Gaming29.06.2015

Ingress event in Utrecht groot succes


Google's AR game brengt duizenden mensen bij elkaar in Utrecht

Het weekend van de 20e stond Utrecht in het teken van Ingress, een augmented reality MMO voor mobiel van Google Niantic Labs. Mensen kwamen van heinde en verre om virtueel landje pik te spelen. Ingress spelers zijn verdeeld over twee rivaliserende facties – De Enlightened (Groen) en de Resistance (Blauw), ook wel de kikkers en smurfen genoemd. Door portals te veroveren kan een factie punten verdienen. Deze portals staan op verschillende ‘echte’ plekken over de hele wereld, dus zullen mensen naar buiten moeten gaan om deze te veroveren. Dikwijls zijn kunstobjecten en andere bezienswaardigheden aangemerkt als portal.

Eens in de zoveel tijd organiseert Google zogenaamde “Anomaly” evenementen en dit keer was het de beurt aan Utrecht. Meer dan 4000 mensen hebben het evenement bezocht en Dutch Cowboys was erbij.

Bike_team
Bike_team

Het eerste wat opvalt is dat er een hoop nationaliteiten vertegenwoordigd waren in Utrecht. Het meerendeel van de niet-Nederlandse spelers kwamen uit Duitsland en Frankrijk, maar we hebben ook teams gezien uit bijvoorbeeld Brazilië en Rusland. De community lijkt hecht, maar vooral ook zeer fanatiek. De kleuren van de gekozen factie wordt met trots gedragen en contact met de vijand wordt tijdens het spel vermeden.

Dutch Cowboys speelde dapper mee als een Enlightened level 1 speler, maar zelfs onze vaardigheden in het veroveren van portals konden niet voorkomen dat de Resistance er aan het eind van de dag met de winst vandoor ging. Wij spraken na afloop met Anne Beuttenmüller, Product Marketing Europe bij Google’s Niantic Labs over Ingress en wat Google’s plannen zijn met dit augmented reality spel.

Players_walking_in_Utrecht
Players_walking_in_Utrecht

DC: Hoe ben je met Ingress in aanraking gekomen en hoe is dat bevallen?

AB: Ik ben in november 2012 part-time gaan werken voor het Niantic project vanuit het Google Sales team. Destijds vormde het ongeveer 20% van mijn werk en ik was voornamelijk bezig met het uitrijken van activatie codes (de game was toen nog in Beta). Toen ik startte bij Niantic had ik ongeveer 1000 Google+ volgers, nu zijn het er 30.000. De verantwoordelijkheden en werkzaamheden gingen toen ook steeds meer richting een community management rol. In Juni 2013 ben ik Ingress full time gaan doen. De ervaring is fantastisch geweest, maar ik heb het gevoel dat we nog pas aan het begin staan.

DC: Wat is Google’s business model voor Ingress? De app kent bijvoorbeeld geen reclame of in-app aankopen.

We hebben verschillende partners in de VS, Europa en Azië. Een voorbeeld hiervan is Axa, een verzekeringsmaatschappij. We hebben in 9 landen zo’n 20.000 van hun winkels als portals in de game gezet, daarnaast hebben we een ‘Axa’ schild geïntroduceerd, het sterkste schild in Ingress om portals te kunnen verdedigen. Spelers vinden het fantastisch, zo blijkt ook uit deze korte video:

Vorig weekend hebben we twee nieuwe partnerships in Japan gesloten. Met SoftBank en MUFG doen we eigenlijk soortgelijke acties. Er is een SoftBank Ultra Link en een MUFG Capsule dat spelers speciale vaardigheden biedt.

DC: Zijn jullie van plan smartwatches te ondersteunen?

AB: Ja we zijn van plan Ingress uit te brengen voor smart watches. Ik heb de app al getest en het werkt geweldig!

DC: Hoeveel spelers hebben jullie momenteel?

AB: We hebben ruim 11 miljoen downloads gerealiseerd op Google Play en de Apple App Store.

DC: Hoe balanceren jullie de teams als één factie een duidelijke overhand heeft over de andere?

AB: Bij Niantic beïnvloeden wij niet de balans tussen de facties. We zien juist dat dit vanzelf gebeurt. Als een bepaalde factie zich zwak voelt in een bepaald gebied of stad, merken we dat zij spelers werven via websites, flyers en lokale evenementen.

DC: Hoe ontwikkelen jullie het verhaal van Ingress?

AB: We hebben een creatief team in de Verenigde Staten dat dagelijks bezig is met plotontwikkeling en het opnemen van het wekelijkse Ingress report.

Group_pic02
Group_pic02

DC: De Ingress Anomaly Events zijn groot en worden steeds groter. Hoe zijn jullie hiermee begonnen en wat maakt deze evenementen zo speciaal?

AB: Ingress is een sociale game, waarin mensen elkaar ontmoeten. Het organiseren van evenementen rond het spel is daarom een natuurlijke keuze geweest. Het eerste evenement hebben we in 2013, in het Verenigd Koninkrijk georganiseerd. Dit evenement heette “Save Klue”, en trok slechts een handje vol spelers. Sindsdien zijn de aantallen echter explosief gestegen. In Maart hadden we 1000+ spelers in Berlijn, 6 maanden later 2000+ in Munchen en ons eerste event in Japan eind vorig jaar werd bezocht door ruim 5000 spelers. Spelers houden van deze evenementen, omdat ze andere spelers in levende lijve kunnen ontmoeten en daarnaast nieuwe steden kunnen verkennen.

DC: Wat maakt Ingress speciaal voor jou?

AB: naast het fysieke aspect van Ingress en het feit dat we spelers hun stad of gebied door een totaal andere bril laten zien vind ik vooral het sociale aspect belangrijk: Als je start met spelen zul je nieuwe mensen ontmoeten en vrienden maken. Vorig weekend was er zelfs een huwelijksaanzoek op het podium tijdens een van onze evenementen in Japan. Het stel had elkaar ontmoet via Ingress. Er zijn ook al heel wat Ingress baby’s geboren, een daarvan heeft zelfs de naam van ons Ingress Personage Devra. Beter dan dat wordt het niet!

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd