Events24.09.2009

PICNIC09: Peter Molyneux over innovatie in de gamesindustrie


picnic09-peter-molyneux-over-innovatie-i.jpg
picnic09-peter-molyneux-over-innovatie-i.jpg

De donderdagochtend op PICNIC09 stond grotendeels in het teken van games. Één van de keynotes deze ochtend was van Peter Molyneux, bekend als uitvinder van de zogenaamde “god-games”. Molyneux  toonde het publiek de laatste ontwikkelingen uit het lab van Microsoft Game Studios Europe, waar hij Creative Director is.

Molyneux werd wereldberoemd met de game Populous, de game die hij zelf ook in zijn introductie aanhaalde. Hij vroeg het publiek nog eens goed naar het screenshot van de game te kijken: 4 pixels op een 8 pixels achtergrond vormde het gezicht van de speler in het spel. Termen als “facial structure” en “lipsync” moesten in die tijd bij wijze van spreken nog uitgevonden worden. “If you wanted the player to laugh or speak, you made a pixel turn black“.

Er is tegenwoordig wel iets meer voor nodig om een game tot een succes te maken. Volgens Molyneux is het ontwerpen en ontwikkelen van een game elke keer weer een creative krachttour. Om je publiek te boeien en geboeid te houden is er een enorme creativiteit nodig. De wereld waarin de speler zich beweegt moet zo natuurlijk mogelijk aanvoelen. Toch zijn er nog tal van andere barriéres, zoals de resolutie van het scherm, de manier waarop de virtuele wereld zich gedraagt en reageert op de speler en, volgens Molyneux de belangrijkste drempel, de manier waarop een speler de game controleert.

De evolutie in de games industrie is terug te zien in de evolutie van de zogenaamde “controllers”. Waren de platte controllers van de Nintendo 8bit nog prima om te navigeren door 2D-omgevingen, vragen de huidige generatie games om hele andere controllers. Controllers die, volgens Molyneux, ontworpen zijn voor “core-gamers”, fanatieke spelers die willen investeren in het onder de knie krijgen van de besturing die niet natuurlijk aanvoelt. Het is volgens hem de grootste barriere omdat ze een drempel opwerpen voor starters en vervolgens de ervaring limiteren.

Toch gloort er hoop, volgens Molyneux. Binnen Microsoft Games Studios kreeg hij al lucht van een project dat “NATAL” heet. In dit project onderzoekt Microsoft een techniek waarbij het hele lichaam, zonder sensoren of andere aanpassingen, als controller kan dienen voor een game.

Molyneux realiseerde zich dat deze ontwikkeling niet alleen betekende dat de speler in een virtuele wereld kan kijken, maar de virtuele wereld kan nu ook ineens in de wereld van de speler kijken. Een “ontmoeting” tussen een speler en zijn virtuele evenknie zou dus tot de mogelijkheden behoren. Hij startte het project “Milo”, waar Milo een virtueel karakter is, dat de speler als denkbeeldige vriend ziet en zich laat beinvloeden door zijn interactie met de speler. Milo ziet de wereld van de speler, kan dingen onthouden over de speler en de wereld van de speler, kan daarover converseren en kan objecten uit de wereld van de speler “aanpakken”.

Het is volgens Molyneux zo klaar als een klontje: 2009 is het jaar waarin de revolutie in de gamesindustrie is gestart. Natuurlijk zullen er core-games ontwikkeld blijven worden. Maar de impact die Milo zal hebben op de industrie zal volgens hem zorgen voor een hele nieuwe ervaring en genres doorbreken. Niet langer bepaalt een gamedesigner de interactie en het verloop van een spel: “we’re giving the players full control over their game“.

...

Verder lezen over Game

5 redenen om Indiana Jones and the Great Circle te spelen

Het was spannend wat er met Indiana Jones and the Great Circle zou gebeuren, maar de game gooit hoge ogen. En met een reden. 5 redenen zelfs.

Gaming14.12.2024

5 redenen om Indiana Jones and the Great Circle te spelen

Game Awards 2024: de beste aankondigingen en winnaars

De beste game van het jaar is gekozen en het is Astro Bot geworden, dat ook de beste gameregie won.

Gaming13.12.2024

Game Awards 2024: de beste aankondigingen en winnaars

Hier kijk je vannacht de Game Awards 2024

Ter voorbereiding voor jou hebben we vast alle info: hoe laat je moet kijken, waar je moet kijken en wie er zoal genomineerd zijn dit jaar.

Gaming12.12.2024

Hier kijk je vannacht de Game Awards 2024

Dit komt er in 2025 naar PlayStation + PlayStation Wrapped

Een leuke dag voor PlayStation-gamers: Sony heeft een video gedeeld met wat er allemaal aankomt in 2025 en biedt je meteen een terugblik op je eigen gamegedrag in 2024.

Gaming10.12.2024

Dit komt er in 2025 naar PlayStation + PlayStation Wrapped

Bizar verhaal: Xbox Series S redt leven van gamer

Hij zou een dodelijke smakker hebben gemaakt met zijn hoofd op de stoeprand, ware het niet dat de Xbox in zijn tas dit voorkwam.

Gaming06.12.2024

Bizar verhaal: Xbox Series S redt leven van gamer

Puzzelpret: Professor Layton is terug in een ‘nieuwe wereld’

De game komt in 2025 naar Nintendo Switch. Layton en Luke zijn weer samen en moeten het opnemen tegen Ghostly Gunslinger na een vreemde situatie in Steam Bison.

Gaming28.11.2024

Puzzelpret: Professor Layton is terug in een ‘nieuwe wereld’

De toekomst van gaming ligt in je handen en dit is waarom

Asus, Valve, zelfs Xbox: steeds meer merken komen met hun eigen handheld. Kortom: de toekomst van gaming ligt in je handen.

Gaming27.11.2024

De toekomst van gaming ligt in je handen en dit is waarom

Zo zorg je dat je kind geen geld uitgeeft in games

Vaak is het aanschaffen van dingen met een kinderprofiel al niet mogelijk en zijn er bijvoorbeeld ouderlijk toezichtmogelijkheden waarmee zelfs restricties op kunt leggen.

Gaming23.11.2024

Zo zorg je dat je kind geen geld uitgeeft in games