Netflix Games is nog niet zo populair: 1% van de abonnees doet ze

Netflix Games is nog niet zo populair: 1% van de abonnees doet ze

Het is zelfs een speciaal tabblad

Vorig artikel Volgend artikel

Netflix is vorig jaar met zijn gametak begonnen en tot nu toe is het nog niet zo populair als Netflix waarschijnlijk voor ogen had. Toch mag het niet klagen. Het is dan wel 99 procent van de abonnees die nog nooit een Netflix-game hebben gespeeld, tegelijkertijd zijn er 1,7 miljoen dagelijks actieve gebruikers op de games van Netflix.

Poinpy

Games op Netflix zijn onder andere Card Blast, Dominoes Café, Dragon Up, Townsmen, Exploding Kittens, Poinpy, Stranger Things 3: The Game en meer. Op zich een heel leuke verzameling spellen, waarbij zombieshooters worden afgewisseld met kleurrijke, schattigere titels die ook jongere spelers kunnen doen. Het is zelfs een speciaal tabblad in de Netflix-app, waardoor je zou denken dat veel mensen wel een poging wagen. Op zich is 1,7 miljoen veel, maar als dat slechts 1 procent is van het Netflix abonneebestand (à 221 miljoen mensen), dan is dat juist weer vrij weinig.

Apptopia ontdekte dat de games van Netflix in totaal 23,3 miljoen keer zijn gedownload sinds Netflix in november 2021 aankondigde zich op mobiel gamen te storten. Wel is het aantal games enorm gegroeid sinds die tijd: het begon allemaal met vijf spellen en nu zijn dat er al zo'n 25. Netflix is ook van plan een spel toe te voegen dat is gebaseerd op de Netflix Original The Queen's Gambit. Die wordt enorm gehyped (logisch ook wel, als je de afbeelding boven dit artikel bekijkt), maar die is op dit moment nog niet beschikbaar.

Indiespellen

Netflix geeft niet op: het wil zijn huidige aanbod van games verdubbelen tot 50 titels tegen het einde van 2022. Hiervoor doet het ook het werk. Zo heeft het diverse indiestudio's overgenomen (iets wat de grote gamebedrijven der aarde momenteel ook fanatiek doen, zoals Sony met Bungie en Microsoft met Activision-Blizzard). Er komen dus nog veel mooie dingen aan, waardoor de games op Netflix hopelijk steeds groter en meer succesvol worden. Eigenlijk heeft Netflix een monsterhit nodig, zoals het die ook heeft qua films en series. Een Squid Game van Netflix Games zou een goede redding kunnen zijn voor Netflix, dat de laatste tijd wat worstelt om zijn abonnees te behouden, nu er steeds meer streamingdiensten de kop opsteken.

De downloads van Netflix-games zouden nu op ongeveer 13 miljoen zitten. Wat daarbij vermeld moet worden is dat het op Android een net iets soepeler proces is om te gamen via Netflix. Hier doe je het namelijk direct vanuit de Netflix-app, terwijl het op Apple-apparaten per se altijd via de App Store moet plaatsvinden. De regels van Apple helpen Netflix daarin dus waarschijnlijk niet. Wel is het voor zowel mensen met iOS als mensen met Android helemaal gratis om Netlix Games te spelen, als ze maar in het bezit zijn van een Netflix-account.

Meer games op Netflix

Bovendien is het misschien juist wel slim om als abonnee Netflix Games te gaan spelen: als iedereen er positief over praat, dan krijgt Netflix misschien op deze manier meer abonnees. Meer abonnees betekent misschien een minder grote noodzaak om de prijzen van de abonnementen omhoog te gooien. Aan de andere kant komt er eind dit jaar een nieuwe mogelijkheid om te Netflixen, namelijk met een advertentie-abonnement. Dit ontwikkelt Netflix om een goedkoper abonnement te kunnen bieden, al heb je wel de pech dat je tegen meer commerciële uitingen aan zit te kijken. We weten overigens nog niet hoe die binnen zullen sluipen binnen Netflix Games of dat die sectie dit bespaard blijft.

Wij zouden zeggen: probeer eens een Netflix-game, want er zitten pareltjes tussen die je helemaal gratis en zelfs zonder microtransacties kunt spelen. Veel plezier!

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...