De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In een van de vele interview-sessies op LeWeb was het nu de beurt aan Linda Avey die ondervraagd werd door Technology Editor Cedric Ingrand.
Linda Avey is co-founder of 23AndMe. 23Andme was opgericht met de hulp van Google doordat Avey’s partner Anne Wojcicki de vrouw is van Sergey Brin. Dit is een van de redenen dat ze een vliegende start hadden. Ingrand en Avey hadden het met name over hoe 23AndMe werkt.
23AndMe gaat helemaal over DNA. Door middel van je DNA kan je veel uitvinden. Je kan zelfs uitvinden of je van spruitjes houdt of niet. Bij 23AndMe kan je je DNA opsturen en krijg je binnen je eigen account inzicht in jouw DNA-profiel. Je krijgt als het ware een soort Google Maps view van waar je vandaan komt. Op wie lijk je wereldwijd: je kan je evenknie vinden?
Natuurlijk zitten hier ook downsides aan: sommige dingen wil je niet weten. Daar waarschuwen ze ook voor. Je zou bijvoorbeeld kunnen zien dat je vader je echte vader niet is. Daar moet je over nadenken voor je intekent.
De DNA resultaten kun je online bekijken via je eigen inlog. Ze gebruiken hiervoor verschillende databases. Hierbij hebben ze gekeken naar de bankwereld om de beveiliging te waarborgen. Natuurlijk hadden ze dit ook gewoon ‘op papier’ kunnen doen, maar ze kiezen voor het web om de research resultaten en de database continue te kunnen updaten.
Om te voorkomen dat je baas, je bank of wie dan ook toegang krijgt tot je gegevens ben jij als persoon de enige die toegang krijgt. Daarbij zijn ze continue bezig met beveiliging. En dan met name op het gebied van bescherming van de gegevens. Ze hebben weliswaar backup van Google en je kan in GMail zoeken naar data-informatie maar Avey geeft aan dat Google verder niet de data indexeert en er dus ook niks mee kan doen.
23AndMe’s missie is de DNA bij zoveel mogelijk mensen in beeld te krijgen. Vandaar dat de prijs laatst weer omlaag is gegaan met 60%. Dit kon doordat ze een aantal meevallers hadden gehad. Dit zullen ze natuurlijk niet kunnen volhouden.
Ze gaan steeds meer “social”. Gebruikers worden gestimuleerd hun data te delen met anderen. Daarin laten ze de gebruikers vrij in wat ze willen delen. De consument beslist. Er wordt wel aangeraden familieleden te laten testen. Je kan dan zien hoe de genen door de familie heen ‘gegroeid’ zijn. Je kan zien waarom je een bepaalde kleur ogen of haar hebt.
Al met al een interessante dienst waarbij privacy natuurlijk een belangrijk issue is. Maar het zou wel eens een aanzet kunnen zijn voor meer inzicht in ons eigen lichaam.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024