Events28.03.2013

Zijn drones echt zo eng? Beslis op het UAS event op 11 april


zijn-drones-echt-zo-eng-beslis-op-het-ua.jpg
zijn-drones-echt-zo-eng-beslis-op-het-ua.jpg

Op 11 april is de tweede editie van het UAS (Unmanned Aircraft Systems) event op de High Tech Campus in Eindhoven. Tijdens het seminar komt naast een breed internationaal overzicht van civiele commerciële toepassingen, ook regelgeving, opleiding en nieuwe technologie aan bod.

De doelgroep voor dit event is niet alleen de UAS-industrie zelf, maar juist ook (potentiële) gebruikers/opdrachtgevers van drones uit het bedrijfsleven, overheid, agrarische sector en de media-industrie. Daarnaast is dit ook een prima gelegenheid voor politici en het geïnteresseerde publiek om dieper geïnformeerd te worden over deze opkomende sector.

De afgelopen weken zijn drones veel in het nieuws (en niet alleen als marketingstunt voor Star Trek). De Tweede Kamer wil opheldering van minister Opstelten over de inzet van drones, omdat het alle schijn heeft dat drones stiekem ingezet worden, waardoor de privacy geschonden zou worden. Zelfs in de Tweede Kamer gaan stemmen op om de inzet van drones aan regels te binden.

Eng?

Maar zijn drones (ook wel UAS of RPAS genoemd) echt zo eng, of zijn er ook positieve toepassingen? Volgens de organisatoren van het UAS Event zijn die er zeker. Drones worden steeds vaker toegepast in de landbouw, voor het in kaart brengen van gebieden, door de procesindustrie (onderhoud van gebouwen, installaties en netwerken zoals gas/olie of spoorlijnen), in de A/V en film wereld (let eens op de vele reclame potjes, die vanuit een interessant perspectief zijn opgenomen of de opening van laatste James Bond film Skyfall), maar ook voor flora en fauna beheer en nog veel meer toepassingen.

Regulering

Het aantal toepassingen is zeer groot, maar het gebruik moet wel wettelijk gereguleerd zijn. Zowel de regels die te maken hebben met de veiligheid als ook het toepassen van bestaande regels voor het behoud van privacy. Stel je voor dat een drone zo maar in de baan van een passagiersvliegtuig terecht komt (zoals enkele weken geleden bij New York gebeurde), dat mag natuurlijk niet gebeuren.

President Obama tekende vorig jaar een wet waarin het de commerciële UAS luchtvaart in 2015 toegestaan wordt volgens strenge regels in het domein van de reguliere bemande luchtvaart te mogen vliegen, of anders gezegd waar de onbemande en bemande luchtvaart in hetzelfde luchtruim mogen vliegen.

DARPAS

Ook in Europa (zowel op landelijk, als op Europees niveau) wordt hard aan regelgeving gewerkt. Dat betekent voor de professionele UAS gebruikers eindelijk duidelijkheid met niet alleen goede regelgeving, maar ook strenge opleidingseisen voor de vlieger, regels waaraan het vliegtuig moet voldoen en regels voor het bedrijf dat de UAS exploiteert. De bedrijven die professioneel UAS gebruiken hebben zich in Nederland ook georganiseerd in de branchevereniging DARPAS om dit verder met elkaar op een hoger niveau te brengen.

Wie nieuwsgierig is kan zich aanmelden via http://uasevent.com – let op, er gelden verschillende prijzen voor verschillende doelgroepen. Bezoek aan de tentoonstelling is sowieso gratis.