Events14.07.2022

Dit was ​Kids & Jongeren Marketing 2022


De (belevings)wereld van kids en jongeren verandert continu. Hoe ga je daar als merk mee om? Er moeten als organisatie belangrijke beslissingen worden genomen, wat is nu een goede marketing- of communicatiestrategie? Marketing en communicatie zijn belangrijker dan ooit voor merken om hun publiek te bereiken. Op 27 juni namen de experts in dit vak ons mee in de nieuwste trends en ontwikkelingen voor de jonge generaties.

Hierbij een samenvatting van een selectie van de sprekers.

Openingslezing werd verzorgd door Sander Duivestein, Trend analist, auteur van Real Fake Book. Het is ieder keer een verrassing om naar Sander te luisteren. Hij liet een filmpje zien van jongeren die op straat werden gevraagd om een klok te lezen. Een aantal jongeren konden niet aangeven hoe laat het was. Zijn ze verleerd om een klok te lezen? Hebben ze op school wel geleerd om een klok te lezen? Of moeten zo nog een klok lezen tegenwoordig als je het ook direct aan Siri kan vragen.

Veel jongeren van de huidige generatie googlen niet meer. Ze zoeken dingen op @ TikTok. “”Ik Google niet meer ik TikTok”. Waarom zou je zoeken naar een pagina met geschreven tekst als je het direct kan opzoeken op TikTok waar je in een korte filmpje uitgelegd krijgt hoe je bijv. een gerecht moet maken?

Sander vertelde over een roze muur in Los Angeles. Ik moest het zelf opzoeken maar blijkbaar super bekend bij instagrammers. “The Pink Wall is de bubblegum roze gevel van de flagship store van ontwerper Paul Smith op Melrose Avenue. Het is echter bekender als achtergrond voor selfies. Mensen reizen van over de hele wereld naar de Roze Muur om de kans te krijgen een foto te nemen op de iconische locatie die beroemd is geworden door Instagram-influencers.” Buurtbewoners waren zo boos over dit fenomeen, dat erg veel drukte veroorzaakte, dat ze op een gegeven moment zelf iets erop kladden.

Online identiteit van veel jongeren is belangrijker dan de offline identiteit

Bart Kampschreur helpt als marketingmanager bij Vertigo 6 organisaties met hun jongerencommunicatie. Bijvoorbeeld via TikTok, Reddit, YouTube of met behulp van influencers en creators. Bart hield een lezing over het met als titel: Hoe zet je succesvol korte video in bij je campagne om jongeren te bereiken?

Voor game ontwikkelaars is het belangrijk om in de eerste paar weken te scoren. Want 70% van de omzet wordt in de eerste paar weken behaald na je lancering. Er is enorm veel informatie en door alle streamingdiensten bijv. zoals Netflix, Disney+, Amazon Prime etc. ontstaat er keuzestress onder jongeren. Ze willen nu dat de diensten aan de jongeren suggesties doen: “Laat mij maar iets zien”

Ook is er een korte video trend. Het begon ooit met Vine (Vine was een Amerikaanse hostingdienst voor korte video’s waar gebruikers videoclips met een looping van zes seconden konden delen). Vine is in 2016 gestopt (nog steeds onbegrijpelijk waarom). Tiktok, Instagram Reels en Youtube Shorts zijn hierop ingesprongen.

TikTok is een interessante kanaal. Iedereen kan namelijk viral gaan. Ook als je 0 volgers hebt. Je krijgt namelijk vanuit TikTok voorstellen waar je naar kan kijken. Bart raadde aan om een ‘langere’ event af te bakenen en daar bijv. 5 video’s van te maken van 10 seconden.

Bij TikTok moet je altijd je geluid aanzetten. En film verticaal. Een paar cijfers die voorbij kwamen:

  • Sinds 2020 duren 50% van de video’s online nog maar minder dan een minuut
  • 63% van de ads met hoogste CTR (Click-Through Rate) laat <3 seconden de hoofdboodschap zien.
  • 33% van de video’s met beste VTR (View Through Rate) breekt de vierde muur (De vierde wand is een voorstelling conventie waarbij een onzichtbare, ingebeelde wand scheidt actoren van het publiek. Terwijl het publiek door deze “muur” kan kijken, gaat de conventie ervan uit, dat de acteurs doen alsof ze dat niet kunnen.) Je spreekt dus door het breken van de vierde muur direct met de kijkers.
  • 40% van de video’s met hoogste CTR heeft een TikTok-vormgeving
  • 47% van de video’s met de hoogste VTR spelen in op emoties. Bijvoorbeeld door verrassend of grappig te zijn (katten werken altijd goed!)
  • 53% van de advertentievideo’s met hoogste view-through-rate gebruikt een TikTok-creator.

Belangrijkste boodschap was:

“Een jongere bepaalt binnen 3 seconden of je uiting de moeite waard is”

Yvonne van Sark, Partner en adviseur bij Youngworks en auteur van onder andere het Puberbrein. Yvonne hield een lezing over “Opgroeien terwijl de wereld in brand staat”.

Ze startte met een filmpje gemaakt in een auto tijdens een brand in San Francisco. Vader houdt peuter rustig, zingt tijdens ontsnapping uit een brandend gebied. Wat vinden Nederlandse jongeren tussen de 15 – 29 jaar het moeilijkst om op te geven? Als het gaat om energiebesparing en/of klimaatverandering.

1. Streamen van video’s (Netflix, Youtube) – 30%
2. Autobezit – 28%
3. Vlees eten – 19%
4. Kleren kopen – 13%
5. Vliegen – 9%

Volgens een onderzoek van de European Investment Bank 2021. De kracht van jongeren:

  • ze hebben nog schone handen
  • belichamen de toekomst
  • jongeren zijn verbonden
  • voorhoede, jongeren bepalen wat hip en happening is
  • sterke banden met (groot) ouders
  • zelfbewust
  • energie & ambitie
  • jongeren krijgen aanmoediging door andere generaties.

Een gemiddelde persoon van 25 jaar moet 40 jaar werken. Dat is 80.000 uur! Dus binnen je werkzaamheden kan je ook de wereld in ieder geval een beetje beter proberen te maken (bijv. door duurzaam te produceren etc.)

Bedrijven moeten niet aan Youth Washing doen (denkend aan Green Washing) maar oprecht met een duidelijke boodschap komen richting jongeren. Een goede voorbeeld is de reclame campagne van de Radboud Universiteit “Influencer worden?”

Martijn Vlasblom, Strateeg bij M2Media vertelde over “Hoe bereik je de onbereikbare doelgroep? Versnipperde mediagebruik in 2022”

Toen Martijn nog een kind was konden merken kinderen (en hun ouders) makkelijk bereiken via bijv. tv kanalen zoals Jetix, Cartoon Network, NPO3, Fox Kids, Ketnet, Nickelodeon en bijv. tijdschriften zoals Quest en TamTam. Nu is de media super versnipperd. Hierbij een aantal interessante bevindingen:

– mediatijd neemt sterk toe als kinderen ouder worden
– 64% van de ouders zet media in voor eigen rust
– kinderen kijken gemiddeld 113 minuten video per dag (dit kan meer zijn naar gelang onderzoek)
– youtube is voor alle kinderen nummer 1
– vanaf 9-10 jaar begrijpen de meeste kinderen dat vloggers betaald worden
– je kunt kinderen goed bereiken via bioscoopreclames

Het is moeilijker om reclame te maken voor kinderen en jongeren. Natuurlijk houdende meeste bedrijven zich aan de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). Dat is maar goed ook. Een interessant event voor iedereen die bezig is met kids en jongeren marketing. Het is al de 30e editie en ik verwacht dat er meer edities zullen zijn als je de enthousiasme zag van de deelnemers.

Avatar foto
Erdinç Saçan

Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.

Verder lezen over Jongeren

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

Het klimaat blijft een flink discussie punt. Het is iets dat uiteraard ook weer op de agenda staat richting de nieuwe verkiezingen. Want nog altijd werken we in Nederland toe naar de doelstelling om in 2050 klimaatneutra...

Search30.10.2023

Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

TikTok onderneemt actie
​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Uber kun je alleen gebruiken als je 18 jaar of ouder bent. Tenminste, dat was altijd de regel. Nu introduceert het bedrijf ook profielen voor mensen van 13 tot 17 jaar. Zo kunnen jongeren bijvoorbeeld veilig thuiskomen n...

Online18.05.2023

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Niet overal even welkom
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Verder lezen over Kinderen

Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis

Vitamine Buiten: als je een kind hebt, dan kun je dit nummer wel dromen. Spotify wil je helpen hem uit jouw luistergeschiedenis te houden.

Online13.09.2024

Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Sociale media liggen al jaren onder vuur: wat is nou precies de verantwoordelijkheid van die platforms? Content voor kinderen filteren niet, zo blijkt.

Social Media03.09.2024

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Efteling start een virtuele rij voor zijn meest populaire attractie

Je kunt voor de Droomvlucht aansluiten in de virtuele wachtrij. Dat scheelt urenlang je kinderen vermaken.

Online02.07.2024

Efteling start een virtuele rij voor zijn meest populaire attractie

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials

Snapchat blokkeert vanaf nu automatisch vriendenverzoeken blokkeren als ze van kwaadwillenden afkomstig lijken te zijn. Dat is niet zomaar.

Social Media26.06.2024

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials

Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?

Je kind vraagt al even om een mobiele telefoon, de eerste klasgenootjes of oudere broer en zus hebben er al een. Waar doe je als ouder goed aan en wat is nou het juiste moment om de eerste telefoon te geven? Het is een vraag waar iedere ouder wel mee zit. 

Mobile23.04.2024

Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Steam introduceert Families, hele familie een ban bij cheaten

Steam komt met een nieuw programma: Steam Families. De bedoeling is dat je hiermee op een makkelijke manier games kunt uitwisselen die iemand in het gezin al bezit. Heel handig, maar het heeft ook zo zijn keerzijde. Is i...

Gaming19.03.2024

Steam introduceert Families, hele familie een ban bij cheaten

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

1000 woorden per dag, dat is wat een kind dat niet vaak schermen om zich heen heeft wel meekrijgen, maar kinderen met schermen niet. Peuters zouden door schermgebruik zo’n 1000 woorden per dag missen en dat verstoord d...

Gadgets12.03.2024

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

Verder lezen over Online Marketing

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter

Verder lezen over TikTok

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Sociale media liggen al jaren onder vuur: wat is nou precies de verantwoordelijkheid van die platforms? Content voor kinderen filteren niet, zo blijkt.

Social Media03.09.2024

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm

Geen zorgen, je hoeft het niet te missen, want dit is weer een nieuwe editie van Deze Week Viral.

Social Media01.09.2024

Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm

Deze Week Viral: very demure, very mindful uitgelegd

Very Demure, Very Mindful: wat betekent die internetmeme toch. We duiken er -voor zover dat kan bij het internet- in in Deze Week Viral.

Social Media25.08.2024

Deze Week Viral: very demure, very mindful uitgelegd

Deze week viral: komkommer, raw dogging en giga-zendmast

Met de Olympische Spelen achter ons missen we veel viral video's, maar geen zorgen: er is altijd wel weer iets nieuws dat viraal gaat.

Social Media18.08.2024

Deze week viral: komkommer, raw dogging en giga-zendmast

Gaat je partner vreemd op TikTok? Dat kan worden gecheckt

Verdenk je je partner ervan wel eens met mensen te flirten op social media, of misschien wel meer? Er zijn mensen die dat voor je checken.

Social Media16.08.2024

Gaat je partner vreemd op TikTok? Dat kan worden gecheckt

TikTok laat je met 32 mensen tegelijk chatten: maar niet iedereen

TikTok voegt nu de mogelijkheid toe om groepschats te hebben met 32 mensen tegelijk. Hierdoor kun je makkelijker met een grote groep mensen TikToks delen.

Social Media13.08.2024

TikTok laat je met 32 mensen tegelijk chatten: maar niet iedereen

Helaas, je kunt geen geld meer verdienen met TikTok kijken

TikTok creëerde een nieuwe app waarmee je geld kon verdienen door TikToks te kijken, te liken en meer, maar moet daar nu mee stoppen door de EU.

Social Media06.08.2024

Helaas, je kunt geen geld meer verdienen met TikTok kijken

Deze Week Viral: walvis wint, Kamala is brat en Fluffy Coke

Deze week waren er Olympische spelen én Comic Con, maar er was behalve die sportevenementen nog veel meer dat viral ging. Bekijk het hier.

Social Media28.07.2024

Deze Week Viral: walvis wint, Kamala is brat en Fluffy Coke