Events01.06.2015

​Ali B verandert zijn naam in Ali B2B


Een paar dagen geleden liet mijn vrouw mij het inmiddels bekende fragment zien van Ali B in De Wereld Draait Door. “Hier,” zei ze, “dit moet je even zien.” Ik zag de gebruikelijke tafelopstelling met tal van bekende BN-ers en Ali B die aan vechten was tegen zijn emoties en overmand werd door tranen.

Het pakte mij direct. Ik bleef gebiologeerd kijken naar wat Ali B daar liet zien. En ik werd geraakt door zijn oprechtheid, zijn tekst en het gevecht met zijn eigen emoties. Recht uit het hart, rechtstreeks een ander hart rakend. Mooi vond ik het. Zo mooi dat ik de volgende dag op Spotify het nummer heb opgezocht en beluisterd. Ik vond de live versie toch mooier, maar anyway: Ali B triggerde mij om hem een dag later nog een keer te beluisteren.

Nu is Ali B een artiest en zijn liedjes zijn producten, en Ali B een beetje kennende is hij goed in het vermarkten van zichzelf. Zo is hij mede aandeelhouder van het entertainmentbureau SPEC waaronder ook zijn eigen producties vallen. Maar om nu te beweren dat het gefaked is door Ali B is een nogal cynische, harde en harteloze kijk op de wereld. Nee, wat we zagen was een authentieke menselijke emotie. En juist in dat authentieke, echte, herkenbare zit de kracht.

En daar kan men met name in de business to business wereld nog wat van leren. In de B2B zien we online nog maar weinig authentieke verhalen, die mij laten voelen dat ik meer ben dat een rationeel afwegend mens, dat alleen maar op een B2B site komt voor contactgegevens of het downloaden van een productsheet in PDF.

Nee, ook in de B2B wil ik verrast worden met authentieke verhalen van echte mensen. Dat is op zich helemaal niets nieuws in de B2B, want praat maar eens met een salespersoon uit de B2B. De passie en bevlogenheid waarmee zij vertellen over hun producten of diensten is vaak fenomenaal. Wat jammer dat de reikwijdte van die inhoud vaak maar beperkt blijft tot die één op één gesprekken. Zeker ook omdat klanten zich voor wel 70% van het aankoopproces online oriënteren en daar zit die salespersoon nu net niet.

Het zou juist mooi zijn om die authenticiteit en dat mensenwerk ook online vorm te geven. In de publicatie ‘Introducing Challenger Marketing’ van The Corporate Executive Board komt dat mooi naar voren in onderstaand plaatje. Je acteert en handelt samen in die funnel en werkt samen naar een resultaat toe.

(bron: The Challenger Marketing)
(bron: The Challenger Marketing)

Doe je het zo dan scoort ook jouw B2B site gegarandeerd een hit.

The Digital Future of B2B
Wil je leren hoe je authenticiteit en mensenwerk online vorm kunt geven? Om die vraag te beantwoorden organiseren de High Tech Campus Eindhoven, Beeckestijn Business School en Webs op dinsdag 30 juni 2015 hét event over online business to business communicatie, marketing & sales, oftewel The Digital Future of B2B. Een dag voor directieleden, marketing- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.

Met cases van o.a. Philips Lighting, NXP, Makita, DSM, Graydon, TNS Nipo, Vlerick Business School en 15+ andere B2B merken.

Meer info en tickets: http://www.digitalfutureb2b.nl/

Verder lezen over B2B

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, post...

E-mail21.06.2019

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey