Op donderdag 9 juni was de tweede editie van Emerce eTravel. In Mövenpick Hotel Amsterdam kwamen zo’n 400 bezoekers bijeen voor de laatste ontwikkelingen en innovaties op het gebied van digitale marketing in de reisbranche.
Keynote spreker TripAdvisor : De dagopening klonk veelbelovend; Victoria Delany van TripAdvisor met “Understanding The Changing European Online Travel Consumer”. Ik heb TripAdvisor de laatste jaren nauwlettend gevolgd en heb groot ontzag voor de manier waarop zij hun business hebben uitgebouwd. De verwachtingen waren hoog gespannen en we verwachtten een sterke visie en een inspirerend verhaal. Victoria Delany was een van de eerste werknemers van TripAdvisor in de UK en is nu verantwoordelijk voor de relaties met verkeersbureaus.
Helaas viel het verhaal van Delany een beetje tegen, het was te veel een sales verhaal waarbij het vooral ging om ons te overtuigen waarom TripAdvisor zo geweldig is. Ze gaf wel interessante achtergrondinformatie maar wat miste in haar verhaal was wat TripAdvisor voor de mensen in de zaal kan betekenen. Hier heeft Delany volgens mij een grote kans gemist. Mensen waren erg geïnteresseerd, maar zagen niet direct wat zij hier nu aan hadden. Zo was mijn buurman positief verbaasd toen ik hem na afloop toelichtte dat hij op zijn bookingswebsite de gratis widgets van TripAdvisor kan installeren. Hier had ze veel meer op in kunnen gaan.
De belangrijkste take outs van de presentatie van TripAdvisor:
- 2011 2 miljard mensen online.
- In 2012 is de verwachting dat 60% van alle reis transacties online zal plaatsvinden.
- TripAdvisor is opgericht in 2000.
- De site heeft 36.7 miljoen unieke gebruikers.
- Het is de nummer 1 reiswebsite, gevolgd door 2. Expedia, 3. Yahoo Travel, 4.Booking.com, 5. Hotels.com
- TripAdvisor heeft 60.000 uploads per dag.
- Hun doelgroep doet het qua inkomen goed, 43% verdient meer dan 55.000 dollar. Wat betreft het geslacht van de gebruikers: 46% is man, 54% is vrouw. Meeste gebruikers in leeftijdscategorie 25-44.
TripAdvisor & Facebook
Delany gaf aan dat het erg lang geduurd heeft voor Facebook instemde met een samenwerking, maar dat het nu erg succesvol is. En de cijfers laten dit ook zien: inmiddels gebruiken zo’n 5 miljoen mensen actief de Facebook connectie op TripAdvisor. Een van de dingen die je kunt doen met deze connectie is pinnetjes plaatsen om te laten zien waar je geweest bent. Dit is inmiddels al 2.3 miljard keer gedaan en elke dag komen er 5 miljoen bij.
Tripadvisor & LBS diensten
De vraag of Tripadvisor ook plannen had op om op korte termijn met LBS te gaan werken (Foursquare, Facebook Places) kon Delany helaas niet beantwoorden. Ze leek er niet zoveel van af te weten. Vreemd, want dat lijkt me nu toch voor een service als TripAdvisor zeer relevant.
Tripadvisor en Google
Delany maakte nog een interessant opmerking toen er gevraagd werd hoe ze nu naar Google keken en of ze niet bang waren voor de opkomst de van reviews op Google. Daar mocht ze niet over spreken, want ze waren inmiddels met Google in gesprek. Wordt vast binnenkort vervolgd…
Presentatie Tripadvisor:
4 trends Google: Search, Mobile, Social en Video
Hierna was ik bij de presentatie “Hoe Google innovatie in de reisbranche beïnvloedt” door James van Thiel. Van Thiel gaf op een heldere manier de visie en benadering van Google weer op de reiswereld. Zoals we van Google gewend zijn kwamen ze met een mooie presentatie vol interessante statistieken.
Hierbij wat stats:
- De internet economie is 4,3% van Nederlands Bruto Binnenlands Product.
- De interneteconomie is 24.3 miljard euro waard in Nederland.
- De interneteconomie groeit in 2015 naar 40-47 miljard euro.Dit is 6% van het Bruto Binnenlands Product.
- Oriëntatie naar reizen online wordt uitgebreider, 77% gebruikt search bij het zoeken naar een reis. Mensen voeren gem. 24 zoekopdrachten uit voor ze een reis boeken.
- Aanbiedingen zijn nog steeds top of mind bij de consument.
- Er wordt vaak gericht op bestemmingen gezocht.
- Zoekopdrachten en boekingen gebeuren dichter bij daadwerkelijke boeking.
- 2/3 van de Nederlanders gebruikt online bij het zoeken/ boeken van een reis.
- 25% oriënteert zich in de winkel, maar koopt de reis uiteindelijk online.
Daarnaast ging van Thiel uitgebreid in op de 4 grote trends search, mobile, social en video:
Search:
- Search is nog steeds ontzettend groot en groeit nog steeds. De reisgerelateerde zoekopdrachten stijgen jaarlijks met 18%.
- Google is hard bezig de user experience in search te verbeteren: Google heeft op search gebied een aantal innovaties geïntroduceerd: seach funnels, site links, longer headline ads en Product Extensions.
Mobile:
- Zoekopdrachten op mobiel voor een hotel laatste 12 maanden explosief gestegen, gemiddeld laatste jaren met 400% gestegen.
- 1 op de 5 zoekopdrachten voor hotels komt van een mobiel.
- 38% van de mobiele boekingen voor vluchten is 10 dagen voor vertrek tegenover 12% vanaf een computer.
- ‘Triple digit growth’ voor boekingen via mobiel voor hotels.com in Q4 2010.
- Mobiel biedt vooral veel kansen voor last minute boekingen. Veel mensen zoeken bijv. een hotel voor dezelfde dag.
Social:
- 1 op 2 reizigers baseert de keuze voor een reis op ervaringen en recensies van anderen.
- Plus one button van Google: 1. Meer verkeer: betere CTR op ads en organic search listings. 2. Beter Verkeer: search verkeer wordt beter gewaardeerd als de site wordt aanbevolen door een vriend. 3. Te zien op:- Google search resultaten,- Google Search ads,- 3rd Party sites (binnenkort).
Video:
- Video is de meest populaire tijdsbesteding online.
- 48 uur video wordt er per minuut geupload op YouTube.
- + 3 miljard views per dag op de website.
Zie de presentatie van James van Thiel: eTravel 2011 – James van Thiel – Google
De campagne kende ik, maar ik was benieuwd of ze nog wat meer openheid zouden geven of de learnings en resultaten. Maar ik was vooral benieuwd naar hun social media strategie. Voor de mensen die de actie gemist hebben: KLM wilde graag laten zien dat ze ook betaalbaar zijn. Daarom wilden ze graag op een originele manier hun nieuwe prijspropositie ‘Europa all-in retour voortaan €99’ lanceren. De actie: verzamel 99 vrienden in 99 uur en vlieg met z’n allen naar Berlijn. KLM betaalt de hotelovernachting en de tickets. Op 25 maart vertrok het winnende team.
De presentatie werd gedaan door Marc te Vruchte van Mirabeau. Hij presenteerde leuk, al vond ik wel dat hij wel erg vaak de naam van het bureau noemde. Hij heeft een kort overzicht van de campagne gegeven en ging daarna in op de leasons learned.
Hij kon helaas geen openheid geven over alle cijfers. Maar wat ik vooral jammer vond was dat ze niet ingingen op de social media strategie die erachter zat. Ik neem aan dat ze met een influencer programma hebben gewerkt, maar hier werd niet op ingegaan. Wel gaf te Vruchte opvallend duidelijk aan dat het toch echt toeval was dat “het Meisje van de Slijterij” gewonnen had. Laten we het erop houden dat dit wel een grote succesfactor geweest is, zij heeft gigantisch veel exposure gegenereerd.
Te Vruchte gaf de deelnemers wel een aantal goede tips mee.
Zie de presentatie:
Impact van Social Media in de Reisbranche
Social media is hot, ook in de reisbranche. Het liep dan ook storm bij de presentatie van John Meulemans van 3sixtyfive. Het sociale web heeft de reiswereld een stuk transparanter gemaakt. Meulemans ging in op de belangrijkste consequenties van social networks, (micro)blogs, review- en vergelijkingssites en hij liet zien hoe de reiswereld haar voordeel kan halen uit deze ontwikkelingen.
Presentatie impact social media op travel:
Naast bovengenoemde presentaties waren er die dag workshops over mobile, customer feedback, conversie optimalisatie, SEO and SEA. Maar ook best practices en er was aandacht voor een aantal mooie start-ups.
eTravel 2011 was een interessant event, met inspirerende sprekers en een goede vibe.
Meer weten over trends en ontwikkelingen in de reisbranche? Bekijk ook de andere presentaties op Slideshare
Verder lezen over Google
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Search26.11.2024
Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem
Online25.11.2024
Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome
Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijdEntertainment22.11.2024