De eerste afdaling in Steep

De eerste afdaling in Steep

Wij speelden de bèta en dit vinden we ervan...

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zo ver, we mochten onze digitale snowboard moves weer uit de kast trekken om de Alpen te trotseren in de Steep bèta. Voor de lezers die nu geen flauw idee hebben waar we het over hebben, Steep is een nieuwe extreme sports game van Ubisoft. De titel werd afgelopen E3 aangekondigd en trok veel bekijks.

Zo kun je de bergen niet enkel domineren met een snowboard, maar ook ski's, parachutes en paragliden behoren tot de opties. Tevens is de speelbare regio volledig vrij te verkennen. Er is dus geen sprake van van restricties of een lineair pad. Die vrijheid voelt fijn maar is zeker niet nieuw in het genre. Zo heeft concurrent EA dit trucje al is een keer uitgehaald met SSX3. Echt vernieuwend is het dus niet.

Dat Steep dit op zijn beurt weer erg gelikt doet is trouwens wel erg fijn, de game nodigt uit om lekker vrij rond te banjeren in de digitale variant van de Alpen. Of je dat nou het liefst per snowboard, parachute of juist wandelend doet is volledig aan de speler. Het wisselen van disciplines zit ook niet verstopt achter lastige menu's. Je drukt simpelweg op een schouderknop, kiest een andere sport en je bent klaar.

Tijdens de ontdekkingstocht kun je naar hartenlust nieuwe dropzones of evenementen vinden door middel van een verrekijker. De dropzones die je ontdekt openen op hun beurt weer een nieuwe set speelbare evenementen. Dus het loont om tussendoor toch even vrij de Alpen te ontdekken. Wel hadden we een beetje moeite met hoe realistisch deze versie van het populaire gebergte was. Zo lijkt het soms alsof je helemaal alleen aan het rondtrekken bent. Mensen die wel eens op een wintersportvakantie zijn geweest in de regio kunnen beamen dat dit juist niet het geval is. Maar goed, we praten hier wel over details.

Wij merkten dat Ubisoft veel nadruk heeft geplaatst op het ontdekken, misschien was dit om de gameplay een beetje te maskeren? Het echte werk voelt namelijk niet echt solide aan. Neem bijvoorbeeld het snowboarden, je bestuurt dit met de twee analoge sticks op de controller. Op zich geen probleem want aan alles is te wennen, maar bij het gedeelte dat we tricks, flips en andere narigheid gingen uitproberen voelt het allemaal een beetje stroperig aan.

Het komt iets teveel neer op een exact goede timing en dat maakt de hele ervaring minder vloeiend. De trucs uithalen voelt soms als een hele opgave omdat het vrij onnatuurlijke handelingen zijn die we moesten doen. In een vergelijkend warenonderzoek komt natuurlijk meteen SSX om de hoek kijken. Alhoewel deze game het in sommige versies echt te bont maakte met het aantal knoppen wat we in moesten drukken voelde dit juist vloeiend en intuïtief aan.

Het paragliden wist ons ook niet echt te bekoren. Het besturen van zo'n afdaling vergde klinische precisie omdat er sprake was van verschillende windrichtingen. Tel daarbij op dat de besturing hier ook vertraagd aanvoelde en je snapt ons frustratiepunt. Een simpel introductie evenement duurde ons iets te lang omdat we keer op keer tegen een berg aanvlogen. Begrijp ons niet verkeerd, wij houden echt wel van een pittige moeilijkheidsgraad, maar hier voelde het misplaatst en dat is zonde.

Alhoewel de game echt nog iets te stroef aanvoelt mocht dat in de regel de pret niet drukken. Ook moeten we natuurlijk meenemen dat dit nog steeds de bèta is en er nog veel kan veranderen aan de besturing. Dat gezegd hebbende willen we nog wel even stilstaan bij de fraaie beelden die we voorgeschoteld kregen.

De titel is zeker niet de mooiste game die we ooit gespeeld hebben maar de lichteffecten tussen de bergen zijn toch wel erg subliem gedaan. We mogen natuurlijk ook wel iets moois verwachten van Ubisoft en op dit vlak hebben ze zeker niet teleurgesteld. Wel vonden we de omgevingen iets te eentonig worden en daar komt ook meteen een kritiekpuntje om de hoek kijken.

Want na een sessie van drie uur waren we het wel even zat geworden. Het zal ons dus benieuwen of de uiteindelijke versie iets gaat doen aan die eentonigheid. We gaan er vroeg genoeg achter komen want op 2 december al gaat Steep verschijnen op Playstation 4, Xbox One en pc. Houd ons dus in de gaten voor meer nieuws over deze game.

Perry Rodenrijs

Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies