Bethesda op E3 2016: vol vertrouwen

Bethesda op E3 2016: vol vertrouwen

Prey, Quake Champions, Dishonored 2, Skyrim remaster en VR van Bethesda

Vorig artikel Volgend artikel

Bethesda deed dit jaar voor de tweede keer een persconferentie houden op de E3. Waar die van vorig jaar vooral in het teken van Fallout 4 stond, was er dit jaar ruimte voor van alles. Van meer informatie van games waarvan we al wisten dat ze eraan komen, tot compleet nieuwe onthullingen.

Na Wolfenstein en Doom kon het ook bijna niet anders: Quake Champions, een nieuwe Quake game van ID Software. Deze arenashooter moet het vooral van multiplayer en e-sports gaan hebben. Meer informatie volgt op de aankomende Quakecon, 4 tot 7 augustus 2016.

Ook nieuw: Prey. Een aantal jaar geleden werd er een game genaamd Prey 2 getoond door Bethesda, maar in 2014 werd bekend gemaakt dat die game gecanceld werd. Sindsdien gaan er verschillende geruchten rond over dat Arkane Studios de ontwikkeling heeft over genomen en dat het spel radicaal anders zou worden dan wat in de eerste trailer van Prey 2 werd getoond.

Dat lijkt te kloppen. De 2 in de titel hebben ze laten vallen en de game ziet er een stuk duisterder uit. In Prey bevinden spelers zich op een ruimtestation dat wordt overgenomen door buitenaardse wezens. Arkane belooft hun typerende first-person gameplay te combineren met psychologische thriller elementen om zo een onvergetelijke ervaring neer te zetten. Nu maar hopen dat hij dit keer wel uitkomt.

De andere game van Arkane, Dishonored 2, mocht natuurlijk niet ontbreken. Naast een trailer die de zelfgemaakte engine toonde is er dit keer ook gameplay vertoond. Ook is er in detail over de wereld van Dishonored 2 gepraat.

Waar Dunwall uit Dishonored draaide op walvissenolie, draait dit keer alles op wind-energie. Het klimaat is subtropisch, wat voor veel mooie belichting van een warme zon zorgt. Een dynamisch weersysteem kan zandstormen opwekken die zowel het zicht van de speler als van de vijanden beïnvloeden.

Qua gameplay belooft Dishonored 2 nog meer keuzevrijheid. De skilltrees zijn uitgebreid en het leveldesign belooft verticaler te worden. Daarnaast zijn enkele van de speciale krachten van Emily, een van de twee speelbare personages, getoond. Zo kan zij vijanden aan elkaar 'koppelen' zodat als er wat met een van hen gebeurt, dat met ze allemaal gebeurt. Ook kan ze vijanden volledig in trance brengen en er zonder problemen langslopen.

Dishonored 2 ziet er veelbelovend uit, en gezien de reputatie die Arkane door de jaren heen heeft opgebouwd, zeker met Dishonored, hebben wij er dan ook alle vertrouwen in dat het met Dishonored 2 helemaal goed gaat komen. De game komt op 11 november 2016 uit voor Playstation 4, Xbox One en PC.

Naast de nieuwe aankondigingen blijven andere Bethesda games goed ondersteund worden. Zo krijgt Doom een aantal gratis updates en is de eerste DLC aangekondigd. Ook krijgt de game een demo zodat iedereen de veelgeprezen gameplay zelf kan uitproberen. Ook Fallout 4 krijgt weer een lading DLC die onder andere de bouwmogelijkheden van het spel moeten uitbreiden. En The Elder Scrolls Online krijgt een update genaamd One Tamriel, waarin level restricties van gebieden en vijanden worden verwijderd zodat iedereen met wie dan ook, waar dan ook kan gaan spelen.

En om maar bij het Elder Scrolls nieuws te blijven: Bethesda zet vol in op Hearthstone-concurrent The Elder Scrolls Legends. De game komt naast PC ook naar mobiele platformen en tablets. Wat ze echter niet duidelijk hebben kunnen maken is waarom dit beter zou zijn dan Hearthstone. De kaarten zien er hetzelfde uit (mana, aanval en levens) en de vraag is of het Elder Scrolls sausje dan wel genoeg is.

Hetzelfde kan gezegd worden van de aangekondigde Skyrim remaster. Skyrim komt op 28 oktober 2016 naar Playstation 4, Xbox One en PC. De game ziet er inderdaad beter uit, en was destijds (2011) geweldig om te spelen, maar tijden zijn wel iets veranderd. Open wereld RPGs worden aan nieuwe standaarden gehouden, mede dankzij The Witcher 3, en de PC versie van de game is constant aan het verbeteren door mods. Waarom zou je dan een iets beter uitziende versie kopen als je ook allerlei mods die het nog mooier maken kunt installeren? Daar lijkt Bethesda geen antwoord op te hebben. De console versies hebben op dat punt dan wel iets meer bestaansrecht, en krijgen net zoals Fallout 4 ook mod-support.

Dit laatste zat eigenlijk ergens halverwege in de persconferentie, maar het is altijd fijn om af te sluiten met iets dat ontzettend spannend lijkt te worden en tegelijkertijd heel vreemd aanvoelt. Bethesda VR. Ja, Bethesda gaat games voor VR maken. Sterker nog, de eerste game die hier voor gemaakt wordt is Fallout 4. In 2017 kun je Fallout 4 met een HTC Vive spelen. Hoe dat precies moet gaan werken (zeker gezien de gewone Fallout 4 nu niet bepaald soepel draait) laten ze in het midden. Het is in elk geval opvallend dat een van de grote uitgevers VR gaat ondersteunen in hun grote games, in tegenstelling tot kleine speciaal voor VR gemaakte games. Of het ze ook gaat lukken is nog maar de vraag, maar ze durven wel, daar bij Bethesda.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies