Events24.09.2009

PICNIC09: The Arab Social Web, social media in oorlogstijd


picnic09-the-arab-social-web-social-medi.jpg
picnic09-the-arab-social-web-social-medi.jpg

Het is misschien niet direct waar je aan denkt als je aan het midden Oosten denkt, maar het is er wel degelijk: social media. Het is echter een echt groeiende wereld. Denk alleen al aan de verkiezingen in Iran enkele maanden geleden waar Twitter een belangrijke rol speelde. In haar introductie vertelde Donatella Della Ratta al een aantal interessante dingen hierover.

Volgens Della Ratta gebeurt met name in Jordanie veel. Het is de Silicon Valley van het midden Oosten. Wifi is bijvoorbeeld erg wijd  verspreid in Jordanie. In Beiroet bijvoorbeeld kan je veel wifi punten vinden.

Als eerste komt Mooed Ahmad van het Al Jazeera Network zijn verhaal doen. Hij verteld over hoe Al Jazeera zich met social media bezig houdt. Al Jazeera is van oorsprong een broadcaster, eenrichtingsverkeer dus. Al Jazeera kijkt sterk naar Distributed Distribution.  Dit moet leiden tot Participartory Culture. Al Jazeera heeft twee verschillende YouTube kanalen, een Engelse en een Arabische, waar bijna alle content beschikbaar is. Verder maken ze veel gebruik van diverse online mogelijkheden. Mooed licht er enkele toe:

Creative Commons Repository
In samenwerking met Creative Commons lanceerde Al Jazeera een speciale repository, cc.aljazeera.net, zodat iedereen de content opnieuw kon uitzenden. Een baanbrekende beslissing omdat zo de content ‘op straat lag’.

Al Jazeera talk
Een groep jongeren wilde graag zelf dingen doen. Daarom gaf Al Jazeera ze toegang tot een speciale site, AlJazeeratalk.net. Doordat  bloggers van over de hele wereld hu nieuws plaatsten werd deze site heel succesvol.

Twitter
“140 tekens is meer dan genoeg” is het motto van enkele Al Jazeera mederwerkers. De aandacht bij jongeren is verplaatst van lang nieuws naar veel en kort. Door de hoeveelheid tweets willen jongeren niet teveel content hebben. Vandaar dat Al Jazeera Twitter uitgebreid inzet, zelfs vanuit newsroom.

Gaza War: War 2.0
Tijdens de Gaza War, door Al Jazeera ook wel War 2.0 genomend, werd er door de verschillende partijen veel gebruik gemaakt van het web: sites, YouTube en Twitter waren hierin leidend. #gaza was een trending topic op Twitter voor 20 dagen, wat aangeeft hoezeer de oorlog ook online werd uitgevochten.

Ushahidi
Ushahidi is een duidelijk voorbeeld van burgerjournalistiek: Bij deze site kunnen mensen berichten en foto’s insturen over datgene wat er bij hen in de omgeving gebeurt. Alles wat ingezonden werd, werd wel goed gecontroleerd, op basis van betrouwbare bronnen in de buurt en vervolgens op een Google map geplaatst.

Moeed sluit af met een statement die in het Midden Oosten een extra lading heeft: “If you are not living on the edge your taking up to much space”

Na Moeed Ahmad was het de beurt aan Mohamad Najem van Social Media Exchange. Hij had duidelijk meer moeite met het praten voor een grote groep, maar vertelde nog enkele aardige dingen. Zijn verhaal ging over het gebruik van social media in Libanon.

In Libanon is er een gesloten media-omgeving. Alle kanalen zijn eigendom van politieke partijen. Daarom gaan veel mensen richting de blogosphere. Tijdens de laatste verkiezingen hadden journalisten kans meer social media in te gaan zetten. Ook Najem toont hierbij Ushahidi.

Er waren in Libanon gedurende de verkiezingen vier manieren om te communiceren: via e-mail, twitter, sms en online via sites. Naar Ushahidi werden in de verkiezingingsperiode binnen een zeer korte periode ongeveer 200 updates gestuurd.

Ook Twitter werd uiteraard in Libanon gebruikt om over de verkiezingen te praten. Volgens Naje was er echter veel discussie over welke hashtag er gekozen moest worden. Het werd uiteindelijk “lebanon” die ook de trending topics haalde.