Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Formula E rukt op, niet alleen in technologisch opzicht. De bloedsnelle races met elektrische auto’s worden steeds beter bekeken en gevolgd en dat wordt alleen maar aantrekkelijker naarmate ze sneller gaan. Terwijl de teams nu bezig zijn met testen voor het pre-seizoen in Valencia blijkt dat de verbeteringen aan de auto’s hu vruchten afwerpen. De rondetijden zijn met vijf seconden verbeterd, wat in de context van racen op dat niveau een enorme snelheidsboost is.
Dat heeft gedeeltelijk te maken met het nieuwe Generation 2 chassis, een verbeterde batterij die het mogelijk maakt om een race van 45 minuten in één ruk uit te rijden en een verbeterde power unit die minder geknepen wordt dan voorheen. De automakers als BMW, Audi en Nissan investeren fors in de technologie en dat betekent dat de snelheden en dus de races ook steeds interessanter worden.
Hele andere tak van sport
Het zorgt er namelijk ook voor dat de races heel spannend zijn, want de elektrische raceauto’s zijn heel erg aan elkaar gewaagd. De rondetijden verschillen op dit moment maar een seconde tussen de verschillende automakers en dat betekent dat het voornamelijk aan de coureurs te wijten is hoe een race verloopt. BMW heeft in deze pre-test heel goed gescoord en zette de snelste tijden neer, maar het had ook zomaar een ander team kunnen zijn.
Wat Formula E wel echt anders maakt is dat er dingen mogelijk zijn die met non-elektromotoren niet zo makkelijk te doen zijn. Zo is bijvoorbeeld Attack Mode een ding dat ‘echte’ racefans een beetje tegen de borst stuit. Die laat coureurs een tijdelijke powerboost krijgen doordat ze over een bepaalde plek op de track tijden, precies zoals…inderdaad…Mario Kart. Dat is niet voor iedereen, maar het geeft wel een heel andere dimensie aan zo’n race.
Naarmate elektrische auto’s belangrijker worden voor de grote automakers van de wereld is de kans heel groot dat Formula E steeds meer op de stoel van De F1 zal gaan zitten, maar zelfs nu al is FE toch best de moeite waard om een keer te gaan checken. Zeker, het maakt niet zoveel lawaai als de F1 dat doet, maar als je dat een probleem vindt zegt dat meer over je eigen mindset dan over deze racing league.
[Afbeeldingen © Formula E]
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024