De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een meerderheid van zakelijke IT-afdelingen is niet in staat of bereid om ondersteuning te bieden voor werknemers die hun eigen apparatuur naar de werkplek meenemen (BYOD). Dit blijkt uit de resultaten van een Britse enquête van Dell KACE. Nu blijkt dat 56% van de ondervraagde IT-professionals vindt dat hun servicedesk onvoldoende in staat is om werknemers te ondersteunen die hun eigen tablets binnen het bedrijfsnetwerk willen gebruiken. De reden hiervoor is dat de servicedesk BYOD niet kan of wil ondersteunen.
Circa 27% van de 149 ondervraagden gaf aan dat hun servicedesk weliswaar in staat is om ondersteuning te bieden voor traditionele apparatuur, maar dat dit niet voor tablets geldt. Bovendien meldt 18% dat hun helpdesk er moeite mee heeft om ondersteuning te bieden voor de apparatuur die het personeel naar de werkplek meeneemt. 11% zegt geen nieuwe apparatuur te willen ondersteunen.
Ik vind het zorgwekkend dat bedrijven ten aanzien van BYOD een ‘kan niet/wil niet’-opstelling aan de dag leggen. Deze groeiende trend zet IT-organisaties onder druk om voor extra ondersteuning te zorgen. Het is voor bedrijven van cruciaal belang dat hun IT-afdeling in staat is om op eenvoudige wijze om te springen met de realiteit dat er steeds meer apparatuur van buitenaf de organisatie binnenkomt. Een effectieve BYOD-strategie voorziet in de behoeften van werknemers om hun productiviteit te verhogen, hetgeen weer positieve gevolgen heeft voor het bedrijfsresultaat. Bedrijven zouden goed moeten nadenken over de manier waarop ze met de BYOD-pogingen van hun werknemers omgaan. Met de juiste oplossing kunnen ze de productiviteit van hun organisatie een krachtige impuls geven.
Geconfronteerd met de vraag of hun servicedesk is geïntegreerd met alle andere tools voor systeembeheer, antwoordde 20 procent van de IT-professionals dat dit nog steeds niet het geval is en dat tal van andere beheertaken handmatig worden uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan een derde (36 procent) van alle ICT-problemen wordt bijgehouden met behulp van spreadsheets, e-mailberichten of een in eigen beheer ontwikkeld systeem.
Jan Stedehouder, schrijver van het boek Bring Your Own Device, neemt hier een duidelijke stelling in: “Bedrijven die nu nog stellen dat ze Bring your own niet willen ondersteunen, hebben het afgelopen jaar zitten slapen en hebben onvoldoende begrepen dat het niet om een overwaaiende hype gaat. Investeren in BYOD betekent investeren in de kwaliteit van je mensen, de kwaliteit van je bedrijfsprocessen en investeren in een IT-omgeving die duurzaam snel kan schakelen bij technologische innovaties. Niets doen, negeren of verbieden is struisvogelpolitiek.”
“Dat de technische ondersteuning van apparaten gebrekkig is, is tot daaraan toe. Veel zorgelijker is het dat bedrijven nauwelijks een goed beeld hebben van hun professionals aan inhoudelijke en technische ondersteuning daadwerkelijk nodig hebben bij het invoeren van een BYOD-beleid. Het gevolg is dat het potentieel voor self-service ICT sterk wordt onderschat. Mijns inziens zouden servicedesks meer het karakter moeten krijgen van een genius bar: midden in de organisatie, laagdrempelig en hulp op maat. Maar dan moet je wel aan de achterkant de zaak goed inrichten,” aldus Stedehouder.
Andere enquêtebevindingen zijn:
Wat betreft het bijhouden en oplossen van IT-problemen is 23 procent van de ondervraagden van mening dat hun organisatie geen goed overzicht heeft op IT-problemen. Ze geven aan dat er sprake is van weinig of geen overzicht.
Circa 52% zegt dat de servicedesk wordt gezien als ‘de verbindende schakel tussen de IT en de business – de reden waarom onze serviceniveaus ertoe doen’. Nog eens 20% geeft aan dat de servicedesk niet als strategisch onderdeel van de IT-strategie wordt beschouwd. 17% zegt dat ‘gebruikers alleen bij ons aankloppen wanneer ze een ICT-probleem hebben’.
Om een goed overzicht op alle IT-processen te kunnen houden, moeten servicedesks beter worden geïntegreerd met andere tools voor systeembeheer. Het handmatig bijhouden van IT-problemen met behulp van spreadsheets en e-mailberichten gaat gepaard met hoge overheidkosten en neemt bovendien veel tijd in beslag. Als je geen zicht hebt op alle IT-problemen kun je deze ook niet goed oplossen. Om de operationele prestaties te verbeteren moet de IT-organisatie taken op het gebied van systeembeheer automatiseren. Op deze manier kunnen bedrijven zowel tijd als geld besparen. Een dergelijke integratie is een eerste vereiste nu het apparaat- en applicatielandschap een steeds diversere karakter krijgt.
Onderzoeksmethode
In de maand juni en augustus van 2012 nodigde Dell KACE een groot aantal IT-professionals uit om deel te nemen aan een e-mailenquête over de prestaties van hun servicedesk. Er namen in totaal 149 respondenten deel aan de enquête. Onder de deelnemers bevonden zich eerstelijns IT-medewerkers, IT-managers, CIO’s en andere automatiseringsprofessionals. De deelnemers vertegenwoordigden bedrijven van alle omvang en een brede reeks van Britse verticale markten. De onderzoeksconclusies zijn relevant voor de Nederlandse markt.
Deze blogpost is geschreven door Alexander van der Plaats, Marketing Manager Dell KACE Western Europe Region at Dell Inc.
Verder lezen over BYOD
Mobile09.03.2015
Nederlandse bedrijven investeren in Enterprise Mobility
Mobile07.08.2014
De waarde van mobiel verklaard
Technology11.07.2014
Vier nuttige BYOD-lessen uit de praktijk
Van Tilburg University tot het Museum van Hedendaagse KunstOnline11.02.2014
Safer Internet Day: Mens is de zwakste schakel als het gaat om security
Technology18.12.2013
Printopties voor de BYOD’er
Cybercrime05.12.2012
Sophos: 2012 was een jaar van nieuwe platformen en moderne malware
Technology21.09.2012
BYO: de hype voorbij
Technology12.06.2012
Baas van Bring Your Own Device
Verder lezen over ICT
Technology15.04.2024
Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?
DC Business27.09.2023
Denk je aan een carrièreswitch? Overweeg deze 4 banen eens!
Technology13.07.2023
IT-vacaturebank No Fluff Jobs pleit voor salaris-transparantie
Cybercrime07.04.2023
Waarom het voor elke werknemer belangrijk is om iets te weten over cybersecurity
Technology22.02.2023
Aan de slag met Kubernetes: wat je moet weten
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Cybercrime02.12.2021
Waarom ethische hackers de Sherlock Holmes’ van cyberbeveiliging zijn
DC Business01.10.2021
Bedrijven kunnen niet groeien door tekort aan ICT-personeel
Verder lezen over Smartphone
Mobile23.04.2024
Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?
Mobile19.04.2024
OPPO introduceert nieuw Reno-toestel: OPPO Reno11 F 5G
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIOnline30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Mobile18.03.2024