Gaming27.08.2016

Gamescom 2016: Tekken 7


Een nieuw fris vervolg

Hoe langer een serie duurt, hoe moeilijker het wordt om hem nog spannend te houden. Er zijn uitzonderingen. Mortal Kombat en Street Fighter wisten hun uitgebluste serie wél nieuw leven in te blazen. Namco Bandai wil hetzelfde gaan doen met Tekken 7.

“De meest innovatieve game uit de reeks”, mooiere PR-kreten bestaan er bijna niet – en tegelijkertijd ook niet zo hol als deze. Vooral als we beseffen dat de Tekken serie al ruim twintig jaar bestaat en het vechtgenre de meest lastigste is om te vernieuwen.

Een betere slogan zou zijn dat Bandai Namco meer met de meubels is gaan schuiven, heel goed naar de concurrentie heeft gekeken en een groter blik aan nieuwe karakters heeft getrokken. Is dat erg? Nee, want zoals het spreekwoord niet helemaal luidt: beter goed overgenomen dan slecht bedacht.

Want wie de fighting game geschiedenis een beetje goed kent herkent deze ‘innovaties’ onmiddellijk. De Power Crush komt overduidelijk uit Street Fighter, de story modus van Mortal Kombat 9 en wie heel diep graaft weet dat Rage Mode eerder in King of Fighters ’99 verscheen.

Gejat dus? Andermaal zeggen we nee. De Power Crush mag dan een regelrechte kopie van Street Fighter ’s Focus Mode zijn, voor de andere twee duidelijke gevallen van leentje buur geldt dat duidelijk niet. Bandai Namco geeft daar duidelijk zijn eigen draai aan.

Je karakter gaat in Rage Mode zodra er nog maar 10-20% van zijn levensbalk over is. De modus geeft je drie opties: twee extra (en krachtigere) moves, de Rage drive, die je speciale moves meer momentum geeft (maar wel minder schade) en Rage Art, de alles-of-niets-ultieme move die veel schade doet, maar zodra je mist, je wagenwijd open laat voor een counter.

Over “Rage” gesproken, Tekken vs Street Fighter mag dan dood zijn, Bandai Namco hield er in ieder geval Akuma aan over. De ultieme vechtersbaas maakt in Tekken 7 zijn debuut, samen met 8 andere nieuwe martial artists. Waarschuwing: Akuma vecht niet zoals in Street Fighter.

Wel speelt hij een rol in de nieuwe story modus. Akuma blijkt door de vrouw van Heihachi Mishima te zijn ingehuurd om de laatste in elkaar te beuken. Overigens zal de hele verhaallijn de complete Tekken saga bevatten – net zoals MK9 de eerste drie Mortal Kombats behandelde.

Een paar dingen vallen op in de story mode. We konden in het eerste gevecht kiezen tussen Akuma en Heihachi. Betekent dit ook dat we meer van dit soort keuzes kunnen maken, en dus de verhaallijn kunnen beïnvloeden? Dat werd ons niet duidelijk.

De gevechten blijken opmerkelijk filmisch gepresenteerd. De knokpartij werd drie keer onderbroken door een dramatische pose van de vechters en ook zagen we de achtergrond in elkaar storten. Een minder punt is dat het gevecht pas wordt beëindigd na het invoeren van een QTE. We kregen dit maar niet voor elkaar, waardoor we steeds het onderspit delfden. Hopelijk fikst Bandai Namco dit snel.

Een ander vraagteken zijn de karakters. Ons viel op dat niet alle oude personages in Tekken 7 zitten. Bandai Namco gaf toe dat veel er later bij zullen worden gevoegd. Of dat gratis, via een puntensysteem of via DLC zal gebeuren konden ze ons niet vertellen.

Geen innovatieve, maar zeker een frisse Tekken, zo kunnen we het zeven deel omschrijven. Nieuwe modussen, opties en personages, en tevens krijgen alle bestaande karakters een redesign. Een goed teken voor de fans, vooral omdat het net zo vloeiend als vanouds speelt. Is het genoeg? Begin 2017 weten we meer.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.