Uitgever THQ opgebroken en per opbod verkocht aan de rest van de industrie

Vorig artikel Volgend artikel

Nadat uitgever THQ al een paar weken geleden in het nieuws kwam omdat ze uitstel van betaling hadden aangevraagd en er werd geprobeerd om de zaak nog te rekken via investeringsmaatschappij Clearlake. Die heeft nu toch eigenlijk meteen gekozen om eieren voor hun geld te kiezen en de onderdelen van de Toy HeadQuarters per opbod te verkopen. De resultaten daarvan zijn nu rond en er tekent zich een beeld af van waar de belangrijkste zaken heen zijn gegaan. Het opvallendste? Vigil, de studio verantwoordelijk voor de Darksiders-serie heeft geen enkel bod gehad en gaat dus mee kopje onder met de restanten van THQ. De rest van de studio's en IP (=titels) lijkt wel -vooralsnog- onder de pannen.

Uitgever THQ opgebroken en per opbod verkocht aan de rest van de industrie

De belangrijkste onderdelen van een uitgever zijn de ontwikkelstudio's. Relic Entertainment, makers van Company of Heroes werd door Sega gekocht voor $26.6 miljoen. Die gingen nipt over Zenimax Media (eigenaars van Bethesda, de makers van Skyrim) die $26.3 miljoen geboden hadden. THQ Montreal, bezig met de ontwikkeling van nieuwe titels 1666 en Underdog werd gekocht door Ubisoft voor $2.5 miljoen. Een stuk minder, maar dat is het verschil tussen een bewezen sterke studio die een game op uitkomen heeft staan en een relatieve nieuwkomer met nieuwe titels. Iedereen was ook erg benieuwd naar wie Volition, de makers van Saints Row zou kopen. Dat werd Europese partij Koch Media/Deep Silver, die het oppikte voor het luttele bedrag van $22,312,925. Dat was beduidend meer dan het tweede bod dat door Ubisoft werd gedaan: $5.4 miljoen.

Maar er was meer te verkopen: ook een serie als Metro is interessant voor andere uitgevers, want ondanks dat de ontwikkelaar A4 Games los van THQ staat kun je wel met de uitgeefrechten vrij makkelijk een game in de markt zetten die al ontwikkeld is. Metro: Last Light staat op uitkomen en zal dus nu uitgegeven worden door Deep Silver, aangezien moederbedrijf Koch Media er $5,877,551 tegenaan heeft gegooid. Ubisoft heeft daar de boot net gemist met een bod van $5.175 miljoen, dus dat kan maar één ding betekenen: Metro: Last Light gaat een goede game worden. Homefront is een serie die het niet echt goed heeft gedaan en je zou dus ook verwachten dat niemand zich daar de vingers aan brandt, maar de serie is toch verkocht en wel aan Crytek voor het luttele bedrag van $544,218. Waarom? Omdat ze de ontwikkelaars van de opvolger zijn en door de serie nu te kopen kunnen ze straks als het tweede deel een succes zou worden optimaal profiteren daarvan. Ook hier spreekt weer veel vertrouwen in het product, dus dat zou nog wel eens interessant kunnen worden.

TheStickofTruth_1

De South Park licentie en bijbehorende game South Park: The Stick of Truth (die begin maart zou uitkomen maar nu "ergens in 2013" op de schappen zal liggen) werd gekocht door Ubisoft voor $3,265,306. Volgens alles een redelijk veilige aankoop, maar er is wel wat onenigheid vanuit makers Trey Parker en Matt Stone over de voorwaarden waaronder de licentie overgenomen kan worden maar vermoedelijk wordt dat wel opgelost door Ubisoft en zal het niet tot een rechtszaak komen. En dan is er nog Evolve, een co-op actietitel die door Turtle Rock Studios (de originele ontwikkelaar van Left 4 Dead) ontwikkeld wordt en waarvoor Take-Two Interactive grif $10.894 miljoen heeft neergeteld. Het lijkt een verdomd hoog bedrag voor een game waar eigenlijk niets over bekend is, maar die nu wel degelijk op de kaart staat.

Er is natuurlijk nog veel meer klein leed in het opbreken van THQ en daar zullen we in de komende tijd wel meer over gaan horen. Oudere series (of Legacy IP zoals dat officieel heet) zullen van de hand gaan voor kleinere bedragen of in bulk, maar het belangrijkste gedeelte van THQ is nu verdeeld. Behalve Vigil. Ik snap er persoonlijk niets van dat deze ontwikkelaar is achtergebleven en nu dus ontbonden wordt, net zoals het onduidelijk is wat er met de Darksiders IP gaat gebeuren. Dat is -naast de tragedie die het wegvallen van een grote uitgever altijd met zich meebrengt- echt verschrikkelijk, want een prima studio lijkt nu zonder goede reden uit elkaar gescheurd te worden. Eeuwig zonde.

En dat was het dan. Geen THQ meer. Alweer een uitgever minder. Alweer een stoelpoot onder de industrie uitgezaagd. Alweer een teken dat het misschien nog wel eens heel spannend kan worden in de komende jaren. Want er zijn maar een aantal biedingen geweest. Waar was EA? Activision? De Japanners? Allemaal niet geboden op ontwikkelaars en IP's die hun stal konden versterken maar er zijn maar weinig partijen die nog willen (of kunnen) investeren in deze tijd van hevige concurrentie met de mobiele markt en teruglopende consoleverkopen. Maar misschien hadden die partijen ook wel gewoon geen interesse in de franchises en studio's waar het om gaat en komt alles toch wel goed. THQ zal het in elk geval niet meer meemaken...

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies