Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Op treinspotten na zijn er maar weinig hobby’s die meer kritiek krijgen dan het spelen van computerspelletjes. In haar boek Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World… gaat de Amerikaanse spelletjesontwikkelaar Jane McGonigal op zoek naar de reden van het succes van computergames.
Want dat succes begint namelijk fenomenale afmetingen aan te nemen. World of Warcraft, bijvoorbeeld, is zo’n online spel waar verschillende spelers het tegen elkaar opnemen met zwaarden en magische hulpmiddelen en dat vandaag globaal door zo’n 11 miljoen mensen wordt gespeeld. Dagelijks worden zo’n 30 miljoen manuren binnen deze digitale wereld gespendeerd, een tijdverdrijf dat elke speler zo’n 12 euro per maand kost.
Zien velen zien dit als een teken van verslaving, dan omschrijft McGonigal het eerder als een schoolvoorbeeld van toegepaste psychologie en expertise in motivatie.
Computerspelletjes, zegt McGonigal, geven in vele opzichten meer voldoening dan de echte wereld: de taken zijn duidelijker en beter omlijnd, feedback en beloningen (volledig virtueel) volgen onmiddellijk en zijn alomaanwezig. De spelers smeden vriendschappen, vooral wanneer ze teams kunnen vormen en daarnaast geven ze deelnemers de kans om hun talent en progressie aan de wereld te demonstreren.
Managementconsultants – altijd op zoek naar manieren om personeel te motiveren – kunnen een boel leren van Blizzard Entertainment, de bedenker van World of Warcraft. Dat bedrijf weet namelijk maar al te best hoe het zijn spelers gelukkig en productief kan houden. Ook Nike past lessen uit de ontwikkeling van games toe om mensen ervan te overtuigen fit te blijven, terwijl The Guardian op eenzelfde wijze zijn lezers motiveerde om een kwart miljoen Wikileaksdocumenten door te ploeteren.
Hoewel spelletjesontwikkelaars niet snel een Nobelprijs toegekend zullen krijgen, heeft de gamewereld interessante lessen in petto voor de echte wereld, besluit McGonigal. En vice versa..
Verder lezen over Games
Gaming23.04.2024
Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Gaming15.04.2024
Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt
Gaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Gaming28.03.2024
Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Gaming20.03.2024
Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film
Gaming20.03.2024
De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting
Verder lezen over World of Warcraft
Gaming09.04.2024
Alle verschillende smaken maken World of Warcraft weer populair
Het begon allemaal met vanilleGaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming05.06.2023
De beste fictionele personages in WoW Classic WoTLK
Gaming29.11.2022
World of Warcraft: #Dragonflight is nu live!
Gaming11.08.2022
Deze 7 bedrijven verdienen het meest aan games
Gaming19.04.2022
Dit is de 9e uitbreiding van World of Warcraft: Dragonflight
spelers keren terug naar AzerothGaming19.04.2022
Na het succes uit 2008 komt nu Wrath of the Lich King Classic
Gaming18.01.2022