Events14.07.2022

Dit was ​Kids & Jongeren Marketing 2022


De (belevings)wereld van kids en jongeren verandert continu. Hoe ga je daar als merk mee om? Er moeten als organisatie belangrijke beslissingen worden genomen, wat is nu een goede marketing- of communicatiestrategie? Marketing en communicatie zijn belangrijker dan ooit voor merken om hun publiek te bereiken. Op 27 juni namen de experts in dit vak ons mee in de nieuwste trends en ontwikkelingen voor de jonge generaties.

Hierbij een samenvatting van een selectie van de sprekers.

Openingslezing werd verzorgd door Sander Duivestein, Trend analist, auteur van Real Fake Book. Het is ieder keer een verrassing om naar Sander te luisteren. Hij liet een filmpje zien van jongeren die op straat werden gevraagd om een klok te lezen. Een aantal jongeren konden niet aangeven hoe laat het was. Zijn ze verleerd om een klok te lezen? Hebben ze op school wel geleerd om een klok te lezen? Of moeten zo nog een klok lezen tegenwoordig als je het ook direct aan Siri kan vragen.

Veel jongeren van de huidige generatie googlen niet meer. Ze zoeken dingen op @ TikTok. “”Ik Google niet meer ik TikTok”. Waarom zou je zoeken naar een pagina met geschreven tekst als je het direct kan opzoeken op TikTok waar je in een korte filmpje uitgelegd krijgt hoe je bijv. een gerecht moet maken?

Sander vertelde over een roze muur in Los Angeles. Ik moest het zelf opzoeken maar blijkbaar super bekend bij instagrammers. “The Pink Wall is de bubblegum roze gevel van de flagship store van ontwerper Paul Smith op Melrose Avenue. Het is echter bekender als achtergrond voor selfies. Mensen reizen van over de hele wereld naar de Roze Muur om de kans te krijgen een foto te nemen op de iconische locatie die beroemd is geworden door Instagram-influencers.” Buurtbewoners waren zo boos over dit fenomeen, dat erg veel drukte veroorzaakte, dat ze op een gegeven moment zelf iets erop kladden.

Online identiteit van veel jongeren is belangrijker dan de offline identiteit

Bart Kampschreur helpt als marketingmanager bij Vertigo 6 organisaties met hun jongerencommunicatie. Bijvoorbeeld via TikTok, Reddit, YouTube of met behulp van influencers en creators. Bart hield een lezing over het met als titel: Hoe zet je succesvol korte video in bij je campagne om jongeren te bereiken?

Voor game ontwikkelaars is het belangrijk om in de eerste paar weken te scoren. Want 70% van de omzet wordt in de eerste paar weken behaald na je lancering. Er is enorm veel informatie en door alle streamingdiensten bijv. zoals Netflix, Disney+, Amazon Prime etc. ontstaat er keuzestress onder jongeren. Ze willen nu dat de diensten aan de jongeren suggesties doen: “Laat mij maar iets zien”

Ook is er een korte video trend. Het begon ooit met Vine (Vine was een Amerikaanse hostingdienst voor korte video’s waar gebruikers videoclips met een looping van zes seconden konden delen). Vine is in 2016 gestopt (nog steeds onbegrijpelijk waarom). Tiktok, Instagram Reels en Youtube Shorts zijn hierop ingesprongen.

TikTok is een interessante kanaal. Iedereen kan namelijk viral gaan. Ook als je 0 volgers hebt. Je krijgt namelijk vanuit TikTok voorstellen waar je naar kan kijken. Bart raadde aan om een ‘langere’ event af te bakenen en daar bijv. 5 video’s van te maken van 10 seconden.

Bij TikTok moet je altijd je geluid aanzetten. En film verticaal. Een paar cijfers die voorbij kwamen:

  • Sinds 2020 duren 50% van de video’s online nog maar minder dan een minuut
  • 63% van de ads met hoogste CTR (Click-Through Rate) laat <3 seconden de hoofdboodschap zien.
  • 33% van de video’s met beste VTR (View Through Rate) breekt de vierde muur (De vierde wand is een voorstelling conventie waarbij een onzichtbare, ingebeelde wand scheidt actoren van het publiek. Terwijl het publiek door deze “muur” kan kijken, gaat de conventie ervan uit, dat de acteurs doen alsof ze dat niet kunnen.) Je spreekt dus door het breken van de vierde muur direct met de kijkers.
  • 40% van de video’s met hoogste CTR heeft een TikTok-vormgeving
  • 47% van de video’s met de hoogste VTR spelen in op emoties. Bijvoorbeeld door verrassend of grappig te zijn (katten werken altijd goed!)
  • 53% van de advertentievideo’s met hoogste view-through-rate gebruikt een TikTok-creator.

Belangrijkste boodschap was:

“Een jongere bepaalt binnen 3 seconden of je uiting de moeite waard is”

Yvonne van Sark, Partner en adviseur bij Youngworks en auteur van onder andere het Puberbrein. Yvonne hield een lezing over “Opgroeien terwijl de wereld in brand staat”.

Ze startte met een filmpje gemaakt in een auto tijdens een brand in San Francisco. Vader houdt peuter rustig, zingt tijdens ontsnapping uit een brandend gebied. Wat vinden Nederlandse jongeren tussen de 15 – 29 jaar het moeilijkst om op te geven? Als het gaat om energiebesparing en/of klimaatverandering.

1. Streamen van video’s (Netflix, Youtube) – 30%
2. Autobezit – 28%
3. Vlees eten – 19%
4. Kleren kopen – 13%
5. Vliegen – 9%

Volgens een onderzoek van de European Investment Bank 2021. De kracht van jongeren:

  • ze hebben nog schone handen
  • belichamen de toekomst
  • jongeren zijn verbonden
  • voorhoede, jongeren bepalen wat hip en happening is
  • sterke banden met (groot) ouders
  • zelfbewust
  • energie & ambitie
  • jongeren krijgen aanmoediging door andere generaties.

Een gemiddelde persoon van 25 jaar moet 40 jaar werken. Dat is 80.000 uur! Dus binnen je werkzaamheden kan je ook de wereld in ieder geval een beetje beter proberen te maken (bijv. door duurzaam te produceren etc.)

Bedrijven moeten niet aan Youth Washing doen (denkend aan Green Washing) maar oprecht met een duidelijke boodschap komen richting jongeren. Een goede voorbeeld is de reclame campagne van de Radboud Universiteit “Influencer worden?”

Martijn Vlasblom, Strateeg bij M2Media vertelde over “Hoe bereik je de onbereikbare doelgroep? Versnipperde mediagebruik in 2022”

Toen Martijn nog een kind was konden merken kinderen (en hun ouders) makkelijk bereiken via bijv. tv kanalen zoals Jetix, Cartoon Network, NPO3, Fox Kids, Ketnet, Nickelodeon en bijv. tijdschriften zoals Quest en TamTam. Nu is de media super versnipperd. Hierbij een aantal interessante bevindingen:

– mediatijd neemt sterk toe als kinderen ouder worden
– 64% van de ouders zet media in voor eigen rust
– kinderen kijken gemiddeld 113 minuten video per dag (dit kan meer zijn naar gelang onderzoek)
– youtube is voor alle kinderen nummer 1
– vanaf 9-10 jaar begrijpen de meeste kinderen dat vloggers betaald worden
– je kunt kinderen goed bereiken via bioscoopreclames

Het is moeilijker om reclame te maken voor kinderen en jongeren. Natuurlijk houdende meeste bedrijven zich aan de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). Dat is maar goed ook. Een interessant event voor iedereen die bezig is met kids en jongeren marketing. Het is al de 30e editie en ik verwacht dat er meer edities zullen zijn als je de enthousiasme zag van de deelnemers.

Avatar foto
Erdinç Saçan

Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.

Verder lezen over Jongeren

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

Het klimaat blijft een flink discussie punt. Het is iets dat uiteraard ook weer op de agenda staat richting de nieuwe verkiezingen. Want nog altijd werken we in Nederland toe naar de doelstelling om in 2050 klimaatneutra...

Search30.10.2023

Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

TikTok onderneemt actie
​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Uber kun je alleen gebruiken als je 18 jaar of ouder bent. Tenminste, dat was altijd de regel. Nu introduceert het bedrijf ook profielen voor mensen van 13 tot 17 jaar. Zo kunnen jongeren bijvoorbeeld veilig thuiskomen n...

Online18.05.2023

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Niet overal even welkom
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders

Snapchat geeft ouders meer mogelijkheden om te zorgen dat hun tieners geen zaken op Snapchat zien die niet voor tieners bestemd zijn. Tieners krijgen wel een melding wanneer hun ouders gebruik willen maken van deze conte...

Social Media15.03.2023

Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders

Verder lezen over Kinderen

Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?

Je kind vraagt al even om een mobiele telefoon, de eerste klasgenootjes of oudere broer en zus hebben er al een. Waar doe je als ouder goed aan en wat is nou het juiste moment om de eerste telefoon te geven? Het is een vraag waar iedere ouder wel mee zit. 

Mobile23.04.2024

Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Steam introduceert Families, hele familie een ban bij cheaten

Steam komt met een nieuw programma: Steam Families. De bedoeling is dat je hiermee op een makkelijke manier games kunt uitwisselen die iemand in het gezin al bezit. Heel handig, maar het heeft ook zo zijn keerzijde. Is i...

Gaming19.03.2024

Steam introduceert Families, hele familie een ban bij cheaten

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

1000 woorden per dag, dat is wat een kind dat niet vaak schermen om zich heen heeft wel meekrijgen, maar kinderen met schermen niet. Peuters zouden door schermgebruik zo’n 1000 woorden per dag missen en dat verstoord d...

Gadgets12.03.2024

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

​Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden

Het was schattig en irritant tegelijk. Het was speelgoed, maar ook een verplichting. Het was zelfs op sommige basisscholen verboden. Op andere basisscholen moest je hem tijdens de les in je laatje doen, maar soms hoorde...

Gadgets04.03.2024

​Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden

Veeleisende sleutelhangers
TikTok verslavend? De EU gaat het uitzoeken

Zelfs mensen van dertig, veertig jaar oud hebben het: even iets opzoeken op TikTok betekent meestal dat je wel wat langer in de app blijft hangen. Al die korte leuke filmpjes met onderwerpen die je leuk vindt: dat is ook...

Social Media19.02.2024

TikTok verslavend? De EU gaat het uitzoeken

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding
Voor de verlanglijst: 10 x kinderspeelgoed met tech

Het is natuurlijk een kinderfeest, Sinterklaas, dus waarschijnlijk zijn jouw kinderen of nichtjes en neefjes al druk bezig met hun verlanglijstje voor de goedheiligman. Of je nou zelf op zoek bent naar mooie cadeaus voor...

Gadgets02.11.2023

Voor de verlanglijst: 10 x kinderspeelgoed met tech

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over TikTok

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Fortnite en TikTok tegelijk: straks kan het

TikTokken tijdens het Fortniten? Waarschijnlijk kan het binnenkort. Tegelijk. Er zou een Picture-in-Picture-modus naar de game komen.

Gaming11.04.2024

Fortnite en TikTok tegelijk: straks kan het

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht