Google bevoordeelt eigen sites

Vorig artikel Volgend artikel
Google bevoordeelt eigen sites

Google bevoordeelt zijn eigen diensten door ze een voordelige indexering toe te kennen. Dat blijkt uit een studie van Benjamin Edelman, een wetenschapper verbonden aan de universiteit van Harvard. De studie staat inmiddels online.

Edelman ontdekte dat ten minste twee eigen sites van de internetzoekmachine - Google Health en Google Finance - ontsnappen aan de klassieke referentiëring. Wanneer het bedrijf uit Mountain View partij én rechter is, worden de eigen sites bevoordeeld, schrijft de onderzoeker in zijn conclusies.

Edelman voegt de proef bij de som. Hij bracht 'CSCO' (de afkorting die op de beurs wordt gebruikt voor het techbedrijf Cisco) in Google.com (de Amerikaanse versie van de zoekmachine) in en kreeg als eerste suggestie een link die naar Google Finance leidt.

 Ook een grafiek en een tabblad net daaronder leiden naar Google Finance. De drie eerste resultaten- uiteraard degene waarop de bezoeker het meest geneigd is om te klikken- leiden dus naar de Google-sites. Dat is opmerkelijk omdat volgens het onderzoeksbureau comScore de populairste beurssite niet Google Finance is (dat ergens rond de zestigste plaats hangt), maar Yahoo! Finance.

Daarna voerde Edelman het woord 'acné' in. Zelfde verhaal: de eerste link, het eerste tabblad en de eerste foto linken naar Google Health, een site die net als Google Finance niet bij de belangrijkste gezondheidssites in de VS rangschikt.

Dan komt Edelman met een nog meer verbazend element. Wanneer aan de term 'CSCO' een komma wordt toegevoegd - dat is een leesteken dat normaal geen enkele invloed heeft op zoekresultaten-  springt Yahoo! Finance plots wel naar een eerste plaats, terwijl Google Finance op plaats vijf blijft hangen.

Hoe dat komt? Volgens Edelman is er een aanvaardbare uitleg: "Wanneer de ingenieurs bij Google handmatig regelen dat bij het invoeren van bepaalde zoektermen de eigen Google-sites moeten worden bevoordeeld is het denkbaar dat ze geen varianten toevoegen zoals de zoekterm zelf die vergezeld wordt van een komma."

Wat is de omvang van deze zoekfraude? Edelman komt niet met een precies antwoord. Google Health bijvoorbeeld indexeert 2.642 zoektermen. Verondersteld wordt dat ieder die op een van deze 2.642 woorden zoekt, rechtstreeks naar de Google-site wordt verwezen. Tenzij hij aan zijn term een komma toevoegt.

Meer dan 2 jaar geleden al, ontdekte Joe Nocera, een sterjournalist van de New York Times dat Google twee maten en twee gewichten hanteert om de concurrentie uit te schakelen. Zijn besluit was toen niet mals: "Het probleem met monopolisten is dat ze het niet kunnen laten om als monopolisten te handelen. Zij hebben altijd gelijk, de anderen ongelijk. Ze minachten hun eigen klanten omdat ze weten dat die nergens anders terecht kunnen. Ze vertellen klein grut (...) om hen niet langer lastig te vallen. Dat is de manier waarop Microsoft zich 10 jaar geleden gedroeg en het is elke dag een beetje meer hoe Google zich gedraagt.‘

Google heeft tot nog toe altijd volgehouden dat de resultaten op een onafhankelijke manier tot stand komen. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies