Social Media28.10.2011

Nieuwe Heinz Ketchup: Facebook only


nieuwe-heinz-ketchup-facebook-only.jpg
nieuwe-heinz-ketchup-facebook-only.jpg

Voor het eerst in tien jaar komt Heinz in de VS met een nieuwe ketchup: Heinz Tomato Ketchup gemengd met Balsamico Azijn. Ketchup met Balsamico… Ik ken mensen die dit als grootste belediging van de Balsamico beschouwen, maar het neemt niet weg dat het een uiterst slimme productinnovatie lijkt, met ongetwijfeld zeer interessante marges.

Op 14 november vindt de grote introductie plaats in de VS. Maar die introductie is ‘just for friends’. De ketchup zal namelijk in eerste instantie alleen via Facebook verkrijgbaar zijn. Dat je een introductie alleen communiceert via Facebook is één ding, maar dat je de hele verkrijgbaarheid – van een ‘fast moving consumer good’ zoals ketchup – ook alleen via Facebook doet is wél heel bijzonder.

Het bedrijf experimenteerde al met een dergelijke Facebook-introductie in de UK, in maart dit jaar, en blijkbaar is dat goed genoeg bevallen om nu ook de grote thuismarkt op die manier te veroveren.

Een goeie zet, lijkt me. Het creëert allereerst een buzz op Facebook, maar het zorgt er ook voor dat de fans ook daadwerkelijk beloond worden voor hun klantentrouw. Toevallig heb ik in de afgelopen weken de nodige verhalen gelezen over hoe moeilijk bedrijven het blijken te vinden verder te komen dan het verzamelen van ‘Likes’, nou, dit lijkt me een uitstekende manier om ermee om te gaan. En in dit geval zal het overigens ook uitstekend bijdragen aan het verkrijgen van die zo fel begeerde extra ‘Likes’, maar dat lijkt bijzaak.

Het is leuk om te zien dat bedrijven die gezien kunnen worden als zuivere offline merken, toch zo sterk kunnen inzetten op social media. (nou ja, leuk voor social media, maar minder leuk voor de retailsector, die het toch al zo lastig heeft.)

Heinz doet het overigens al buitengewoon goed op Facebook – het merk heeft meer dan 800.000 fans en is actief in gesprek met deze volgers. En dat het vertrouwen in de kracht van online en word-of-mouth erg groot lijkt mag blijken uit het feit dat Heinz heeft aangegeven vooralsnog niet extra te willen gaan adverteren voor dit product. Of de Ketchup ook naar Nederland verstuurd gaat worden is me overigens nog niet duidelijk.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt