Events03.02.2009

Jeroen Mirck: Emerce & E-dagen


jeroen-mirck-emerce-e-dagen.jpg
jeroen-mirck-emerce-e-dagen.jpg

Op de eerste dag van de Webwinkel Vakdagen -28 januari 2009- ontmoette ik in de VIP-room Twitterazzer, blogkenner, ex-bestuurslid van de DutchBloggies, hoofdredacteur bij Emerce, stripkenner en ‘personal brander’ Jeroen Mirck.

Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2009 in de Jaarbeurs, Utrecht had Emerce een centrale plek en was Mirck onder andere aanwezig voor de exclusieve uitreiking van de E-businesspersoon van het jaar. Vakblad, vakdagen en een vakprijs. Ik vraag de hoofdredacteur zijn visie te geven op deze vakdagen die toch wel opvallend weinig exposure hebben gekregen in de sociale media.

Wat was de rol van jou en vakblad Emerce bij de Webwinkel Vakdagen?
Emerce is het oudste blad over e-business in Nederland (we zijn van vóór het knappen van de dotcom-bubble), dus schrijven we ook al ruim tien jaar over e-commerce. Daarom konden we natuurlijk niet op de Webwinkel Vakdagen ontbreken en waren we als mediapartner aanwezig.

Welke trends heb je ontdekt tijdens de beurs?
In deze tijden van crisis gaan steeds meer particulieren hun geluk beproeven met een thuiswinkel, zo blijkt uit het soort bezoekers dat ik heb gezien. Tegelijk waarschuwde Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org juist voor een shake-out onder webwinkels. Je moet zakelijk slim zijn, en dat is niet iedereen gegeven. Bovendien moet je een goede niche kiezen, en uiteraard een beetje geluk hebben. Zie ook deze video waarin Emerce-collega Erwin Boogert een interview heeft met Wijnand Jongen https://www.youtube.com/watch?v=Zw4TZekPVkA

Emerce heeft de winnaar van E-commerce M/V van het Jaar gehuldigd op de Webwinkel Vakdagen. Wat is de definitie van deze persoon? Welke kwaliteiten heeft hij of zij?

Volgens Emerce zijn toppers in e-commerce mensen die het Nederlandse e-commercelandschap op dit moment vorm geven, die toonaangevend en trendsettend zijn of juist uitblinken met buitengewone resultaten of onderscheidende creativiteit. Een trendsetter is vaak iets anders dan de webwinkelier die de beste rendementen draait, al zal menig webwinkelier bij voorkeur kijken wat er onder de streep overblijft. Toch zijn die trendsetters de mensen die het vak innoveren en naar een hoger plan tillen.

Wat kun je zeggen over de uiteindelijke winnaar, Jeroen van der Schenk van Garageselect.nl?

Hij voldoet zeer zeker aan die definitie. Garageselect is weliswaar een bemiddelaar, maar draagt wel direct bij aan extra transacties voor garagebedrijven. Voor de goede orde: de redactie van Emerce heeft de shortlist van de verkiezing opgesteld, waarna het vakpubliek op Emerce.nl heeft mogen stemmen. In mijn optiek kon dat publiek zich redelijk vinden in onze definitie van een topper in e-commerce.
Een radio-interview met ons beide is hier te beluisteren:
http://www.webwinkelvakdagen.nl/radio

Hoe zie jij de ontwikkeling van e-commerce en e-business in 2009 zich ontwikkelen?

Door de crisis komt er een sanering van aanbieders, maar daarbij blijven doorgaans de beste spelers over. Dat komt de kwaliteit van de sector dus ten goede, hoezeer het ook vervelend is voor de afvallers.

Welke moderne instrumenten zoals Twitter, social media, social news, mobiel doen hun intreden bij de ebusiness?

Zoals Jeroen van der Schenk al zegt in ons gezamenlijke radio-interview op de beurs: de drie zaken die een hoofdrol gaan spelen in e-commerce zijn social media, social media en social media. Ik voegde daaraan toe: mobiel, mobiel en mobiel. Twitter is ook ontdekt, getuige de recente activiteiten van onder meer Telfort op dat kanaal.

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.