Waarom mensen zo graag computergames spelen...

Vorig artikel Volgend artikel
Waarom mensen zo graag computergames spelen...

Op treinspotten na zijn er maar weinig hobby's die meer kritiek krijgen dan het spelen van computerspelletjes. In haar boek Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World... gaat de Amerikaanse spelletjesontwikkelaar Jane McGonigal op zoek naar de reden van het succes van computergames.

Want dat succes begint namelijk fenomenale afmetingen aan te nemen. World of Warcraft, bijvoorbeeld, is zo'n online spel waar verschillende spelers het tegen elkaar opnemen met zwaarden en magische hulpmiddelen en dat vandaag globaal door zo'n 11 miljoen mensen wordt gespeeld. Dagelijks worden zo'n 30 miljoen manuren binnen deze digitale wereld gespendeerd, een tijdverdrijf dat elke speler zo'n 12 euro per maand kost.

Zien velen zien dit als een teken van verslaving, dan omschrijft McGonigal het eerder als een schoolvoorbeeld van toegepaste psychologie en expertise in motivatie.

Computerspelletjes, zegt McGonigal, geven in vele opzichten meer voldoening dan de echte wereld: de taken zijn duidelijker en beter omlijnd, feedback en beloningen (volledig virtueel) volgen onmiddellijk en zijn alomaanwezig. De spelers smeden vriendschappen, vooral wanneer ze teams kunnen vormen en daarnaast geven ze deelnemers de kans om hun talent en progressie aan de wereld te demonstreren.

Managementconsultants - altijd op zoek naar manieren om personeel te motiveren - kunnen een boel leren van Blizzard Entertainment, de bedenker van World of Warcraft. Dat bedrijf weet namelijk maar al te best hoe het zijn spelers gelukkig en productief kan houden. Ook Nike past lessen uit de ontwikkeling van games toe om mensen ervan te overtuigen fit te blijven, terwijl The Guardian op eenzelfde wijze zijn lezers motiveerde om een kwart miljoen Wikileaksdocumenten door te ploeteren.

Hoewel spelletjesontwikkelaars niet snel een Nobelprijs toegekend zullen krijgen, heeft de gamewereld interessante lessen in petto voor de echte wereld, besluit McGonigal. En vice versa..

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies