Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Electronic Arts wil gaming toegankelijker maken. Hierop heeft het besloten om zes patenten toe te voegen aan de zogeheten patentenbelofte. Dat heeft alles te maken met Wereld Gehandicaptendag dat morgen plaatsvindt. Dit is wat die patenten precies inhouden.
Positive Play
De patentenbelofte van EA startte in augustus 2021 en betekent voor EA dat het patenten vrijgeeft aan ontwikkelaars onder het mom van ‘Positive Play’. Het gaat dan altijd om patenten die te maken hebben met toegankelijkheid.
Zelfs de concurrenten mogen de patenten gebruiken: zolang ze hier uiteraard iets mee doen wat te maken heeft met gaming meer toegankelijk maken voor mensen die bijvoorbeeld een lichamelijke uitdaging hebben. Het is dus echt ‘positive play’, in tegenstelling tot de manier waarop gamebedrijven normaliter juist hevige concurrentie hebben.
Gamen toegankelijk maken
De patenten die nu worden toegevoegd zijn onder andere een patent op het gebied van machine-learning. Het kan de game-ervaring en de prestaties van een gamer iets verbeteren. Het systeem zorgt voor een aanbeveling van bepaalde controllerconfiguraties en zo kan iemand op een prettigere manier gamen.
De controller is immers geheel afgestemd op iemands speelstijl, gewoontes en vaardigheden. Met een lichamelijke beperking kun je op deze manier toch nog van een game genieten zoals je dat normaal zou doen, zonder dat je op een heel normale manier speelt.
Haptische feedback
Ook wordt er een patent vrijgegeven dat alles te maken heeft met de haptische feedback in de controller. Dat betekent dat een controller trilt wanneer je bijvoorbeeld schiet in een game en eventueel harder trilt wanneer je in het gevecht wordt geraakt.
De feedback kan slaan op onder andere gamepersonages, items als menu-opties. Zo kun je makkelijker een keuze maken, omdat je hierop gevoelsmatig een terugkoppeling krijgt. Erg handig als je bijvoorbeeld een visuele handicap hebt.
Stembesturing
Het is voor mensen met een lichamelijke beperking niet altijd makkelijk om te gamen en dat wil EA graag veranderen. Het geeft bijvoorbeeld ook een patent vrij om een game meer met de stem aan te sturen. Spraakgestuurde apparaten kunnen worden ingezet als een soort controller en zo kun je met je stem je personage aansturen.
Er is ook een patent uit FIFA Mobile dat wordt vrijgegeven, namelijk die waarmee je een virtuele joystick in beeld krijgt die bewegingen vastlegt gebaseerd op waar je duim op het aanraakscherm van je telefoon ligt. Op die manier kun je het spel blijven bedienen, ook als je vingers bewegen.
Kleurenblind
Voor kleurenblinde mensen is er ook een patent dat nu waarschijnlijk in meer games en apps wordt geïmplementeerd: EA heeft een diagnostisch systeem gemaakt waarbij in-game objecten worden ingezet om vast te stellen of de gamer kleurenblind is. Op die manier kun je toeganklijkheidsinstellingen aanpassen op basis van of iemand de kleuren ziet zoals ze zijn of niet.
Ook gaat EA zelf ook nog wat doen, behalve alleen de deur openzetten. Het gaat Fonttik gebruiken, een systeem waarbij wordt gekeken of een tekst wel de juiste grootte en contrast heeft om goed te worden waargenomen. Heel fijn, want tekst lezen is voor gamers zonder beperkingen soms al een uitdaging: zeker RPG’s willen nog wel eens heel veel schermen met minuscule fonts gebruiken, waardoor je moeite moet doen om alles te kunnen lezen. Fonttik gaat dat soort ongelukkigheden tegen.
Pingen in Apex Legends
Een laatste voorbeeld van een patentenbeloftepatent van EA is het pingsysteem binnen Apex Legends. Hierdoor kun je door een keer op een knop te drukken communiceren. Dit maakt de game zelf ook wat minder ongezellig: soms kunnen de gemoederen immers hoog oplopen.
Al met al is het een sympathiek initiatief van EA, waardoor hopelijk steeds meer mensen lekker kunnen gamen op een comfortabele manier die bij ze past. We zijn benieuwd welke studio’s er met deze patenten ‘vandoor’ gaan.
Verder lezen over EA
Gaming16.04.2024
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24
Gaming20.07.2023
Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23
Gaming17.07.2023
5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24
Gaming15.07.2023
F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders
Gaming14.07.2023
EA SPORTS en de Eredivisie verlengen hun samenwerking
Gaming25.05.2023
Eerste beelden van de Las Vegas Grand Prix zie je in EA Sports F1 23
Gaming07.05.2023
KPN eDivisie seizoen 2022-’23: Vitesse prolongeert landstitel
Gaming07.04.2023
Dit is EA Sports FC
Meer info volgt in juliVerder lezen over Game
Gaming24.04.2024
Steam geeft je geen geld terug als je te lang early access speelt
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerSocial Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Entertainment17.04.2024
Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?
Entertainment16.04.2024
Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gaming14.04.2024
Grappig: AI toont hoe gamepersonages eruitzien als ze bejaard zijn
Entertainment12.04.2024
4 redenen om Fallout te kijken op Prime Video
Verder lezen over Games
Gaming23.04.2024
Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Gaming15.04.2024
Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt
Gaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Gaming28.03.2024
Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Gaming20.03.2024
Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film
Gaming20.03.2024