanten.

Eén van de belangrijkste doelstellingen van het IAB in 2008 is om te komen tot een verbeterde registratiemethodiek en daartoe hebben we onlangs met het merendeel van de exploitanten om tafel gezeten. Zij hebben ons voorzien van hele duidelijke wensen ten aanzien een nieuwe categorizering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een opsplitsing in afrekenmodel (bereik, response), kanaal (web, mobile, email) en uitingsvorm (banners, video, tekstlink, etc).

Voorts hebben we gesproken over aanleverfrequenties en manieren om het aantal participerende exploitanten te verhogen. In combinatie met de constructieve gesprekken die we met Nielsen Media Research voeren ben ik er daarmee zeker van dat het IAB een goede route heeft uitgestippeld.

Bij de brancheverdeling in het eerste kwartaal van 2008 valt een aantal zaken op:

De sector Horeca, Toerisme en Recreatie neemt het grootste deel van de bestedingen voor haar rekening: 15,8% (Q1 2007: 14,3%), Financiële Dienstverlening daalt licht naar een aandeel van 12,6% (Q1 2007: 13,3%). Het aandeel van Media daalde naar 10,7% (Q1 2007: 13,4%).

Het overgrote deel van de online advertentiebestedingen kwam het afgelopen kwartaal tot stand door buttons, banners en contentintegratie: 89% (was 86,2%). Het resterende deel betrof display advertenties via search, e-mail, pop-ups en barters.

Derksen:”Los van groeipercentages zijn cijfers over marktaandelen per sector erg boeiend en dat zal altijd een belangrijk element blijven van de registratie. De exploitanten zijn in hun feedback heel duidelijk over het verschil tussen bereiksinstrumenten en performance based instrumenten dat in de registratie moet worden opgenomen.

En ook de verschillende advertentiesoorten en –formaten worden onder de loupe genomen want daarin is de afgelopen 3, 4 jaar enorm veel gebeurd. Al met al liggen we op schema om dit najaar concreet aan de markt te kunnen laten zien hoe we het registreren van de online media bestedingen gaan aanpakken, op een wijze die robuust zal zijn voor de komende jaren.

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden