Gaming24.04.2016

RollerCoaster Tycoon World review: kots aan de veiligheidsbeugel

De game is er ten opzichte van voorgaande delen alleen maar slechter op geworden

De RollerCoaster Tycoon (RCT) serie heeft een centrale plek in mijn leven. Niet gek als je bedenkt dat het eerste deel in de serie een van mijn eerste games was. Dan zou je verwachten dat ik – en velen met mij – ontzettend blij zouden worden van een nieuw deel in die serie, maar daar moet bij voorbaat al een korreltje zout bij. De eerste twee delen (uit 1999 en 2002) waren werkelijk fantastisch, hoewel dat misschien ook iets met leeftijd te maken heeft. Maar dat waren nog simpele 2D games die doelgericht waren gebouwd. RCT 3 (2004) miste voor mij al een groot deel van die sfeer en simpliciteit.

De verwachtingen voor RCT World, die nu in Early Access uit is, waren dus al enigszins gemixt. Zeker als je bedenkt dat we inmiddels twaalf jaar verder zijn sinds de laatste (echte) RollerCoaster Tycoon; de maker van het origineel bij dit deel niet betrokken is, maar zijn tijd doorbrengt met het overzetten van RCT 2 naar mobile; en de ontwikkeling van RCT World zéér moeizaam verliep. Tijdens de ontwikkeling is de game wel twee keer van ontwikkelaar gewisseld: van Pipeworks Software naar Area 52 naar Nvizzio Creations. Dan vrees je het ergste. En die vrees blijkt terecht.

En voor de duidelijkheid even vooraf: ja, het is een Early Access game. Maar wel een die voor €45,99(!) wordt verkocht. Dat een dergelijke game niet alle features bevat is acceptabel. Maar er dient wel degelijk een fatsoenlijke, speelbare basis te zijn waaruit blijkt wat de ontwikkelaar verder met de game wil doen, en waaruit dat ook in afzienbare tijd gedaan kan worden.

In RCT World ontbreekt dat volledig.

Aan de essentie van de game is niets veranderd, de uitvoering is er ten opzichte van voorgaande delen alleen maar slechter op gemaakt. Doordat de game in 3D is, is er niet langer sprake van een vastgezet rooster waarin alles per vakje geplaatst moet worden, maar probeert de game de schijn te wekken dat alles kan en mag. De praktijk is echter dat er geheime regels zijn voor hoe je dingen doet neerzetten. Je kunt wel ervoor kiezen een rooster weer te geven en alles daarop te plaatsen, maar als je inzoomt worden die vakjes weer opgedeeld en kun je vervolgens weer kleinere stapjes schuiven. Zo verdwijnt het voordeel van het hebben van enige structuur in hoe je je park opbouwt (geholpen doordat alle componenten, van attracties tot bomen, zich ernaar gedragen) compleet. Maar als je vervolgens twee rechte paden op elkaar wilt aansluiten, met een simpele hoek van 90 graden, dan kan dat opeens niet.

En dat geldt niet alleen voor de paden. Winkeltjes kun je niet direct op een pad aansluiten; hekken zijn lastig recht langs paden neer te zetten; lantarenpalen, prullenbakken en bankjes hebben ook onduidelijke regels over waar ze wel en niet kunnen staan; en als klap op de vuurpijl is het praktisch onmogelijk om een simpel plein te bouwen – iets dat extra leuk wordt als bezoekers vervolgens klagen over dat het te druk in je park is.

Attracties plaatsen gaat meestal wel goed, maar de keuze is zeer beperkt. Daarbij kun je alleen bij achtbanen een eigen ontwerp neerzetten. Alle rustige en spannende attracties hebben een voorgedefinieerd ontwerp. Alleen aan achtbanen kun je zelf sleutelen. Dit en de tools om het terrein te bewerken zijn de enige delen van de game die enigszins werken – maar ook niet altijd.

En los van het feit dat vrijwel niets volledig intuïtief is of goed functioneert is (iets dat lang geleden in 1999 wel anders was) is RCT World ook gewoon nauwelijks interessant om te spelen. Er valt weinig te bouwen – er zijn meer soorten voetpaden dan achtbanen – en het gelukkig houden van je bezoekers en geld verdienen (het onderliggende doel) is nauwelijks uitdagend. Dat zorgt uiteindelijk voor een game waar je dus eigenlijk helemaal niks mee kan.

En dat is buiten gewoon pijnlijk. Een RollerCoaster Tycoon game is namelijk geen rocket science. En hoewel de game nog in Early Access zit en dus (in theorie) beter zou kunnen worden, heb ik daar sterk mijn twijfels bij. Het gaat verder dan wat bugs opruimen en wat extra attracties toevoegen. Er zijn fundamentele problemen met RCT World, of het dan over het raster gaat dat probeert niet als raster te werken maar dat stiekem toch weer wel doet, of het ontbreken van enige zingeving aan het bouwen van een pretpark – een gebrek dat enkel acceptabel is als het bouwen an sich leuk genoeg is om te doen.

Dat gezegd hebbende, RCT 2 is voor een zacht prijsje op Steam te krijgen. Een game die wel volledig functioneel is en leuk om te spelen. Zodat je het maar weet.