​Smartphone of tv: wat heb je aan een hoge verversingssnelheid?

​Smartphone of tv: wat heb je aan een hoge verversingssnelheid?

Vorig artikel Volgend artikel

Samsung komt met een televisie met een verversingssnelheid van 144 Hz, een ROG-phone die ook zo’n hoge verversingssnelheid heeft en Alienware-monitoren die zelfs op 360 Hz verversen. De laatste tijd zien we in deze drie techcategorieën dat de verversingssnelheid steeds verder wordt opgeschroefd, maar wat heb je eraan, en is er iets als een te hoge verversingssnelheid?

Verversingssnelheid

Als je een nieuwe smartphone of beeldscherm koopt, dan moet je aan allerlei dingen denken. Zoveel opties, je kunt haast door de bomen het bos niet meer zien. Eén van die factoren is de verversingssnelheid. Of tenminste, dat zou het moeten zijn in sommige gevallen. De verversingssnelheid wordt altijd aangeduid in Hertz. Hertz zegt iets over hoe vaak een afbeelding op het scherm wordt getoond per seconde. Kortom: hoe hoger het aantal Hertz, hoe vaker een beeld wordt ververst.

Denk aan zo’n filmpje dat je vroeger maakte met het hoekje van een notitieblok: je tekent op elk blaadje een poppetje maar steeds net even in een andere beweging. Laat je vervolgens alle bladzijden snel achter elkaar door je vingers schieten, dan lijkt het net alsof het poppetje beweegt. Haal je er een paar bladzijden tussenuit, dan beweegt het al een stuk minder soepel. Zou je er echter pagina’s bij doen, dan lijkt de beweging veel soepeler.

Heel veel Hertz

Dat is heel simpel uitgelegd wat het verschil is tussen meer of minder Hertz. Hoe meer Hertz, hoe meer informatie er op je netvlies komt en hoe soepeler de beweging op het scherm lijkt. De standaard is lang 60 Hertz geweest, maar inmiddels is de techniek zover dat dat flink kan worden opgekrikt. Dat is erg positief, zeker als je bijvoorbeeld games speelt. Het zal echt niet heel snel het verschil maken tussen winnen of verliezen, maar het feit is wel dat je sneller de nieuwe situatie voorgeschoteld krijgt en sommige beslissingen in games moeten in fracties van seconden worden gemaakt.

Dat je monitor, tv of telefoonscherm een hoge verversingssnelheid heeft, betekent overigens niet per se dat je ook snel informatie krijgt. Het hangt namelijk alles af van de app of software die je gebruikt. Als de framerate daarvan heel traag is, dan heb je er weinig aan. De framerate zegt iets over hoeveel beeldjes per seconden er aan je monitor/smartphone/tv worden geleverd door bijvoorbeeld de gameconsole (eigenlijk specifiek de grafische kaart ervan) of de app.

YouTube heeft bijvoorbeeld een output van 60 frames per seconde. Het voordeel is dat veel apparaten er dus goed mee kunnen omgaan, maar het nadeel is dat je met een dure monitor of telefoon met een hoge verversingssnelheid liever nog meer frames zou hebben.

Pixels

Wat daarnaast voor het scherm zelf ook nog van belang is, dat is de reactietijd. Je kunt wel snel beelden versturen en verwerken, maar als de pixels in het scherm niet snel genoeg van kleur kunnen veranderen, dan heb je er alsnog weinig aan. De reactiesnelheid wordt gemeten in milliseconde. Theoretisch gezien is een reactiesnelheid van 16 milliseconde ongeveer gelijk aan 60 Hertz.

Om die reden bestaat er dus eigenlijk wel iets als een te hoge verversingssnelheid, want zo'n Samsung-tv van 144Hz is heel indrukwekkend en innovatief, maar als je geen enkel iets hebt dat zoveel frames per seconde kan genereren, dan had je net zo goed een minder aantal hertz als verversingssnelheid kunnen hebben voor hetzelfde effect.

Soepeler scrollen

Bovendien moet je wel heel fanatiek gamen wil je echt alles uit die verversingssnelheid halen. Als je op een telefoon met een hogere verversingssnelheid scrollt door Instagram of een artikel op internet, dan merk je dat het er wat soepeler uitziet. Tegelijkertijd merk je ook nog iets anders: je batterij gaat veel sneller leeg.

Het is dus niet altijd geweldig om een hoge verversingssnelheid te kunnen hebben: sterker nog, het is vaak niet eens nodig. Voor de innovatie is 144 Hertz een fantastische prestatie, maar met gameconsoles als PlayStation 5 en Xbox Series X die ook maar tot max 120 frames per seconde gaan, moet je wel een ultra-gamepc met een uitmuntende grafische kaart hebben wil je er ook echt 144 Hertz uithalen. Om nog maar te zwijgen of je ogen het verschil van 24 Hertz echt gaan zien.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...