Esports steeds populairder onder Nederlanders

Esports steeds populairder onder Nederlanders

Vorig artikel Volgend artikel

Esports worden steeds populairder in ons land. De afgelopen periode, waarin we allemaal veel meer tijd thuis hebben doorgebracht, heeft de esports-industrie bovendien een flinke boost gegeven. Een Europese studie, uitgevoerd door PayPal en Newzoo, wijst uit dat Nederlanders ook na de pandemie meer tijd willen besteden aan esports. In totaal kijken 92 miljoen mensen naar esports. Denk je nu: kijken? Moeten mensen het niet spelen? Dat klopt grotendeels, maar toch blijkt een deel van de esporters ook graag alleen te kijken naar een game. Nederland beschikt zelfs over het hoogste percentage niet-spelende esports-kijkers (9%).

Esports als sociaal evenement

Misschien kwam het door het gebrek aan sportevenementen, maar esports-kijkers blijken ook hun favoriete wedstrijden te bekijken. Soms met vrienden of familie. Zo worden esports zelfs een sociaal evenement. Bovendien werd ongeveer 55% van de Nederlandse digitale esports-uitgaven gedaan voor anderen in plaats van voor eigen gebruik. We kijken dus nog steeds graag samen naar sport, of dat nu reallife sport is, of digitaal en fictief.

Het coronavirus heeft ons leven op zijn kop gezet – en doet dat nog steeds. Deze studie is opnieuw bewijs dat de pandemie ook mensen dichter bij elkaar kan brengen. Of je nu man of vrouw bent, waar je ook vandaan komt en wat je favoriete esports team ook is, dat is allemaal niet belangrijk. In esports is iedereen gelijk. De groei van esports laat mensen in deze bijzondere, soms onzekere tijden toch in contact blijven met elkaar, ervaringen delen en weer een sociaal leven opbouwen.
- Joachim Goyvaerts, Director Benelux & Ierland bij PayPal

Meer vrouwelijke esports spelers

Onder vrouwen worden esports steeds populairder. Een derde van het esports-publiek in grote Europese landen is vrouw. Zij geven er bovendien gemiddeld zelfs iets meer geld aan uit dan mannen. Esports-specifieke digitale merchandise, zoals in-game skins, blijven in Nederland populairder dan fysieke merchandise specifiek voor teams, bij zowel esports-liefhebbers als de kijkers. In Nederland kijkt 61% esports op een mobiel apparaat. Europees gezien ligt dat gemiddelde op 56%. Vooral vrouwen krikken dat percentage op, mannen kijken liever via hun PC.

Een groeiende Europese markt

Eind 2020 zijn er naar verwachting 92 miljoen esports kijkers. Dat is een groei van 7,4% ten opzichte van vorig jaar. Dit betekent dat er zo'n $ 973.9 miljoen wordt omgezet dit jaar en in 2023 naar verwachting zelfs $ 1,6 miljard. De grootste esports fans bevinden zich in de leeftijdscategorie van 21-25 jaar. Daarna volgt de groep spelers tussen de 31 en 35 jaar. Vooral Spanjaarden zijn veel meer esports gaan bekijken.

In Nederland is voetbal de populairste esport, gevolgd door autoracen en tennis. Wist je dat Olav Mol te horen is in de officiële F1 game? Real Madrid en Barcelona waren de 2 favoriete voetbalteams onder de respondenten van het onderzoek. Lees alle resultaten hier.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies