Gaming20.12.2013

Youtube scherpt de copyright regels aan. Complete warboel tot gevolg.


Youtube staat onderhand in de hens. Een poging tot het aanscherpen van de copyrightregels is inmiddels uitgegroeid tot een complete chaos. Geen enkele poster van (Let’s Play) video’s lijkt meer veilig te zijn voor overenthousiaste claimers. Zelfs Indie developers moeten voor hun filmmateriaal vrezen. Is er een uitweg? Wat is er precies aan de hand?

youtube-scherpt-de-copyright-regels-aan-.jpg
youtube-scherpt-de-copyright-regels-aan-.jpg

Eerst even een korte uitleg. Zoals we allemaal weten staan er gigantische hoeveelheden aan video’s over games op Youtube. Sommigen zijn officiële trailers en previews van developers en gamessites zoals Eurogamer en Polygon. Dan zijn er zijn de miljoenen Let’s play en walkthrough video’s die enthousiaste gamers met elkaar delen. In die laatste wordt een game gespeeld en geeft de speler commentaar, meestal over de game in kwestie maar in elk geval in een poging om de kijker te entertainen.

Dat laatste stelt Youtube voor een probleem. In principe overtreden ze de copyright wet, want het filmmateriaal is vaak niet van degenen die het op hun kanaal zetten. Dat geldt niet alleen voor de beelden, maar ook voor de soundtrack en de muziek die eronder wordt gezet. Sterker nog, de posters kunnen er zelfs geld aan verdienen – dat dus niet naar de eigenaar van het materiaal gaat.

Youtube geeft daarom bedrijven de optie om video’s te ‘flaggen’. Hiermee geven ze aan dat het materiaal in de film van hén is. Via de zogenaamde Content ID service die Google daarvoor heeft bedacht, een geautomatiseerd systeem dat puur checkt op overeenkomende audio- of videocontent kunnen firma’s vervolgens bepalen of ze de video blokkeren, het aantal bezoekers in de gaten houden of alle mogelijke advertentie-inkomsten innen. Zo hoeven eigenaren weinig geld aan advocaten te besteden en blijft youtube -zo hopen ze- vrij van lastige en eventueel kostbare schadeclaims.

De grote bedrijven vinden dat echter niet genoeg. Vooral de muziekindustrie klagen Youtube nu aan omdat ze het toestonden dat er geld werd verdiend met het coveren van liedjes. Maar ook aan de gameskant is het niet altijd feest. Ook Nintendo wil van de Let’s Play video’s af – hoewel ze nog weinig actie hebben ondernomen. De geruchten gingen daarom ook rond dat Youtube de regels flink ging aanscherpen – om de voorgenoemde rechtszaken te voorkomen.

Very Angry Joe

Daar bleek geen woord van gelogen. Vorige week kregen talloze uploaders een flink aantal flags voor de kiezen. Dat bleken niet alleen normale gebruikers, maar ook bekende presentatoren en online journalisten, zoals Angry Joe en Ghost Robo, tussen te zitten. Niets en niemand wordt daarbij gespaard. Netwerken of gamers, hele films of slechts fragmenten, alles en iedereen krijgt een vlaggetje.

De claims komen alleen nauwelijks uit de games industrie. Zolang er geen geld op verdiend worden vinden de meeste uitgevers het prima dat er beeldmateriaal van verschijnt – want gratis reclame. Valve maakt het niet eens uit als gebruikers inkomsten opstrijken. Uitgevers en developers vragen zelfs iedereen om ingediende flags bij hen te melden zodat de bedrijven ze kunnen laten verwijderen. De vraag die dan rijst is: wie zit er dan wel te claimen?

Sommige claims komen van bedrijven die niets met games te maken lijken te hebben. Ook muziekbedrijven lijken de Let’s Play Videos te hebben gevonden. Veel van de claims gaan namelijk over de nummers die tijdens de video’s te worden afgespeeld, maar een groot gedeelte van de pijn zit ‘m in bedrijven die de muziekrechten beheren voor een uitgever of ontwikkelaar.

Simple yet complicated

Het werkt zo: softwarebedrijf A maakt game B en brengt de muziekdistributierechten voor de soundtrack (waar A aan kan verdienen) onder bij muziekrechtenbedrijf C. C heeft een deal met Youtube en meldt alle muziek aan, waarna Let’s Player D door Youtube’s systeem wordt gevlagd, wat weer wordt gemeld bij C. Die zeggen dan “aan deze video waar materiaal van B inzit mag niks verdiend worden” want de content in de video van D derft inkomsten van A. Het probleem zit ‘m in het feit dat A het eigenlijk wel goed vindt dat D gratis publiciteit creëert voor game B, maar het beheer heeft neergelegd bij C, die daar allemaal niks mee te maken hebben en hun werk doen. Het resultaat? Bijna hilarische scenario’s, althans als het niet zo triest was.

Neem dit verhaal bijvoorbeeld. Zelfs Indie developers blijken niet te worden gespaard. Mike Bithell (Thomas Was Alone) en Terry Cavanagh (VVVVVV)  hebben ook een flag aan de broek hangen. Vreemd detail: de aanklacht ging om hun eigen muziek. De boosdoeners blijken Indmusic and Tunecore te zijn. De laatste distribueert liedjes voor muzikanten naar bijvoorbeeld iTunes. De eerste bezit een muziekkanaal op Youtube én is specialist in het najagen van copyright schendingen. Iemand heeft duidelijk niet de memo gekregen.

Screen Shot 2013-12-20 at 19.46.55

Inmiddels hebben Let’s Play producers een organisatie opgericht die lotgenoten gaat helpen met het aanvechten van flags. Tevens willen ze het gehele proces aan copyrightprocessen stroomlijnen om zo de huidige chaos – want zo ver willen we nu onderhand wel gaan – drastisch in te dammen. Gaat het ze lukken? Vermoedelijk niet, want Youtube moet zichzelf beschermen en kan onmogelijk alle video’s op de service met de hand gaan checken voor oneigenlijk of eigenlijk gebruik, de muziekdistributeurs kunnen het zich niet permitteren om niet te doen waar ze voor betaald worden en de softwareontwikkelaars en uitgevers kunnen ook niet vantevoren aangeven wie dan wél gebruik mag maken van de content die gevlagd wordt.

Het is dus één grote bende en betekent voor veel Youtubers die niet al heel groot zijn en onder een ‘managed netwerk’ vallen (waardoor het netwerk alle aansprakelijkheid op zich neemt en daardoor onder de standaardcontrole van Google uitkomt) dat ze blij mogen zijn als hun kanaal overeind blijft, laat staan dat ze er iets mee kunnen verdienen. Youtube is op haar beste dagen al niet heel meewerkend, dus de kans is groot dat deze crisis zo lang gaat duren dat de meesten het financieel niet zullen overleven. Wrang, maar zo lang er geen betere methode komt om copyright-naleving te checken helaas wel de realiteit. Wordt vervolgd.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik