Dead Social: Facebook voor zombies

Vorig artikel Volgend artikel
Dead Social: Facebook voor zombies

'Dead Social' is een nieuw sociaal netwerk dat je toelaat om na je overlijden te communiceren met vrienden en familie. Een absurd idee, vraagt de Zwitserse krant Tages Anzeiger zich af, of een nieuwe manier om met dood om te gaan in de 21ste eeuw?

Het werkt als volgt: je opent een account en bereidt berichten voor die na je overlijden op specifieke tijdsstippen je nabestaanden zullen bereiken via sociale netwerken als Facebook, Twitter en Google+.

Wanneer je status van overlijden wordt bevestigd aan de dienst, wordt je 'dode' account geactiveerd en worden je voorgeprogrammeerde berichten afgeleverd. James Norris, de stichter van 'Dead Social' gelooft dat de dienst "therapeutisch kan zijn, zowel voor diegene die de berichten schrijft, als voor hen die ze achteraf lezen." 

Wat er gebeurt met je digitale eigendom nadat je sterft is een tot nog toe onopgelost vraagstuk voor vele netwerken en bedrijven. Het idee is dus minder gek dan je op het eerste zicht zou denken. De kans bestaat dat de profielen en andere eigendommen van overledenen in de toekomst worden verwijderd, tenzij er een digitaal testament wordt opgemaakt.

Norris wijst specifiek op het nut van 'Dead Social' voor bekendheden en acht het mogelijk dat muzieklabels in de toekomst zo'n account zullen verplichten : "Wat als Amy Winehouse via onze dienst na haar dood onuitgebrachte muziekprojecten of informatie over haar relatie met Pete Doherty had vrijgegeven?

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies