​10 ergonomische do's en don'ts voor werken vanuit huis

​10 ergonomische do's en don'ts voor werken vanuit huis

Vorig artikel Volgend artikel

Werk jij ook vaker vanuit huis sinds het coronavirus? Veel mensen toveren een keuken- of eettafel om tot een thuiswerkplek. Dit zijn tien tips om ervoor te zorgen dat je een gezonde houding hebt tijdens het werken.

1. Maak van je bank geen werkplek

Hoe verleidelijk het ook is, de bank is geen optimale plek om de hele dag achter de computer te werken. Hoewel het comfortabel kan voelen, kan je last krijgen van je benen en spieren omdat je vaak toch wat onderuit zakt en je spieren daarmee belast.

2. Werk op de goede hoogte

Voor een goede zithouding moeten je ellebogen zich op dezelfde hoogte bevinden als de tafel. Ze staan dan in een hoek van 90 graden, waardoor je polsen zo recht mogelijk zijn. Dit voorkomt polsklachten.

3. Plaats je voeten op een ondergrond

Als je voeten niet op de grond komen, plaats ze dan op een paar boeken of dozen. Op deze manier bevinden je dijen zich evenwijdig aan de vloer en zijn je heupen iets hoger dan je knieën. Hierdoor worden je lendenen en wervelkolom minder belast.

4. Gebruik een bureaustoel

Het grote voordeel van een bureaustoel is dat deze verstelbaar is en je hem dus precies kunt afstellen op jouw postuur en lengte. Zo voorkom je onder andere nekklachten.

5. Een kussen doet wonderen

Als je geen bureaustoel hebt, kun je alsnog je stoel afstellen om een goede houding aan te kunnen nemen. Bijvoorbeeld met een stevig kussen of een strak opgevouwen handdoek op de zitting. Zo verbeter je de stand van je wervelkolom, waardoor je comfortabeler kunt zitten.

6. Leun niet voorover als je aan je laptop werkt

Een laptop is een prima device om een paar uur in het weekend aan te zitten. Als je er 40 uur per week mee werkt, kan dat klachten geven aan nek, schouders en rug.

Gebruik als het kan een externe monitor of laptopstandaard (met een extern toetsenbord en muis) om het scherm te ondersteunen. Als je naar het scherm kijkt, moeten je ogen op gelijke hoogte als de adresbalk van de webbrowser zijn.

7. Volg de 20/20/20-regel

De 20/20/20-regel is een manier om je ogen te ontlasten. De regel werkt zo: voor elke 20 minuten dat je naar een computerscherm kijkt, kijk je 20 seconden naar iets anders op 20 meter afstand. Dit geeft je oogspieren een pauze en helpt om de spanning op je ogen te verminderen.

8. Houd de werkplek voor jezelf

Het klinkt misschien egoïstisch, maar voor je houding is het het beste om een werkplek te vinden die je op jouw lengte en postuur afgesteld kan blijven staan. Het delen van een werkplek betekent dat je de computerhoogte, stoel en tafel elke keer moet aanpassen. Dat doe je een paar keer, maar daarna is de kans groot dat je het vergeet of er geen zin in hebt om telkens je werkplek opnieuw af te moeten stellen.

9. Zorg ervoor dat je regelmatig beweegt

Het is verleidelijk om de hele dag achter je computerscherm te zitten en alleen op te staan als je naar het toilet moet. Laat de illusie los dat je dan sneller klaar bent met je werk. Probeer zoveel mogelijk op te staan en te bewegen, want dat is zowel goed voor je gewicht als je gezondheid.

10. Sla de lunch niet over en zorg ervoor dat je gehydrateerd blijft

Het is gemakkelijk om thuis de hele dag door te snoepen in plaats van gezond te eten. Het binnenkrijgen van gezonde voedingsstoffen, zoals vitamine C, is echter niet de enige om ’s middags een gezonde lunch voor jezelf klaar te maken. Dit geeft je namelijk ook de mogelijkheid om te bewegen en je ogen te laten rusten.

[Fotocredits © olezzo - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies