Bayonetta 2 maakt strijd weer sexy

Bayonetta 2 maakt strijd weer sexy

Leer, hoge hakken en demonen op Nintendo's Wii U. Wie had dat ooit gedacht?

Vorig artikel Volgend artikel

Bayonetta is terug en dit keer exclusief voor de Wii U. SEGA en Nintendo hebben de handen ineen geslagen om de sexy heks een vervolg te gunnen. Het vervolg op de hack 'n' slash-game van topontwikkelaar Platinum Games was er hoogstwaarschijnlijk zonder Nintendo niet eens gekomen, aangezien het eerste deel (volledig onterecht) commercieel geen succes is geworden. Spelers die het origineel hebben gemist hebben geluk, want het eerste deel wordt gebundeld bij deze release en is -vijf jaar later- nog steeds meer dan de moeite waard.

Bayonetta is misschien wel het meest sexy vrouwelijk videogame personage ooit. Haar “leren” jumpsuit accentueert haar rondingen en de in-game actie en filmpjes zijn behoorlijk gewaagd. Dikwijls beweegt de camera over Bayonetta’s perfecte bil- en borstpartijen, maar ook de intimiteit van haar kruis wordt niet ongemoeid gelaten. Het karakter en de game lijken wat dat betreft vooral gemaakt te zijn voor de hetero mannelijke speler, maar Cereza (Bayonetta’s echte naam) is een zeer zelfverzekerd wezen en is bewust van haar eigen schoonheid en seksualiteit. Die gebruikt ze dan ook om haar bondgenoten en vijanden uit te dagen, alvorens ze gewelddadig laat merken dat ze niet voor de poes is. Ik kan mij voorstellen dat vrouwen het heerlijk vinden om met zo’n sterk personage te spelen.

bayonetta2-1

Je moet behoorlijk houden van over-de-top, want zowel het verhaal als de gameplay zijn van een andere wereld. Bayonetta 2 begint bijvoorbeeld met een epische scène waar Cereza bovenop een supersonische jet een groot monster in elkaar ramt, en van daaruit gaat het hard richting waanzin. De gameplay is niet veel veranderd ten opzichte van het eerste deel en bouwt dus nog steeds verder op de Devil May Cry serie. Bayonetta heeft navenant veel combos tot haar beschikking die met veel oefening aan elkaar te rijgen zijn, al is er nog steeds een 'easy' modus waarin je zo je wilt het touchscreen van de Wii U kunt gebruiken om simpelweg de stoerste moves te maken.

Op die lagere moeilijkheden lijkt de game misschien een simpele button masher te zijn, maar je zult zien dat op hogere moeilijkheidsgraden er behoorlijk wat skills worden verwacht. De basis van de gevechten zit hem nog steeds in het feit dat je “witch time” kunt initiëren door op het laatste moment een vijandelijke aanval te ontwijken. Witch time laat de tijd veel langzamer lopen, waardoor je nauwgezet een welgeplaatste, verwoestende combo kunt uitvoeren.

Leuk zijn ook de nieuwe onderwatergevechten, vaardigheden en wapens. Oude favorieten zoals de Kafka (een boog), Alruna (Zweep) en Rakashasa (twee zwaarden) keren terug, maar tegelijkertijd worden er behoorlijk wat nieuwe elementen geïntroduceerd. Umbran Climax is een vaardigheid die te gebruiken is, wanneer de energiemeter is volgelopen. Deze speciale aanval is vooral handig als er grote groepen vijanden op het scherm zijn en kan zeer destructief zijn, mits de combo goed wordt uitgevoerd. Tevens wordt Bayonetta’s levensbalk weer aangevuld tijdens het gebruik. Deze vaardigheid is dus van grote strategische waarde, zeker als je de game op de hoogste moeilijkheidsgraden wilt uitspelen.

Na het uitspelen ligt er nog heel veel gameplay op je te wachten. Tijdens het spel speel je namelijk Verce cards vrij, welke nieuwe uitdagingen openen in de coöperatieve Tag Climax modus. Elke speler krijgt precies dezelfde vijanden voorgeschoteld en het is zaak om voor je eigen high score te spelen. Daarnaast zijn er toffe Nintendo kostuums te unlocken voor Bayonetta. Zo cosplayed ze als Fox McCloud en Samus Aran en kan ze zelfs flaneren in het roze jurkje van Princess Peach. leuk is dat deze unlockables ook in het bijgevoegde origineel zitten.

bayonetta2-2
Het feit dat je de eerste Bayonetta gewoon gratis erbij krijgt maakt dit een moeilijk te negeren game voor Wii U-bezitters.

Naast het feit dat iedereen Bayonetta 2 gewoon gespeeld moet hebben is de waarde propositie niet te onderkennen. Je krijgt twee fantastische games met zeeën vol herspeelbaarheid. Er valt altijd iets nieuws te ontdekken en het écht volbrengen van Bayonetta’s uitdagingen is een behoorlijke kluif. Hier ben je nog jaren zoet mee, en als je ook maar enige affiniteit hebt met games waarbij je zo cool mogelijk de vijand moet zien te verslaan ben je niet goed bij je hoofd als je deze 1-2 punch aan je voorbij laat gaan.

Rick van Beem

Rick is Marketing manager bij Lunagames, PR manager bij OneBigGame en co-host van de gamecowboys podcast. Volg Rick via @ianfleming77 op Twitter.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies