Black Desert Online review: meer dan looks alleen

Black Desert Online review: meer dan looks alleen

Diep, mooi en ook nog eens leuk om te spelen voor een MMO

Vorig artikel Volgend artikel

Ik heb nooit van MMO (Massive Multiplayer Online) RPG's gehouden, niet uit een basishekel aan fantasy, maar simpelweg omdat ik een fan ben van de mechanieken van games: liever Mario dan Myst, liever Call of Duty dan Civilization, en ga zo maar door. World of Warcraft heb ik even geprobeerd, maar nadat ik er achter kwam dat het 'spelen' daarvan voornamelijk bestond uit klikken op wat je wilde aanvallen en daarna wachten tot het metertje om nogmaals aan te vallen of iets anders te doen weer vol was had ik het heel snel gezien. Dodelijk saai.

De enige MMO die ik nog een beetje met plezier heb geprobeerd was Tera, een Koreaanse game die probeerde er echt actie in te krijgen. Dus toen ik hoorde dat Black Desert Online, ook uit Korea, in hetzelfde straatje lag en daarna beelden zag was ik benieuwd. Ik heb het inmiddels een tijdje gespeeld (al moet erbij gezegd: heel casual) en het valt me niet tegen. Als ik dan toch een MMO moet doen, doe dan maar Black Desert Online. Zeker aangezien ik een PC heb die al die pracht aankan, want wat de game vraagt om het zo mooi te krijgen als in de promo-shots is niet mals.

Als je al iets van de game hebt gezien, dan is het vermoedelijk de karakters die je ermee kunt maken. Het is überhaupt een heel, heel mooi spel om te zien, maar de karakters die je kunt maken als je begint te spelen zijn dusdanig gaaf en de mogelijkheden zo uitgebreid dat je er prima urenlang aan kunt spenderen voordat je één voet in de wereld gezet hebt. Als je dan toch eindelijk je creatie afgemaakt hebt kun je meteen van start. Of ja, meteen: het blijft wel een MMO, in de zin dat er meteen heel veel op je af komt; drie verschillende levelsystemen, overal icoontjes, tekst, een chatvenster, het is allemaal nogal overweldigend, niet geholpen door het feit dat BDO's grootste zonde bestaat uit het heel slecht uitleggen van de verschillende systemen die het spel heeft en hoe ze werken. Het is echt geen schande om een aantal instructievideo's te kijken die de community heeft gemaakt, want niemand snapt dit uit zichzelf allemaal.

Als je er eenmaal een beetje uit bent kun je dan eindelijk koppen gaan snellen, wat mij betreft het leukste gedeelte van de game. Je kunt BDO met muis en toetsenbord spelen, maar gelukkig ook met een controller, al zul je ook hier wel weer even bezig zijn om het zo te customizen dat alles zit waar je het wilt hebben. Als je dan echter eenmaal aan de slag bent met de simpele mobs die steeds maar weer blijven terugkomen heb je al snel lol; BDO speelt niet als een MMO maar als een actiegame, inclusief combat roll om aanvallen te ontwijken. Dat betekent dus ook dat je vijanden kunt verslaan, gewoon omdat je goed bent in het systeem, niet omdat je nummertjes per sé hoog genoeg zijn, wat fantastisch is. Je skillset groeit gestaag, de vijanden worden naarmate je level vordert ook wat interessanter en dus is aan mijn belangrijkste voorwaarde om iets als dit te spelen voldaan: de mechanieken zijn gewoon leuk an sich.

De gevechten, hoe leuk ook, zijn uiteindelijk maar een gedeelte van BDO; naast de gebruikelijke MMO-skills als koken, vissen, andere vormen van crafting, is er ook een enorm diepgaand handelssysteem aanwezig, dat dusdanig ingewikkeld is dat ik het nog steeds niet helemaal begrijp. Maar het fijne is dat dat ook niet hoeft. Ik deïnstalleer BDO nog liever dan dat ik een hengel uitgooi, maar dat wil niet zeggen dat mensen er geen carrière uit kunnen maken. Je moet wel oppassen, want het energiesysteem dat in de game zit noopt je om af en toe tussendoor connecties te maken met de overal aanwezige NPC's, om ze beter te leren kennen. Een beetje raar, maar op zich geen slechte manier om je met zachte dwang de wereld te laten leren kennen.

Alles wat je doet helpt je op een of andere manier verder, en uiteindelijk kun je doen wat je wilt, maar het is wel zo dat gevechten wel de focus zijn in BDO. Enige nadeel? Er zijn geen raids, oftewel grote avonturen die je met een heel aantal spelers tegelijk moet doen, want de game draait naar het einde toe voornamelijk om speler vs. speler-gevechten, of dat nu individueel is of met je gekozen factie. Die factieoorlogen zijn letterlijk dat, want je kunt met honderd tegen honderd het gevecht aangaan en dat is nogal spectaculair. Het is wel het enige dat je als end-game zou kunnen classificeren, en dat zullen veel mensen jammer vinden.

Aan de andere kant is er zoveel te doen, zoveel te zien in BDO, met nog veel meer content op weg dankzij het feit dat ze in Korea een jaar of twee voorliggen qua lancering, dat het niet veel uitmaakt. De wereld leeft, er is altijd iets te grinden (want grindy is het wel) en als je een aantal medespelers weet te strikken of in een leuke guild zit zijn ook daar de mogelijkheden legio. Niets is oneindig en wellicht dat men er in Korea goed aan doet om toch eens te denken aan wat extra raids voor de mensen die dat leuk vinden, maar als variant op de MMO's die je tegenwoordig nog kunt spelen is dit meer dan geslaagd.

En vergeet niet: er is geen maandelijkse kost, zonder dat er al te veel aan je geknaagd wordt voor extra uitgaven, ook een unicum in deze tijden. Vermijd de cash shop, want dat is allemaal super aan de prijs, maar voor de drie tientjes die je betaalt aan de poort heeft Black Desert Online een meer dan entertaining pretpark erachter zitten. En anders kun je altijd nog middagen aan een stuk bekende mensen nabouwen in de karakter-editor, dat schijnt ook nogal een ding te zijn...

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies