Ervaringen versus eigendom: de opkomst van de "experience economy"

Vorig artikel Volgend artikel

In het nog niet zo verre verleden leefde men een tamelijk voorspelbaar leven. Ambities beperkte zich tot een eigen huisje en wellicht een auto of twee. Sporten, familiebezoek en vakanties waren tamelijk vaste prik. Hoe anders is het tegenwoordig: elke dag jagen we met zijn allen iets nieuws na, met als belangrijke drijfveer "nieuwe ervaringen". Hoe belangrijk is techniek eigenlijk in onze jacht?

Ervaringen versus eigendom: de opkomst van de "experience economy"

Jenn Hyman, oprichter van online modeverhuurder Rent The Runway vraagt de veel te grote zaal (want genoeg aanloop, maar Salon H is echt enorm) om terug te denken aan hun ouders. Wat waren hun ambities toen ze net van school kwamen, hun studie afgerond en klaar om het echte leven te beginnen?

"Ownership", volgens Hyman. Ze wilde een eigen huis met goede keuken en liefst een vaatwasser. Een mooie bank en een blinkende auto voor de deur. En mannen zouden de rest van hun leven bezig zijn met het vullen van hun schuur met allerhande (tuin)gereedschap. Want eigendom telde.

Bekijk diezelfde leeftijdscategorie vandaag de dag. Begin- en midden-twintigers zijn niet langer meer bezig met het verzamelen van materiaal, maar ze verzamelen ervaringen. Ze zijn op zoek naar maniere om de volgende mooie reis te maken, de nieuwste muziekstroming te genieten en het volgende restaurant te bezoeken. En het dan het liefst te delen met vrienden en bekenden via sociale netwerken.

"The Experience Economy" in de herdefinitie eigenlijk dus. Volgens Hyman aangejaagd door sociale netwerken en online, mobile media. Want waar onze ouders nog in kleine kring konden pochen met hun nieuwste aanwinsten, zetten sociale netwerken als Facebook, Twitter en Instagram onze "personal brands" in de etalage.

Hyman legt echter uit dat het slechts een deel van de formule is. Belangrijker is het feit dat de meest succesvolle initiatieven uit deze hoek voorbij gaan aan het eigendom, maar mensen de kans bieden om iets te doen wat bijna buiten hun bereik leek: een mooie auto huren om je date op te halen via Uber of een echte designerjurk gedragen door een ster dragen via Rent The Runway. Iets wat te hoog gegrepen leek ineens heel tastbaar maken vindt gretig aftrek.

Bedrijven zullen volgens Hyman op een nieuwe manier naar hun verkoopprocessen moeten bekijken. Want een simpele leverancier/klant-verhouding lijkt niet meer van deze tijd, omdat volgens Hyman zelfs de transactie moet onderdeel zijn van de ervaring. Hyman gebruikt wederom Uber als voorbeeld, waarbij de manier van de taxi oproepen via de app en de exacte tijdstippen waarop zij komen voorrijden bijdragen aan je ervaring van het merk.

"If Amazon offers a delivery date on thursday, but your books somehow get delivered on friday thats okay most of the time", aldus Hyman, "but if we [Rent The Runway] are confronted with that same issue, we potentially ruin a very important night in your life!"

Ongeacht haar passie voor de "experience economy" ziet Hyman geen volledige shift voor zich. Volgens haar zijn er teveel dingen te noemen die mensen te dicht aan het hart gaan om niet in eigen beheer te hebben. Sommige dingen veranderen nu eenmaal niet. "That easy", voegde ze er nog even snel aan toe.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies