​Zittend werk? Dit is wat te veel zitten met je doet (+ tips om meer te bewegen)

​Zittend werk? Dit is wat te veel zitten met je doet (+ tips om meer te bewegen)

Vorig artikel Volgend artikel

We weten allemaal dat te veel zitten niet gezond is. Het draagt niet alleen bij aan overgewicht, maar ook aan andere ziektes en ongemakken. Toch hebben we vaak niet in de gaten hoeveel we zitten op een dag. Het goede nieuws is: je hebt maar een uur bewegen per dag nodig om het effect van 8 uur zitten teniet te doen.

Als je met de computer werkt, zit je vaak al zes tot acht uur per dag. Komt daar een avondje Netflix bij, dan heb nog eens twee uur zitten per dag te pakken. Gamen is vaak goed voor een uur per dag. Om maar niet te spreken van de tijd die we in de auto of trein zitten. Al met al loopt het aantal uur dat we zitten al gauw op naar acht tot twaalf uur op een dag. Wat heeft dat voor invloed op onze gezondheid?

Deze klachten kun je krijgen van te veel zitten

Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat veel zitten kan leiden tot de volgende klachten en gezondheidsproblemen:

  • Concentratieproblemen
  • Hersenmist
  • Spanningshoofdpijn
  • Rugpijn
  • Gezwollen benen
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Hart- en vaatziekten
  • Sommige soorten kanker
  • Depressie
  • Dementie

Door de houding die we aannemen als we zitten, kunnen we allerlei klachten krijgen aan ons bewegingsapparaat en onze spieren. Doordat er minder bloed naar ons hoofd gaat, kunnen we ons bovendien moeilijker concentreren.

Toch is vooral het effect van zitten op de ontwikkeling van hart- en vaatziekten opvallend. Mensen die meer dan vier uur per dag zitten, hebben een verhoogd risico van 125 procent op het krijgen van deze aandoeningen vergeleken met mensen die minder dan twee uur per dag zittend achter een scherm doorbrengen.

De invloed van zitten op de ontwikkeling van diabetes type 2 is op zijn minst alarmerend te noemen. Als we acht tot twaalf uur zitten per dag, stijgt het risico op deze aandoening met maar liefst 90 procent. Per uur televisie kijken komt daar nog eens 3,4 procent bij.

Wat kun je doen om dit effect tegen te gaan?

Uit een onderzoek onder meer dan 1 miljoen mensen blijkt dat ten minste een uur fysieke activiteit per dag, zoals stevig wandelen of fietsen, het verhoogde gezondheidsrisico kan wegnemen dat 8 uur zitten per dag heeft. Dat is goed nieuws voor iedereen die een zittend beroep heeft.

Toch zijn er ook een paar kanttekeningen te plaatsen bij het onderzoek. Slechts een kwart van de mensen die meededen aan de studie, haalden het benodigde aantal uren per week. Alleen zij profiteerden dus van het gezondmakende effect van bewegen.

Volgens de Amerikaanse Heart Association is er meer nodig dan alleen bewegen. Ook het aantal uren dat we zitten per dag, zou omlaag moeten. Britse onderzoekers stellen dat iedereen met zittend werk ernaar moeten streven om twee uur per dag te staan of te lopen.

Wat betekent dit voor jou?

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je minder zit en meer beweegt. Hieronder zetten we een aantal mogelijkheden voor je op een rijtje:

  • Ga fietsen naar je werk of leg een deel van de reisafstand met de fiets of lopend af, bijvoorbeeld door een halte eerder uit te stappen. Dan beweeg je op een dag vaak al een half uur of langer.
  • Sta ieder uur op en doe een paar oefeningen. Bijvoorbeeld een paar lunges, op je tenen staan of zwaaien met je armen.
  • Ga lunchwandelen of neem sportles tijdens de lunch.
  • Loop rond als je aan de telefoon bent.
  • Zorg voor een goede werkhouding met deze tips en oefeningen.
  • Gebruik de tijd die je staat te wachten bij de sport- of muziekles van je kind om te wandelen of te sporten.
  • Doe oefeningen terwijl je tv kijkt of schaf fitness- en bewegingsgames voor de Wii aan.

Door te kijken hoe je op verschillende momenten op een dag meer kan bewegen, lukt het je om aan die beweging te komen die je nodig hebt voor een goede gezondheid.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies