Tussen al het zakelijke geweld was er op eDay ook ruimte voor de menselijke kant van business. De Zweed Jan Gunnarsson is CEO van de Hostmanship Development Group uit Zweden en op eDay gaf hij een lezing over het belang van gastvrijheid (Hostmanship) voor organisaties.
Aan de hand van een anekdote over een altijd vrolijke buschauffeur, liet Jan Gunnarsson zien wat het effect is wanneer je als mens je werk met plezier doet en mensen echt welkom heet in jouw organisatie. Dat heeft niets te maken met service, maar met echte gastvrijheid, komend vanuit het hart in plaats van de brains. Door op die manier te werk te gaan, draag je daadwerkelijk bij aan het succes van een organisatie.
De conclusie van het verhaal was dat Hostmanship een keuze is die je als individu elke ochtend kunt maken. Je kunt het niet leren, je bent het al. Je moet alleen verantwoordelijkheid nemen voor dingen die je stoppen om gastvrij te zijn in je werk en op die manier zorgen dat er geen ‘grey days‘ meer in je bestaan voorkomen. Dit doe je door te zorgen dat er geen stress is in je leven, goed op je gezondheid te letten, voldoende te slapen, niet blijven hangen in je zorgen en je niet te laten stoppen door je ego en angsten.
De chauffeur uit het voorbeeld zag het bijvoorbeeld niet als zijn werk om mensen van A naar B te brengen. “I give people a better day” was the business he was in…
Deloitte als katalysator van online innovatie
Later op de dag gaf Pete Williams (CEO Deloitte Digital, Australië) een leuke presentatie over innovatie. Deloitte Digital is een onderdeel van Deloitte gericht op zakelijke online dienstverlening. Aan de hand van enkele cases liet hij zien hoe Deloitte Digital te werk gaat bij het lanceren van (online) innovaties in Australië en hoe ze social media gebruiken om dit aan te jagen. Een aanpak die je wellicht niet verwacht van een kantoor als Deloitte en daarom des te mooier.
Het paradepaardje van Williams was ‘Learning by Doing‘: vergeet de Excel sheets, Powerpoint presentaties en onderzoeken. Research werkt alleen maar vertragend en je hebt er toch niets aan. Het is namelijk nog nooit gedaan, daarom heet het innovatie. Beter kun je prototypes ontwikkelen en delen voordat ze 100% klaar zijn om zo te leren van end users die ermee moeten werken: aim, fire, adjust. Innovatie is net als het spelen van Angry Birds.
AdRime, meer dan Rich Media
Tot slot gaf de presentatie van David de Jong van Adrime een helder beeld over de huidige markt, en hoe data, audience en (re-) targeting hier deel van uitmaken. Wij kennen Adrime natuurlijk al langer van alle mooie Rich Media formaten die je elke dag weer ziet, maar nu ging David in op alle technologie die er nu in de markt te verkrijgen is, wat de zaal duidelijk hoe een succesvolle (re-) targeting campagne opgestart kan worden. Leuk om te zien dat er nog Nederlandse bedrijven zijn die zo innovatief met online advertising bezig zijn.