Events16.09.2010

David Recordon over Facebooks open karakter


david-recordon-over-facebooks-open-karak.jpg
david-recordon-over-facebooks-open-karak.jpg

De aankondiging deed de grote zaal op eDay opveren: iemand kwam namens Facebook praten over openheid en transparantie. Al snel zakte een groot deel van de zaal weer terug, sceptisch of wellicht met een begrijpelijke dosis onbegrip. Want toegegeven, tussen alle sprekers over businessmodellen, venture capitalist en online trends is David Recordon een vreemde eend. Toch voldeed hij volledig aan zijn luidruchtige introductie: Recordon vertelde uitvoerig over het open karakter van het sociale netwerk maar dan dus vooral over de techniek. En dat had wellicht niet iedereen verwacht.

De publieke opinie over het sociaal netwerk lopen uiteen, maar over het algemeen is men het unaniem eens dat “privacy”, “openheid” en “Facebook” vaak niet in een postieve zin bij elkaar staan. Wie echter met andere ogen naar de blog kijkt weet dat Facebook op technisch vlak een uiterst open platform is. Het platform kon bij oprichting wegens no-budget alleen gebouwd worden op Open Source-standaarden en plukt daar nog dagelijks de vruchten van. Daarnaast opende Facebook al in 2006 de deuren voor developers, door hen via een speciale API toegang te geven. Dat groeide uiteindelijk uit tot Facebook Platform, een unieke community voor developers.

Intussen groeide het ledenaantal van Facebook naar 500 miljoen leden, die tesamen elke maand zo’n 700 miljard minuten doorbrengen op het platform. Die demografische informatie, inclusief de 30 miljard stukken content die worden gedeeld op het platform, zorgen voor een imposante dataset voor developers. Om die ontwikkelaars (meer dan 1 miljard intussen te ondersteunen kwam Facebook begin 2010 met Open Graph. Deze uitgebreide API moet er voor zorgen dat developers zich bezig kunnen houden met het ontwikkelen van creatieve “social experiences”, in plaats van het steeds moeten doorgronden van een platform.

De naam heeft Recordon snel uitgelegd: “Facebook thinks of social networks as graphs, if you look at the connections between people, you see a clear graph”. Maar daar houdt het in de filosofie van Facebook niet op, want ook websites zijn met elkaar verbonden in een soort van “graph”. En dus werd Open Graph ook ingericht voor communicatie met sites buiten Facebook: “Open Graph is bridging gaps and linking graphs between Facebook and other sites.” Daarmee de lijn tussen websites en platformen vervagend.

En daar was het bruggetje snel gemaakt: Facebook is druk bezig om er voor te zorgen dat sociale interactie niet langer meer alleen plaatsvind binnen het platform op het web. Nee, de conversatie verloopt naadloos via mobiel, desktop-software, gameconsoles en web. Deze trend, “Social Anywhere” gedoopt, vraagt op diverse manieren op een bepaalde manier van openheid. Openheid van mensen, openheid van data en openheid van techniek. Voorbeelden daarvan druppelen langzaam maar zeker door in ons leven; zoals het “sociale adresboek” op een mobiel of het taggen van foto’s op je sociale netwerk. Allemaal voorbeelden van openheid van data, waarbij mensen zelf wel de baas blijven over hun gegevens. En juist dat laatste versterkt juist de drang om te delen, volgens Recordon: “We noticed that when people have control, they will share more“.

Openheid van techniek is wellicht wel het allerbelangrijkste aspect, zo proef je uit Recordon’s woorden: “if you’re building an app these days and you’re not using open source somewhere, you’re doing it wrong!“. Logisch, Recordon is als techneut en mede-ontwikkelaar van een aantal grote open standaarden licht bevooroordeeld. Wanneer Recordon vervolgens enthousiast wat dieper in gaat op de techniek achter de Open Graph API, insights geeft over de gebruikte Open Source-software op de servers van Facebook en poogt uit te leggen waarom oAuth gebruik maakt van SSL, zakt het grootste deel van hen die de aandacht nog wel op de 24-jarige Amerikaan hadden gericht terug in hun stoel. 

Toch sluit Recordon af met een paar rake tips: “As an organisation, move fast and break things. Make a huge impact with small teams. And most important: be bold and innovate.

-906.jpg
-906.jpg

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt